In vrijwel iedere reclame-uiting gebruikt Nissan het woord ‘urban’ om de auto’s te presenteren. Maar laten we eerlijk zijn, de ‘echte’ stadsauto van het Japanse merk is en blijft de Micra. Ooit een erg populair model, maar de opvallend gestileerde Japanner werd de laatste jaren overvleugeld door de concurrentie. Nu is Nissan terug met een minder gewaagd gelijnde Micra, maar belangrijker: met een nieuwe en milieuvriendelijkere motor.

Nissan haalde de eigenzinnige Cube naar Nederland om te laten zien dat het merk echt wel hip kan zijn, alleen verkocht ‘ie voor geen meter. Dus dat Nissan de belangrijke Micra er iets minder extravagant uit heeft laten zien dan zijn voorganger kun je de Japanners moeilijk kwalijk nemen. Al jarenlang hanteert Nissan voor de Micra de typische ‘ei-vorm’ en combineert dat met een licht oplopend knikje ter hoogte van de achterklep. Daardoor is ook dit nieuwe model herkenbaar als Micra. Het schattige en aaibare straalt er in ieder geval wel van af en dat moet vooral de vrouwelijke kopers aanspreken. De grote en verbaasd kijkende koplampen laten de compacte Nissan toegankelijk en braafjes ogen en dat karakteriseert eigenlijk de hele auto.

Gegroeid

Ten opzichte van het vorige model is de Micra een stukje gegroeid. Tezamen met de vergrote wielbasis heeft dit een positief effect voor de ruimte achterin, want daar kun je zelfs als volwassene prima toeven. De kofferbak is ook groter en komt nu uit op een inhoud van 265 liter, waar dat voorheen 14 liter minder was. De bagageruimte is uit te breiden tot een flinke 1.132 liter en dankzij de diepe laadvloer kun je aardig wat boodschappen in de kofferbak kwijt, maar de inkopen moeten wel over een hoge rand worden getild.

Het voor Nissan zo typerende ‘lekkere stuurgevoel’ is zelfs bij de kleine Micra aanwezig en dat is prettig

Het interieur is een tikkeltje saai, maar vooral erg donker. De geinige bedieningscluster van de klimaatregeling en de ronde luchtroosters fleuren het binnenste nog enigszins op. Voor wat betreft de afwerking en de toegepaste materialen is er nog wel wat ruimte voor verbetering. Dat er gebruik wordt gemaakt van harde kunststoffen is geen ramp, maar de afwerking ervan is matig. Sommige dashboarddelen sluiten niet lekker aan en daardoor krijg je iets teveel het gevoel alsof je in een budgetauto zit. Wel is er genoeg aandacht besteed aan opbergvakken en de Micra heeft zelfs een parkeerhulp. Zo vernuftig als het zelfinparkerende systeem van bijvoorbeeld Volkswagen is het niet, maar de Micra geeft wel aan of er voldoende ruimte is om ‘m schadevrij te parkeren. In de praktijk is een auto met een lengte van 3, 78 meter niet heel lastig in te schatten en bovendien slaat het systeem wel eens een geschikt parkeervak over. Afijn, op de ‘Connect Edition’ en de ‘Tekna’ wordt de parkeerhulp en het prettig bedienbare navigatiesysteem met touchscreen standaard geleverd. De vanafprijs van de Micra is niet verkeerd: 11.200 euro, dat is ruim 2.000 euro goedkoper dan een instap-Suzuki Swift of -Volkswagen Polo.

Wendbaar

Er wordt wel eens negatief over de traploze CVT-automaat gepraat en ook ik heb mij daar wel eens schuldig aan gemaakt. Het constante gezoem als je gas geeft klinkt nogal vreemd, maar vergeet niet dat de CVT daar een aantal voordelen tegenover zet. De automaat beschikt over slechts één versnelling, waardoor er geen schakelmomenten voelbaar zijn en de auto als het ware in één lange adem accelereert. En omdat de CVT-mechaniek altijd het juiste toerental kiest, maakt deze automaat de Micra opvallend vlot. Een ander voordeel is het lage toerengebied waarin de 1.2 driecilinder draait. Tijdens een vlotte acceleratie komt het toerental nauwelijks boven de 3.000 tpm en op een constante snelheid zakt de toerenteller zelfs flink naar beneden - zo draait het blok bij 120 km/u slechts 2.400 tpm. De 80 pk sterke 1.2 heeft geen enkele moeite met de kleine Micra, al lijkt de aankomende 1.2 met compressor een nog interessantere optie te worden. Die 98 pk sterke motor stoot namelijk slechts 95 gram CO2 per kilometer uit, valt zodoende in de 14 procent bijtellingcategorie en is daarmee vrijgesteld van wegenbelasting. Het opgegeven gemiddelde verbruik van 1 op 18,5 heb ik met ‘mijn’ 1.2 niet behaald, maar 1 op 16 is dankzij de CVT-automaat een makkelijke klus.

Op de Connect Edition zijn de parkeerhulp en het navigatiesysteem met touchscreen standaard

Het voor Nissan zo typerende ‘lekkere stuurgevoel’ is zelfs bij de kleine Micra aanwezig en dat is prettig. Voor een kleine stadsauto biedt de besturing meer dan voldoende tegendruk, zonder dat daarbij de besturing te zwaar wordt. De draaicirkel is met 9,3 meter ook nog eens vrij kort, waardoor je moeiteloos een U-bocht kunt maken. Dat de koets bij ‘normale’ bochten aardig overhelt is een minpunt, maar daar staan een relatief comfortabel onderstel en banden die veel grip behouden tegenover. De zachte stoelen zijn - ondanks de geringe zijdelingse steun en slechts kantelbare zittingen - passend bij het karakter van de kleine Nissan. De Micra rijdt niet heel bijzonder scherp, maar iets in mij zegt dat de gemiddelde koper daar weinig om geeft en comfort belangrijker vindt. Dat de Micra niet tot de top van het B-segment behoort, merk je ook aan de geluidsisolatie. Vooral op hogere snelheden is er best wat geluid hoorbaar en er is vanuit het linker achterportier behoorlijk veel windgeruis te horen.

Handig ingespeeld

Met deze nieuwe driecilinder motor en de belastingvrije 1.2 met compressor in het vooruitzicht laat Nissan zien dat de nieuwe Micra er helemaal klaar voor is. De 1.2 levert uitstekende prestaties en ook de CVT-automaat komt goed uit de verf. Het rijgedrag is weliswaar niet zo spannend en innoverend zoals we van Nissan gewend zijn, maar past wel goed bij de kopers die iets met het karakteristieke uiterlijk van de Micra hebben. Voor een stadsautootje beschikt de Micra over genoeg ruimte en comfort om lang te ‘urban cruisen’, waarbij je uiteindelijk tevreden zult zijn met een gunstig brandstofverbruik.