Elektrische Volkswagen

Eind deze maand onthult Volkswagen een hatchback die het eerste model vormt van een complete elektrische familie. Het nieuwe model, dat naast de Golf in het assortiment komt, krijgt een concurrerende actieradius en 24/7 online connectiviteit.

Diverse Britse autotijdschriften spraken deze week met Volkswagen-bestuurders over het Strategy 2015-plan om binnen 10 jaar een miljoen elektrische auto's te verkopen. De ontwikkeling van de nieuwe, modulaire bodemplaat MEB ('Modularer Elektrobaukasten') voor elektrische voertuigen is in volle gang, net als die van de 'New Urban Vehicle Electric' (Nuv-e), de werktitel van een complete familie elektrische auto's.

Volkswagen wil eind van de maand een elektrische hatchback als conceptcar tonen op de autosalon van Parijs. De hatchback wordt aan de buitenzijde iets kleiner dan de Volkswagen Golf maar zal net zoveel interieurruimte bieden als de grotere Passat. Het MEB-platform, met een sandwichvloer voor de accu's, biedt namelijk 24 cm extra binnenruimte in vergelijking met de cabines van Volkswagen-brandstofauto's.

Mobiele VW-id

De auto van de toekomst is een mobiel apparaat binnen een verbonden eco-systeem

Opvallend is dat de conceptcar 24/7 online connectiviteit biedt. "De auto van de toekomst is een mobiel apparaat binnen een verbonden eco-systeem", aldus Christian Senger, e-Mobility-baas bij het Duitse merk, in magazine Autocar. Het eco-systeem waarover hij spreekt moet een nieuwe Volkswagen-App Store worden. Iedere Volkswagen-rijder zou daar middels een 'mobiele VW-id' (identiteit) bekend komen te staan, zodat bijvoorbeeld zijn of haar voorkeursinstellingen overdraagbaar worden naar een huurauto of een nieuwe Volkswagen. 

Het merk wil dat de vijfpersoons hatchback, die moet gaan concurreren met de BMW i3, minimaal 400 km op een lading stroom kan afleggen. Grotere elektrische voertuigen op dezelfde MEB-basis zouden tot 600 km ver moeten komen. De familie van elektrische modellen zou op termijn namelijk uitgebreid worden met varianten als een cross-over, een sportauto, een personenbus gebaseerd op de Budd-e conceptcar en een luxe vlaggeschip, de opvolger van de Volkswagen Phaeton.

Uit de interviews blijkt verder dat de Volkswagen-top ervan overtuigd is dat de prijs van accu's dusdanig zal zakken dat de EV-familie tegen een concurrerende prijs op de markt kan komen. Volgens planning is dat niet vóór 2020.