Jaguar XJ 2015

Jaguar is eruit: de volgende generatie XJ wordt hybride, voorzien van de nieuwste technologie maar vooral super-de-luxe. 

Sommigen wilden 'em terug laten keren als super-SUV, anderen zagen helemaal geen toekomst meer voor de Jaguar XJ. Na maanden van debat tot op het hoogste niveau binnen het Jaguar Land Rover-concern is echter besloten om de volgende generatie XJ een nieuw leven te geven als super-de-luxe limousine.

Daarmee gaat 'ie de concurrentie aan met de Mercedes-Benz S-Klasse en BMW 7 Serie. Het verschil met Jaguar-model XF moet een stuk groter worden zodat de twee elkaar niet langer in de weg zitten bij de verkopen.

Het grootste verschil met de huidige Jaguar XJ wordt het overdadige interieur. Dat krijgt bovendien een 'digitaliseringsupgrade', met bijvoorbeeld nieuwe instrumenten en up-to-date infotainmentfeatures. Om de concurrentie aan te kunnen zullen ook zelfrijdende functies toegevoegd worden. Als nieuw vlaggenschip van het Britse merk zal de XJ waarschijnlijk een nieuwe designtaal introduceren, zo denkt Autocar, het tijdschrift dat het nieuws wereldkundig heeft gemaakt. 

Techniek

De V6-motor uit het jaar 2000 wordt vervangen door een nieuwe zescilinder, in benzine- en dieseluitvoering. Gesteld wordt dat de Jaguar XJ een hybride aandrijving krijgt, waarvan deze nieuwe motor deel uit zal maken. De eerder ontwikkelde lichtgewicht aluminium architectuur krijgt nu koolstofvezel onderdelen. Met deze relatief simpele ingreep wordt de XJ nog stijver (veiliger) maar tegelijk lichter (zuiniger).

De volgende generatie XJ wordt op z'n vroegst pas in 2019 op de markt verwacht. Een jaar eerder, wanneer de XJ 50 jaar bestaat, zou een conceptcar alvast een voorproefje kunnen laten zien.