Showroom Tesla

Vanaf 1 november moeten de ‘onvermijdbare kosten’ worden opgenomen in de prijs van een nieuwe auto. Wat betekent dit in de praktijk?

Op 1 november is het zover. Vanaf dan moeten de ‘kosten rijklaar maken’ in de prijs van een auto zijn opgenomen. Over wat er precies onder deze kosten valt mogen importeurs volgens de mededingingswet geen afspraken met elkaar maken, maar de Autoriteit Consument en Markt eist dat in ieder geval dat de ‘onvermijdbare kosten’ in de prijs zijn opgenomen. Dat zijn de registratiekosten, transportkosten, tenaamstelling, recyclingsbijdrage en de kosten om de auto rijklaar te maken, zoals het verwijderen van verpakkingsmateriaal en een ‘0 kilometer-beurt’.

Daarnaast zijn er nog talloze extra’s, die al dan niet bij de nieuwprijs inbegrepen kunnen zijn. Je moet dan denken aan (een volle tank) brandstof, een mattenset, een lifehammer, een EHBO-kit of een veiligheidskit. Of deze zaken straks bij de prijs inbegrepen zijn zal per merk en model verschillen. Mazda, een van de eerste merken die een nieuwe prijslijst hebben verstrekt, levert al deze zaken bijvoorbeeld standaard op de MX-5.

De importeurs hebben met elkaar afgesproken dat er straks twee prijzen gecommuniceerd gaan worden: de consumentenadviesprijs en de fiscale waarde. Die tweede is het bedrag waarover zakelijke rijders de bijtelling laten berekenen. De fiscale waarde is de prijs inclusief belastingen, maar exclusief de kosten rijklaar maken - dus eigenlijk de prijzen zoals die tot 1 november nog gehanteerd worden voor alle consumenten. Voor een particuliere koper is vanaf volgende maand de consumentenadviesprijs van belang.

In theorie betekent het opnemen van de kosten rijklaar maken dat de prijzen van nieuwe auto’s met grofweg 500 tot 1.500 euro zullen stijgen. In de praktijk maakt het geen verschil, omdat je als koper die kosten voorheen apart moest afrekenen.