Teaser Lightyear One

De Nederlandse start-up Lightyear verwacht eind dit jaar een functionele prototype te kunnen tonen van Nederlands eerste zonneauto, de Lightyear One. De levering van het model start begin 2019. 

In diverse dagbladen heeft het Brabantse bedrijf Lightyear de plannen voor de komende jaren uiteengezet. Het belangrijkste nieuws is de introductie van een prototype - vrij snel gevolgd door een productiemodel - van de Lightyear One. Dat is een luxe gezinssedan waarvan het dak en de motorkap bekleed worden met zonnecellen. Deze vormen de belangrijkste energiebron om de wagen voort te bewegen, zelfs als de zon niet schijnt en als de auto stilstaat. 

De stroom wordt opgeslagen in een accupakket. Dat kan tevens aan een normaal stopcontact worden bijgeladen. De auto wordt, net als reguliere elektrische auto's, voortgedreven door elektromotoren. Laatstgenoemde bevinden zich direct bij de wielen, vier stuks in totaal. De Lightyear One heeft een (theoretische) actieradius van 800 km, zeg eens dat hiervan onder praktijkomstandigheden 600 km van overblijft. 

Hierna stappen we over naar goedkopere modellen [...] voor iedereen

De Lightyear One is reeds te bestellen. De prijs van de luxe sedan ligt op 119 duizend euro exclusief btw. Er zijn inmiddels tien reguliere exemplaren verkocht en ook zeven van tien 'limited editions'. De bouw begint zodra de fabriekshal op de Automotive Campus in Helmond wordt opgeleverd. Het bedrijf zelf verwacht dat eind 2019 de eerste lichting modellen op de markt verschijnt, zo zegt het in het Algemeen Dagblad. De financiering is echter nog niet volledig rond. 

Lightyear is een start-up die voortkomt uit de ontwikkeling van de Stella en Stella Lux, de zonneauto's waarmee studenten van de Technische Universiteit Eindhoven in 2013 en 2015 de World Solar Challenge wonnen. Mede-oprichter en CEO Lex Hoefsloot heeft grotere plannen dan alleen de One op de markt brengen. In dagblad Trouw zegt hij: "We willen van de Lightyear One duizend exemplaren per jaar maken. Daarna stappen we over naar goedkopere modellen [om zo elektrisch en sollarrijden beschikbaar te maken] voor iedereen."