Ford heeft de Ka+ voor het eerst op Nederlandse bodem gepresenteerd. Wij waren erbij om de eerste indruk op te doen van de auto die volgens Ford níet de opvolger van de Ka is.

De Ford Ka+ is een auto met een verhaal. Hij heet wel Ka, ‘want die naam klinkt vertrouwd’, maar heeft niets met de oude Ka te maken. Sterker nog, hij opereert een segment hoger. “Ford heeft toen in Amerika de crisis begon besloten om een nieuwe start te maken. Dat betekent dat we alleen nog inzetten op grote en groeiende segmenten. En dus stoppen met het maken van auto’s die niet in die segmenten zitten”, aldus Gerard Bolder, managing director van Ford Nederland. De driedeurs Ka, waarvan de productie inmiddels is gestopt, zit in zo’n segment waarin de verkopen al jaren afnemen.

De vraag naar goedkope, praktische vijfdeursmodellen neemt toe en daarom is er nu de Ka+. Die concurreert volgens Ford niet met stadsauto’s, maar met compacte modellen als de Kia Rio en Dacia Sandero. Hoewel de Ka in lengte iets kleiner is dan die modellen, biedt hij meer hoofd- en beenruimte dan die auto’s. Uiteraard hebben we dat ook even uitgeprobeerd bij de presentatie van de auto in Utrecht, er is geen woord gelogen van die bewering. De Ka+ is ruim, heel ruim. Hij biedt achterin meer ruimte dan de Fiesta en misschien zelfs wel meer dan de Focus. Dat gaat wel ten koste van de kofferbak, die iets kleiner is dan je zou verwachten.

De Ka+ rijdt in Brazilië al even rond en is voor Europa op vele punten aangepast. De Europese versie is vooral comfortabeler en stiller, door de gewijzigde wielophanging en betere isolatie. Om de wegligging naar het niveau te krijgen dat je verwacht van een Ford, is de auto 1 centimeter verlaagd. We kunnen helaas nog niet rijden in de Ka+, dus dit moeten we vooralsnog maar aannemen. Ford heeft een naam hoog te houden als het op rijden aankomt, dus we verwachten dat het merk die niet te grabbel zal gooien met zo’n belangrijk nieuw model.

Eenvoud

De afwerking van het interieur is keurig, met strakke pasnaden, prettig aanvoelende kunststoffen en diverse onderdelen uit andere Ford-modellen. De uitstraling is net als aan de buitenkant eenvoudig, maar dat heeft volgens Bolder te maken met het simpele feit dat design voor slechts 16 procent van de kopers in dit segment als belangrijkste aanschafargument wordt genoemd. Zaken als prijzen, brandstofverbruik en betrouwbaarheid scoren veel hoger.

De Ka+ opereert dus aan de onderkant van het zogenaamde B-segment, de nieuwe generatie Fiesta – die volgend jaar op de markt komt - zal de bovenkant voor zijn rekening nemen. Toch verwacht Ford dat 95 procent van de kopers zal kiezen voor de duurste uitvoering van de Ka+, die 14.295 euro kost. Voor een meerprijs van 1.300 krijg je dan 85 in plaats van 70 pk vermogen, airconditioning en een infotainmentsysteem met 4,2 inch kleurenscherm. De Ka+ zit met zijn vanafprijs van 12.995 euro euro precies tussen de goedkope Dacia Sandero en de rest van de modellen in het segment in.

De Ka+ is nu al te bestellen, hij staat in oktober in de showroom.