Dijsselbloem presenteert Miljoenennota

Het is vandaag Prinsjesdag en dus heeft minister Dijsselbloem van Financiën de Miljoenennota voor 2017 gepresenteerd. Die bevat geen verrassingen voor automobilisten.

Samen met de Miljoenennota zit vandaag het Belastingplan 2017 in 'het koffertje' van minister Dijsselbloem. De vorig jaar gepresenteerde Autobrief II maakt deel uit van dit Belastingplan. De brief beschreef reeds de belangrijkste wijzigingen in autobelastingen voor de periode van 2017 tot 2020 en die lijken niet gewijzigd.

Weliswaar wordt in de Miljoenennota 2017 melding gemaakt van iets hogere BPM-inkomsten en iets lagere MRB-opbrengsten over het afgelopen jaar, maar deze zullen naar verwachting volgend jaar weer ongedaan gemaakt zijn. Het hangt allemaal af van hoeveel auto's en welke auto's we kopen en dat is reeds veranderd onder invloed van de wijzigingen aan het begin van overgangsjaar 2016. 

Bijtelling

In de Miljoenennota wordt nog eens herhaald dat er vanaf 2017 een algemeen bijtellingspercentage van 22 procent geldt bij zakelijk gebruik van personenauto's. De enige uitzondering daarop - 4 procent bijtelling - geldt voor auto's die in het geheel geen schadelijke stoffen uitstoten, dus elektrische wagens en waterstofauto's. In de vandaag gepresenteerde nota wordt niet gerept over het overgangspercentage dat in 2017 voor semi-elektrische auto's zou gelden.

Als bijlage bij de Miljoenennota zit het wetsvoorstel dat een verlaagd belastingtarief adviseert voor de elektriciteit uit laadpalen. Door het tarief over de eerste 10.000 kWh te verlagen kunnen rijders met een elektrische auto 1 à 2 euro besparen per volle accu. Het voordeeltarief zou gelden voor de periode van 2017 tot en met 2020.