Volkswagen I.D. Concept

Volkswagen heeft meer bekend gemaakt over zijn toekomstplannen. Onder de noemer Transform 2025+ gaat het merk de komende jaren een radicaal andere koers varen.

Volkswagen slaat een nieuwe richting in. In de nasleep van het dieselschandaal gaat het merk ‘een radicaal andere koers voeren’ met het plan Transform 2025+. De komende jaren merken klanten daar nog weinig van en vinden er vooral grote wijzigingen in de organisatie plaats, waarmee de basis wordt gelegd voor ‘het nieuwe Volkswagen’. Topman Herbert Diess: “Slechts een paar dingen blijven zoals ze zijn.” Vanaf 2020 wordt de nieuwe strategie zichtbaar in de showroom.

Het merk Volkswagen blijft in Europa opereren aan de bovenkant van het middensegment, net onder de premiummerken. Een nieuwe ontwerptaal, die wereldwijd wordt uitgerold, moet de ommezwaai van het merk een gezicht geven. De I.D. Concept, die het merk eerder dit jaar liet zien op de autosalon van Parijs, geeft alvast een indruk van de nieuwe designrichting.

Volkswagen gaat vanaf 2020 vol inzetten op elektrische auto's, het merk wil in 2025 marktleider zijn op dit gebied en een sleutelrol spelen in de veranderende vraag naar mobiliteit. Je moet dan denken aan deelautoprogramma's maar ook aan bredere oplossingen. Volkswagen wil een digitaal platform oprichten, waar alle vervoersonderdelen samenkomen. In 2025 moet dat platform 80 miljoen gebruikers hebben.

Volkswagen weet ook al hoe dat betaald gaat worden: door het schrappen van modellen en/of uitvoeringen die niet winstgevend zijn. Meer details daarover krijgen we in de loop van volgend jaar te horen, net als de precieze invulling van het plan.