Dat was even schrikken, toen Peugeot eind 2007 met de 308 op de proppen kwam. Het design is op zijn zachtst gezegd apart, met die enorme ‘haaienbek’ als hoogtepunt. Met de facelift is de veelbesproken neus verdwenen en de 308 klaargemaakt voor z’n tweede ronde. De meest ‘Hollandse’ uitvoering heeft uiteraard 20 procent bijtelling en daarom is die 1.6 e-HDi het testonderwerp.

Het moet gezegd worden, de nieuwe snoet maakt de 308 aanzienlijk lichter verteerbaar om te zien. Nog altijd is de 308 niet de mooiste auto in zijn klasse, maar als je met de prijs- en accessoirelijst in de hand een beetje je best doet, dan krijgt ook een 308 die typisch Franse flair. Altijd leuk ook om Peugeots kleurenpalet door te nemen: zelfs de basiskleuren rood en wit klinken als ‘Blanc Banquise’ en ‘Rouge Babylone’ aantrekkelijk. De testauto maakt zijn opwachting in ‘Bleu Bourrasque’ en in de uitsluitend voor de zakelijke markt leverbare uitvoering Blue Lease Executive. Met een cataloguswaarde van iets meer dan 25 mille is dat een vlijmscherpe propositie in deze klasse. Niet alleen 16 inch lichtmetaal, een regensensor, mistlampen en een lederen stuurwiel zijn standaard, maar je krijgt ook mistlampen, parkeersensoren en een navigatiesysteem voor dat bedrag.

Ondanks dat het zo lijkt, wordt de particuliere consument niet benadeeld. Die kan in dezelfde auto naar huis rijden, maar dan heeft de 308 als e-HDi Active met ‘Pack Premium Plus’ 29.460 euro gekost. Bij die prijs is rekening gehouden met inruil, korting en andere marges en daarom zal een Blue Lease Executive onder de streep niet goedkoper zijn. Puur vanwege de bijtelling is de prijs van de Blue Lease Executive zo laag mogelijk berekend.

Naast de nosejob zijn de uiterlijke veranderingen vooral op detailniveau te vinden: een chroomstripje op de achterklep, een iets andere achterbumper en eventueel LED-verlichting zijn het wel zo’n beetje. In het interieur is er nog minder nieuws en dat is geen wonder, de 308 heeft nog steeds een van de smaakvolste interieurs in het C-segment. De met chroom omringde ventilatieroosters en de glanzende middenconsole, maar vooral de in gebroken wit uitgevoerde meters geven het binnenste een chique tintje. De afwerking en het materiaalgebruik hadden bij de facelift even gemoderniseerd mogen worden, maar je merkt dat er binnenin de 308 simpelweg met gevoel voor stijl te werk is gegaan.

Het is even wennen om de auto terwijl die nog rijdt uit de versnelling te halen, maar na een tijdje wordt het routine

Breed

De stoelen zijn tezamen met de riante bewegingsruimte verantwoordelijk voor een goed zitcomfort. Opvallend is de forse breedte van de auto, waardoor je best goed met drie volwassenen achterin kunt zitten. Een gebrek aan hoofd- en beenruimte is geen issue en dat is niet vanzelfsprekend in een auto uit de ‘Golf-klasse’. Kritiek is er op de kofferruimte, althans op de toegankelijkheid daarvan. De inhoud is met 348 liter prima, maar de klep loopt niet echt ver in de bumper door en dat betekent dat je de bagage over een forse drempel moet tillen. Wel zeer handig is de bak in de reservewieluitsparing waarin gerust een rugzak of laptoptas ‘verdwijnt’.

