De resultaten van de Nationale Platoontest sluiten aan bij ander onderzoek, dat semi-autonoom rijden leidt tot flink minder ongevallen. 

Mobiliteitsorganisatie Rai Vereniging heeft de resultaten bekendgemaakt van de Nationale Platoontest. Deze werd half maart op de A2 uitgevoerd, toen meer dan vijftig semi-zelfrijdende auto's 'in treintjes' op korte afstand van elkaar reden reden, iets dat 'platoonen' wordt genoemd. Aan de praktijktest deden auto's van BMW, Hyundai, Mercedes-Benz, Toyota, Volvo en Volkswagen mee.

Nationale Platoontest

De treintjes werden regelmatig onderbroken op bijvoorbeeld knooppunten met in- en uitvoegend verkeer. De analyse wijst uit dat desondanks de treintjes zich snel herstelden en dat de bestuurders nauwelijks hebben ingegrepen. 

Verbeterpunten zijn er ook. De bestuurders moeten training krijgen om (beter) bekend te raken met de assistentiesystemen. Het grote probleem is dat er nog geen norm voor de bediening ontwikkeld is: niet alleen verschillen de benamingen van de systemen per fabrikant, een uniforme besturing ontbreekt. 

De testresultaten sluiten aan bij ander onderzoek dat toont dat slimme auto's minder vaak betrokken zijn bij verkeersongevallen. Verzekeringsonderzoek van onder meer Allianz laat bijvoorbeeld zien dat met autonome remsystemen in 35 procent van de ongelukken letsel voorkomen kan worden. Ook is er minder schade, zo raakt een auto met automatische parkeerhulp 45 procent minder vaak een andere auto of object, aldus verzekeraar Aon.