Nissan presenteert een nieuwe aandrijflijn met de naam e-Power. Benodigdheden: een benzinemotor, een elektromotor, een accu en een generator. Niet nodig: een stekker.

Nissan komt met een nieuwe aandrijflijn, e-Power genaamd. Het merk combineert de techniek van een hybride met die van een elektrische auto. Een elektromotor zorgt voor de aandrijving van de voorwielen en wordt gevoed door een accu. Voor het opladen van die accu zorgt een benzinemotor, die zijn energie via een generator overdraagt. Volgens Nissan is het brandstofverbruik vergelijkbaar met dat van een hybride.

De rij-ervaring van een auto met e-Power is door deze techniek vergelijkbaar met die van een elektrische auto: veel kracht onderin, soepel en stil. Uiteraard hoor je af en toe wel de benzinemotor, maar die opereert meer op de achtergrond omdat hij de wielen niet aandrijft. Nissan past bij de e-Power-aandrijflijn compacte componenten toe, zodat de techniek ook in kleine auto’s toegepast kan worden. Met e-Power heeft de auto geen stekker, het opladen van de accu’s gaat dus altijd met de brandstofmotor. 

De vernieuwde Nissan Note, die niet naar Nederland komt, is het eerste model met e-Power. Wanneer de techniek voor het eerst in Europa toegepast gaat worden is nog niet bekend.