PSA, het moederbedrijf van Citroën, DS en Peugeot, heeft meer bekend gemaakt over zijn toekomstige elektrische modellen en plug-in hybrides. Tussen 2019 en 2021 komen er twaalf modellen op de markt met een alternatieve aandrijflijn.

Vier elektrische modellen en zeven plug-in hybrides, verspreid over de merken Citroën, DS en Peugeot. Dat zijn de veelbelovende plannen van moederbedrijf PSA op het gebied van alternatieve aandrijflijnen.

De volledig elektrisch aangedreven modellen zijn allemaal compacte auto’s. PSA gebruikt het nieuwe CMP-platform als basis. Op dit platform komen in de toekomst alle compacte hatchbacks en cross-overs van de drie Franse merken te staan. Je moet dan denken aan de Citroën C3 en Peugeot 2008. Vier compacte PSA-modellen krijgen tussen 2019 en 2021 een volledig elektrische aandrijflijn, met een actieradius van 450 kilometer. Deze auto’s zullen een topsnelheid van zo’n 150 km/u hebben en een elektromotor die 115 pk vermogen produceert. Met de snellaadfunctie is het mogelijk om 12 kilometer actieradius per minuut bij te laden.

Plug-in hybridetechniek is voorbehouden aan de middenklassemodellen, die op het EMP2-platform staan. Dat zijn auto’s als de Citroën C4 Picasso en Peugeot 308. De hybride aandrijflijn van PSA bestaat uit twee elektromotoren van elk 80 kW. Eén van die motoren drijft de achterwielen aan. De ondersteunende brandstofmotor levert afhankelijk van het model waarin de aandrijflijn wordt geleverd 150 tot 200 pk. PSA belooft dat het verbruik 40 procent lager ligt dan bij vergelijkbare uitvoeringen met alleen een brandstofmotor. De elektrische actieradius van de plug-in-modellen is zo’n 60 kilometer en een achttraps automaat zorgt voor het schakelwerk.

De zeven plug-in hybrides komen tussen 2019 en 2021 op de markt. Het is nog niet bekend of ze ook allemaal in Nederland leverbaar worden.