De Bentley Bentayga met dieselmotor is gereed. We verwachten de Bentayga Diesel begin volgend jaar in de showroom, nu geven we alvast de specificaties.

De vierliter V8-dieselmotor, het alternatief voor Bentleys bekende W12-krachtbron, is gereed voor introductie. Het merk heeft 'em getest 'van de aarde en de gravel in Zuid-Afrika en de duinen in Dubai, tot de moddervelden in Cheshire, en van -30 graden Celsius in de bevroren Noordkaap tot de verzengende 50 graden warme woestijnhitte'. Wat Bentley maar wil zeggen: met welke motor je de SUV ook bestelt, de Bentayga mag je in geen enkele omstandigheid in de steek laten.

De in huis ontwikkelde 4.0 V8 is onder meer voorzien van twee elektrische turbo's en een elektrische supercharger. Een achttraps ZF-transmissie maakt de aandrijving compleet. Al vanaf het lage toerental van 1.000 tpm is het enorme koppel van 900 Nm beschikbaar. Als er al flink wat meer toeren gemaakt worden beschikt de bestuurder ook over het maximale vermogen van 435 pk. In slechts 4,8 seconden kan de 0-100 km/u-sprint voorbij zijn. De diesel-Bentayga heeft een topsnelheid van 270 km/u. 

Getest van -30 graden Celsius op de bevroren Noordkaap tot de verzengende 50 graden warme woestijnhitte

Het is Bentley natuurlijk allemaal te doen om beter te kunnen voldoen aan de EU-uitstootregels. De V8 voldoet aan de EU6-emissienorm voor CO2-uitstoot. Om ook de hoeveelheid stikstofoxiden te reduceren maakt het merk in de Bentayga gebruik van zogenaamde Selective Catalytic Reduction (SCR). Voor de eigenaren is er vooral het goede nieuws dat het theoretische brandstofverbruik op 7,9 l/100 km ligt, dat is 1 op 12,7. Bovendien is het bereik tussen twee tankbeurten (1.000 km) groter dan bij de W12-motor.

Bentley geeft de dieseluitvoering enkele specifieke designkenmerken mee. Zo wijken de grille en het uitlaatsysteem af van de Bentayga W12. Alle accessoires en materialen die voor de W12-versie beschikbaar zijn kunnen natuurlijk ook besteld worden voor de Diesel.