Citroën ontwikkelt een opvolger voor de beroemde, hydropneumatische vering. Dit goedkopere systeem kan in de toekomst op alle modellen geleverd worden, zelfs de kleine C1.

Het nieuwe veersysteem van Citroën, dat geldt als de opvolger van de beroemde hydropneumatische vering, kan in de toekomst geleverd worden op alle modellen van het merk. Van C1 tot C5, het nieuwe systeem is dankzij de lagere kostprijs, eenvoudigere techniek en kleinere omvang op veel meer modellen toe te passen dan het hydraulische systeem dat nu alleen nog op de C5 wordt geleverd. Citroën stond lange tijd bekend om het ongeëvenaarde comfort dat deze vering biedt, in bekende modellen als de DS, CX en BX.  

Citroën geeft nu technische details vrij van het nieuwe systeem, dat onderdeel is van een groter ontwikkelingsprogramma met de naam Citroën Advanced Comfort. Citroën maakt bij het nieuwe veersysteem gebruik van speciale schokdempers met tweefase stops. In normale wegsituaties zorgen de veren en schokdempers voor optimaal comfort, zonder dat ze 'gehinderd' worden door een mechanische stop van de schokdempers. Doordat de veren 'vrij' kunnen bewegen krijgt de auto dat typische 'vliegend tapijt'-comfort. Bij een hevig obstakel treedt de tweede fase in werking, dan bouwen de dempers druk op in een hydraulisch kussen aan het einde van de tweede stop, waardoor de oneffenheid volledig wordt geabsorbeerd.

Citroën wil niet alleen met de vering zorgen voor meer rijcomfort, maar ook door de stoelen comfortabeler te maken. Het merk heeft speciale schuimkussens ontwikkeld, die in eerste instantie net zo zacht lijken als stoelen in oude Franse auto’s, maar veel ondersteuning bieden als dat nodig is. 

Wanneer de eerste Citroën met het nieuwe veersysteem op de markt komt is niet bekend. De C4 Cactus op de foto's is een prototype dat is ontwikkeld volgens het Citroën Advanced Comfort-programma.

Update 12.30 uur: meer informatie en nieuwe foto's toegevoegd.