Tesla heeft gisteren de langverwachte, nieuwe versie van het zelfrijdende systeem Autopilot uit de doeken gedaan. Autopilot 8.0 moet autonoom rijden veiliger maken. Het systeem wordt de komende 2 weken middels een software-update geïnstalleerd.

De door topman Elon Musk aangekondigde aanpassingen in de Tesla Autopilot zijn de grootste sinds de introductie van de zelfrijdende techniek 2 jaar geleden. Versie 8.0 volgt op een serie ongelukken en moet de veiligheid verbeteren wanneer de Model S of Model X op deze 'automatische piloot' rijdt. Overigens stond bij het dodelijke ongeval in Baarn afgelopen weekend de Autopilot uit.

Radar nu leidend

Tot nu toe zijn camera's leidend bij de bepaling of er voor een gedetecteerd object geremd dient te worden. In Autopilot 8.0 wordt dat de boordradar. Daarmee kan 'twee auto's verder' vooruitgezien worden en de Tesla sneller anticiperen op onregelmatigheden. Ook heeft een radar geen last van slecht weer of fel licht, de waarschijnlijke oorzaak van een Amerikaanse dode.

Op de rem trappen is cruciaal als je op het punt staat iets groots en zwaars te raken maar niet als je alleen maar een frisdrankblikje tegenkomt

Eerder zette Tesla de radar alleen in voor ondersteunende taken. De software kon toen nog niet goed onderscheiden of een door de radar gedetecteerd object al dan niet gevaarlijk was. "Op de rem trappen is cruciaal als je op het punt staat iets groots en zwaars te raken maar niet als je alleen maar een frisdrankblikje tegenkomt", aldus Musk. Dankzij nieuwe en verbeterde software moet Autopilot 8.0 dit onderscheid wel kunnen maken.

Ook de automatisch door Tesla verzamelde gegevens over al dan niet gevaarlijke situaties - Autopilot is een zogenaamd 'zelflerend systeem' - helpen (andere) Tesla's beter te reageren op obstakels. Zodoende denkt Tesla geen aanpassingen aan de auto's zelf door te hoeven voeren. Eigenaren hoeven dus niet naar de dealer voor de update. Autopilot 8.0 wordt in de komende 2 weken 's nachts met een software-update automatisch geïnstalleerd. 

Tesla Model S dashboard display

Handen aan het stuur!

Elon Musk schat in dat een Tesla op Autopilot 'ongeveer drie keer veiliger dan een normale auto' is. Overigens heeft hij nog eens benadrukt dat ook de nieuwe Autopilot 'geen perfecte veiligheid garandeert'. Volgens de Tesla-CEO is dat een onhaalbaar doel. Bovendien is het systeem nog altijd in ontwikkeling. Het merk hamert er nog eens op dat rijders ook op de Autopilot hun handen aan het stuur dienen te houden.

Die boodschap wordt nu ondersteund door het nieuwe waarschuwingssysteem Autosteer. Dat treedt in werking wanneer een automobilist de handen te lang van het stuur heeft. Reageert de chauffeur niet op de waarschuwingen dan wordt de Autopilot uitgeschakeld. Pas na het parkeren van de auto kan deze weer in gebruik genomen worden.