Dat zien we niet vaak meer, upgraden in plaats van downsizen. Volkswagen vervangt de viercilinder dieselmotor in de Amarok door een 3.0 V6 TDI met minimaal 163 pk.

Meer trekkracht bij lage toerentallen, dat is volgens Volkswagen waar klanten van de Amarok om vroegen. Daarom maakt de 2.0 TDI plaats voor een nieuwe V6 TDI dieselmotor met 163, 204 en 224 pk. De krachtigste versie heeft een koppel van 550 Nm, 130 Nm meer dan de sterkste uitvoering van Amarok nu. De volledige trekkracht is al bij 1.500 tpm beschikbaar. Ter vergelijking: de huidige 2.0 TDI is er met 140 en 180 pk.

Meer vermogen, meer koppel en meer cilinders betekent ook dat het verbruik en de CO2-uitstoot iets omhoog gaan. Volkswagen geeft 199 g/km CO2-uitstoot op, het brandstofverbruik is in theorie 7,6 l /100 km (1 op 13,1). De motor is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, een achttraps automaat is optioneel. De vernieuwde Amarok wordt weer leverbaar met achterwielaandrijving en 4Motion vierwielaandrijving.

Volkswagen voorziet de Amarok ook meteen van een vernieuwde neus, waarmee de pick-up een stoerdere uitstraling heeft. In het vierde kwartaal van dit jaar start de levering van de vernieuwde Amarok in Nederland, de prijzen zijn nog niet bekend.