Hier is de nieuwe Ford Focus! De vierde generatie van het populaire model is volgehangen met nieuwe techniek en wordt verkrijgbaar in vele uitvoeringen.

Ford presenteert de vierde generatie Focus. Het is de eerste auto van het merk die gebruik maakt van het nieuwe C2-platform. Dat draagt bij aan de 20 procent betere torsiestijfheid en het tot 88 kilogram lagere gewicht, ten opzichte van de uitgaande generatie Focus. Het nieuwe model heeft ruim 5 centimeter meer wielbasis, ruimte die volledig ten goede komt aan de achterpassagiers. 

Het nieuwe ontwerp heeft door de langere motorkap, de welvingen aan de zijkant, de aflopende raamlijn en de brede achterlichten andere verhoudingen, maar de auto is nog altijd herkenbaar als Focus. Naast de reguliere uitvoeringen komen er drie specifieke versies: de luxe Vignale, de sportieve ST-Line en ruige Active. Die zijn allemaal herkenbaar aan specifieke uiterlijke kenmerken, zoals afwijkende bumpers, een gewijzigde grille en side skirts.

Ford Focus

Het dashboard ziet er opgeruimd uit, Ford heeft het aantal knoppen ten opzichte van de huidige Focus gereduceerd. De kwaliteitsbeleving zou beter moeten zijn, door het gebruik van mooiere materialen die meer bij elkaar passen. In de nieuwe Focus zijn onder andere echte aluminium en glazen accenten te vinden. Bovenop het dashboard prijkt het scherm van het Sync3-multimediasysteem, dat we al kennen uit de Fiesta. Nieuw zijn de head-up display en de draadloze telefoonlader. Via een app kun je op afstand de status van de auto bekijken en diverse functies bedienen.

Nieuwe rijhulpsystemen

Ford heeft alle beschikbare technologie in de nieuwe Focus gestopt. Zo kan het nieuwe model volledig zelfstandig inparkeren, je hoeft dus niet te remmen, sturen of gas te geven. Ook nieuw voor de Focus zijn functies als adaptieve cruise control, intelligente verlichting, een uitwijkassistent en een systeem dat waarschuwt als je tegen het verkeer in rijdt.

De Focus staat sinds de eerste generatie al bekend om zijn dynamische rij-eigenschappen. Ford belooft dat ook het nieuwe model op dat gebied weer de maatstaf in zijn segment is. De nieuwe wielophanging is stijver en biedt meer comfort. Ook nieuw is de (optionele) actieve demping, die in drie standen is in te stellen.

De nieuwe Focus wordt leverbaar met diverse motoren. Het benzine-aanbod omvat de 1.0 EcoBoost met 100 en 125 pk en de 1.5 EcoBoost met 150 en 175 pk. Beide turbomotoren zijn voorzien van uitschakelbare cilinders, waarmee brandstof bespaard kan worden. Het assortiment dieselmotoren bestaat uit de 1.5 EcoBlue met 95 en 120 en de 150 pk sterke 2.0 EcoBlue. Diverse motoren kunnen gecombineerd worden met de nieuwe achttraps automaat, die te bedienen is met een draaiknop op de middentunnel.

De nieuwe Focus komt in het najaar naar Nederland. Eerst komen de reguliere uitvoeringen, later volgt de Active-versie. De prijzen zijn nog niet bekend.