Volvo heeft twee conceptcars onthuld die de nieuwe richting in design en techniek aangeven voor de nieuwe 40 Serie: een compacte cross-over ('XC40') en een sportback. 

Volvo presenteert in een keer twee belangrijke studiemodellen. Samen vormen ze de officiële introductie van Volvo's nieuwe strategie voor compacte modellen. Zoals de XC90 in 2014 de basis vormde voor Volvo's grote modellen zo zullen deze twee dat doen voor de compacte modellen. En net als er voor de XC90 een nieuw platform ontwikkeld werd ('SPA') zo is er nu de nieuwe Compact Modular Architecture (CMA) die de basis zal zijn voor alle toekomstige, kleinere modellen van het Zweedse merk. 

Twee uitvoeringen

De eerste conceptcar (met de rode achtergrond op de foto's) wordt nu nog Concept 40.1 genoemd maar is de voorbode van de compacte cross-over die hoogstwaarschijnlijk XC40 zal gaan heten. Volvo wil deze eind 2017 in productie nemen. Nummer 2 (blauwe achtergrond) heeft de naam Concept 40.2 en staat voor een sportback. De nieuwe varianten zullen náást de huidige hatchbacks V40 en V40 CC in het gamma worden opgenomen, zo meldt Volvo Car Nederland. 

De designtaal voor de CMA-modellen onderscheidt zich enigszins van de grotere Volvo's. Het merk streeft naar een 'jeugdig' en 'uitdagend' karakter om een jonge doelgroep aan te spreken. Iets anders dat voor de jongere kopers uit de kast wordt gehaald is Scandinavisch interieurdesign.

Volvo Concept 40.2

Techniek

Het spiksplinternieuwe CMA-platform is geschikt voor diverse aandrijflijnen, zoals ook te zien is op de afbeeldingen. Het nieuwe gamma van de 40 Serie zal beschikbaar komen met een nieuwe driecilinder benzinemotor, een viercilinder brandstofmotor, een plug-in hybride en een volledig elektrische aandrijving.

De stekkerhybride wordt gevormd door de nieuwe T5 Twin Engine (gebaseerd op de nieuwe driecilinder) te combineren met een elektromotor en de nieuwe zeventraps transmissie met dubbele koppeling. Dit model wordt voorwiel aangedreven. Volvo gaat de nieuwe 40 Serie aanbieden met een reeks 'innovatieve' connectiviteitstechnieken en -diensten maar ook met semi-zelfrijdende technologie.