Schets Volkswagen T-Prime Concept

Volkswagen is gestart met de ontwikkeling van een nieuwe generatie van de Phaeton. Het vlaggenschip van Volkswagen krijgt een elektrische aandrijving en zou als gevolg daarvan wel eens een flink maatje kleiner kunnen worden.

De Volkswagen Phaeton moet het ‘nieuwe’ Volkswagen vertegenwoordigen. De opvolger van de meest luxe Volkswagen laat nog op zich wachten tot 2020, omdat de ontwikkeling helemaal opnieuw wordt gedaan. Het model laat zien waar ‘het nieuwe Volkswagen’, dat het dieselschandaal achter zich laat, voor staat.

Zoals het merk eerder aankondigde krijgt de Phaeton een geheel elektrische aandrijving. Hooggeplaatste Volkswagen-medewerkers hebben tegen Automotive News gezegd dat als gevolg daarvan de auto wel eens een flink maatje kleiner zou kunnen worden. Op luxe, comfort en ruimte wordt niet ingeleverd, maar de motorruimte kan verkleind worden doordat een elektromotor veel minder ruimte inneemt dan een acht- of een twaalfcilindermotor.

Daar komt bij dat Volkswagen het nieuwe model graag op het MEB-platform wil bouwen, een bodemplaat die op dit moment wordt ontwikkeld en die specifiek geschikt is voor elektrische auto's. Die MEB-techniek is in principe voor auto’s van het formaat Polo tot Passat, maar er wordt gekeken naar mogelijkheden om het modulaire platform verder uit te breiden.

Voor wat betreft de batterijen, die in de bodem worden geplaatst, is dat in ieder geval geen probleem. Volkmar Tanneberger, die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van elektrische auto’s bij Volkswagen, zegt dat de accu’s volgens het ‘chocolandereep-principe’ eenvoudig groter of kleiner kunnen worden gemaakt door modules bij te plaatsen of eraf te halen. Op die manier kan het merk bovendien verschillende versies aanbieden, met grotere of kleinere actieradius.

De nieuwe Phaeton moet in 2020 op de markt komen, de eerste elektrische auto op het nieuwe MEB-platform verschijnt in 2019.