Het 308-ontwerp heeft ook een praktisch nadeel: van voren is hij vanwege de lange neus onoverzichtelijk en ook schuin naar achteren is moeilijk in te schatten waarde koets eindigt. De bovengemiddeld grote spiegels en de parkeersensoren zijn dus geen overbodige luxe. Het ‘Peugeot Connect’-navigatiesysteem is een niet altijd even simpel te bedienen navigatiesysteem, maar laat wel een duidelijke kaart en routebegeleiding zien. Bovendien bevindt het scherm zich op de perfecte plaats: bovenop het dashboard en naast de klokkenwinkel.

Microhybridetechnologie

Zoals in deze 308, zo zou een viercilinder dieselmotor moeten zijn. De loopcultuur is voorbeeldig: in de auto hoor je niets van een ‘dieselachtig’ geluid en nooit zijn er vibraties. De souplesse van het 112 pk sterke blok maakt indruk, evenals het al vanaf 1.750 tpm beschikbare koppel van 270 Nm. Die trekkracht is heel gelijkmatig verdeeld en dat voelt gewoon lekker. De handgeschakelde zesbak past erg goed bij de e-HDi en is dusdanig gespatieerd dat je vroeg kan opschakelen en - mede door het koppelverloop - schakellui kan rijden.

De 308 heeft nog steeds een van de smaakvolste interieurs in het C-segment

Dat komt tot uiting in het testverbruik. Gemiddeld 5,4 liter per 100 kilometer geeft geen reden tot klagen en dan kun je flink doorrijden. Met een beetje opletten red je zelfs 4,8 liter per 100 kilometer en dat zorgt met de 60 liter grote tank voor een actieradius van 1.250 kilometer, oftewel van Utrecht naar Marseille. Een gedeelte van die besparing komt op conto van het start/stop-systeem, dat anders dan anders is. Als je onder de 20 km/u de auto in ‘vrij’ zet, dan slaat de motor af en gaat de e-HDi uitrollend richting het verkeerslicht. Dit door PSA nogal optimistisch als ‘microhybridetechnologie’ aangeduide systeem laat de motor niet met een traditionele startmotor weer aanslaan, maar middels een gecombineerde dynamo en startmotor. Het is even wennen om de auto terwijl die nog rijdt uit de versnelling te halen, maar na een tijdje wordt het routine. Geinig detail is dat de e-HDi aangeeft hoeveel seconden de motor al is uitgeschakeld. Daarmee laat hij zien dat het afslaan van de motor zeker rendement oplevert.

Gelaten

Het rijgedrag van de 308 verdient minder lof dan de motor. De besturing is voor een dergelijke auto niet te licht of te zwaar, maar wel een beetje indirect en soms zelfs wat traag reagerend. Verwacht ook niet dat de 308 een communicatief weggedrag heeft, de Peugeot voelt zich vooral op de snelweg thuis. Wel is de 308 een vertrouwenwekkende auto, want hij blijft heel lang grip houden in een lange bocht. Op matig geplaveide wegen wil de 308 al snel ‘duikelen’, dan voel je dat vering en demping niet helemaal overeenstemmen. Dat komt op de snelweg uiteraard veel minder naar voren. De 308 rijdt gewoonweg wat afstandelijk en is vooral gericht op relaxed rijgedrag. De rust en stilte in het interieur sluiten daar goed op aan.

Troef

De voorbeeldige 1.6 e-HDi, dat is waar de 308 vooral mee troeft. Een hoogmoderne en stille dieselmotor, die zijn kracht geleidelijk verspreidt en deze Peugeot zonder veel moeite spaarzaam maakt. Aan PSA’s start/stop-systeem is het even wennen, maar daar staat een goed verbruiksresultaat tegenover. Met de nieuwe neus is het grootste manco van de 308 verleden tijd, terwijl hij nog steeds punten scoort met zijn ruimte-aanbod en dashboard. Je moet even over zijn afstandelijke rij-eigenschappen en onoverzichtelijke koets heen stappen maar dan krijg je verder een hatchback die de relaxte Franse levensstijl tentoonspreidt en als Blue Lease Executive een uitstekend aanbod vormt.