Renault-driecilinder voor Dacia

Jarenlang heeft het naleven van steeds strenger wordende uitstootregels geleid tot het 'downsizen' van motoren. Met de nieuwe EU-emissietest in zicht is 'upsizen' juist de nieuwe trend.

Renault, General Motors (het moederbedrijf van Opel) en Volkswagen gaan in de komende jaren de motoren voor hun kleinere automodellen 'upsizen': de motorinhoud wordt weer groter. Die trend signaleert persbureau Reuters in een gesprek met diverse auto-analisten.

Opel zal de huidige 1,2 liter dieselmotor niet verder ontwikkelen wanneer het in 2019 een nieuwe architectuur in gebruik neemt. Volkswagen vervangt de 1.4 driecilinder diesel met een 1.6 viercilinder. En Renault is voornemens de 1,6 liter dieselmotor 10 procent te vergroten. Naar verwachting zullen driecilinder motoren - en wellicht ook Fiats tweecilinder - weer verdwijnen. Deze motoren met minder inhoud (vandaar de term 'downsizing') zijn de afgelopen jaren ingevoerd om te voldoen aan de steeds strengere milieuregels.

Realistische emissietest op de weg

De reden? Gek genoeg zijn dat nóg strengere, nieuwe EU-uitstootregels, in het bijzonder de Real Driving Emissions-test. Nu nog worden de uitlaatgassen van auto's bepaald op de rollerbank, bij gematigde snelheid en temperaturen. De RDE-test gaat dat volgend jaar veranderen: de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) zal dan ook in een realistische test op de weg worden gemeten. In 2019 moeten alle auto's aan de nieuwe standaard voldoen. 2 jaar later volgt een soortgelijke, wereldwijde test voor de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik.

Bij motoren met een kleine inhoud, in het bijzonder de driecilinders, wordt een turbo gebruikt om voldoende vermogen te genereren. Deze constellatie kent enkele nadelen zoals de hittevorming van de turbo's en de benodigde koeling ervoor. Daarbij ontstaat veel onverbrande koolwaterstof, koolmonoxide en fijnstof. 

In de toekomst betekent downsizen dat je een kleinere motor neemt en daar een elektromotor aan toevoegt

Dit komt niet naar voren in de huidige laboratoriumtest maar juist wel in de toekomstige praktijktest. Oplossingen hiervoor ontwikkelen zouden teveel kosten met zich meebrengen. "De technieken die we gebruikten om motorcapaciteiten te verminderen stellen ons niet langer in staat om de [nieuwe] emissiestandaarden te halen", zegt Alain Raposo van Renault - het enige bedrijf dat wilde reageren op Reuters verhaal. 

'Elektrische downsizing'

De introductie van de praktijktest zou eveneens kunnen leiden tot de ontwikkeling van meer elektrische en hybride modellen, iets waar bijvoorbeeld Volkswagen, BMW en Mercedes-Benz hard aan werken. Een branche-analist: "Je kunt maar tot een bepaald punt downsizen, dus er is een verschuiving naar een combinatie van oplossingen. In de toekomst betekent downsizen dat je een kleinere motor neemt en daar een elektromotor aan toevoegt."