Peugeot neemt haar HYbrid4-techniek als alibi om een vierwielaangedreven crossover van de 508 op de markt te brengen. De Peugeot 508 RXH HYbrid4 moet met een opgeruigde carrosserie, grotere bodemvrijheid en vierwielaandrijving een model zijn á la Volkswagen Passat Alltrack. Een hybride-aandrijving met 200 pk en 450 Nm, een opgegeven verbruik van 1 op 24,4, slechts 20 procent bijtelling en een scala aan luxe beloven veel voor de Peugeot 508 RXH HYbrid4. Wat biedt ‘ie in de praktijk?

De Peugeot 508 RXH HYbrid4 valt vanaf grote afstand op. De drie grote LED-strips accentueren aan weerszijden de hoeken van de bumper en maken het front agressief – alsof de 508 in deze stoere outfit iedere situatie aankan. Aan de onderzijde van de voorbumper is een aluminiumkleurige zandhapper geplaatst, die op onverhard wegdek schade aan de bumper voorkomt. Voor takken en stenen die de carrosserie kunnen beschadigen heeft Peugeot extra bescherming rondom aangebracht, in de vorm van ongelakte kunststof panelen. Door vijf centimeter extra bodemvrijheid ziet de 508 RXH er forser uit dan zijn standaard broers, hoewel de koetsafmetingen gelijk zijn. De grote wielen met zwartgelakte kern passen goed bij deze top-508.

Minder bagageruimte

In het interieur word je omarmd door luxe. De 508 RXH is voorzien van zo’n beetje alle leverbare snufjes, variërend van een grootbeeld navigatiesysteem tot elektrisch verstelbare stoelen. Die hebben als extra een uitschuifbare zitting, waarmee je de zitpositie kunt optimaliseren. De oranje stiksels ‘breken’ het zwarte stoeloppervlak en zorgen voor een vrolijk tintje in het verder sobere interieur, dat nauwelijks afwijkt van dat in de reguliere 508. De RXH biedt een zee aan ruimte voor de inzittenden, het grote verschil met de normale SW is de kleinere kofferruimte. Vanwege de accu’s en de elektromotor biedt de 508 RXH 160 liter minder bagageruimte, maar met 400 liter blijft er genoeg plaats over voor een aardige hoeveelheid vakantiebagage.

Het grote nieuws van de 508 RXH gaat schuil onder de motorkap. Of beter gezegd, onder de kofferbakbodem. 

Onder de kofferbakbodem

Het grote nieuws van de 508 RXH gaat schuil onder de motorkap. Of beter gezegd, onder de kofferbakbodem. De bekende 2.0 HDi met 163 pk vult het vooronder, terwijl de achterzijde een 37 pk sterke elektromotor herbergt. De dieselmotor drijft de voorwielen aan en de elektromotor brengt z’n krachten naar de achteras – ziedaar de vierwielaandrijving. Met een draaiknop in de middenconsole stel je de aandrijving in. Je kunt kiezen uit de standen Auto, Sport, ZEV en 4WD. In de Auto-stand kiest de computer de meest spaarzame rijmodus, zonder dat het rijplezier verloren gaan. Op lagere snelheden zal deze setting zoveel mogelijk de elektromotor benutten, terwijl in de sportstand een krachtige combinatie van beide motoren paraat staat. De twee motoren zorgen dan gecombineerd voor 200 pk vermogen en 450 Nm koppel. Het gewicht van 1.745 kg staat indrukwekkende prestaties echter in de weg. Met een standaardsprint in 9,8 seconden en een topsnelheid van 213 km/u is de 508 RXH niet snel, maar zeker vlot genoeg. Een heikel punt is de automatische 2Tronic-versnellingsbak. Bij plankgas schakelt deze gerobotiseerde handbak met grote schokken en word je bij de overbrenging zowat gelanceerd. De keuze van Peugeot om deze transmissie te gebruiken is verklaarbaar vanuit de redenering dat ‘ie minder aandrijfverliezen heeft dan een conventionele automaat met koppelomvormer, aanzienlijk minder weegt en voordeliger te fabriceren is. Zolang je rustig rijdt, zul je niets merken van het onprettige karakter en gedraagt de bak zich zoals je van een automaat verwacht: vloeiend en vrijwel schokvrij.

Wil je volledig elektrisch rijden? Dat kan. Met een draai aan de knop naar ‘ZEV’ (Zero Emission Vehicle) kan je – mits de accu’s voldoende opgeladen zijn – uitsluitend op de elektromotor voortbewegen. Het grote verschil met hybride’s van Toyota en Lexus is dat je met deze 508 RXH aanzienlijk langer volledig elektrisch kunt rijden. Met snelheden tot 60 km/u beweeg je geruis- en emissieloos door het stadsverkeer. Op het moment dat de accu bijna leeg is, schakelt de dieselmotor ‘vloeiend en trillingsvrij’ bij. Bij die belofte had ik aanvankelijk mijn bedenkingen, maar Peugeot maakt de bewering over een ‘naadloze overschakeling’ helemaal waar.

Door vijf centimeter extra bodemvrijheid ziet de 508 RXH er forser uit dan zijn standaard broers

Exorbitant

Als je de verharde wegen verlaat is het raadzaam om de ‘4WD’-stand in te schakelen. Onder alle omstandigheden zal de 508 RXH dan vierwielaangedreven blijven. Hebben de accu’s onvoldoende capaciteit, dan zorgt de dynamo van de verbrandingsmotor voor aandrijving van de achteras – zo sta je in de blubber nooit voor verrassingen. Zo’n geavanceerd vierwielaandrijfsysteem als bijvoorbeeld Quattro van Audi is het niet en dat merk je. De RXH  sleept zich met meer geweld en toeren door een modderspoor, waarbij de krachten minder goed over de wielen verdeeld worden.

Door de grotere bodemvrijheid verwacht je een comfortabele auto, maar de 508 RXH is juist straf afgesteld om overhellen te beperken. Op oneffenheden voelt de Peugeot zelfs stug aan. In bochten helt de hogere 508 RXH inderdaad weinig over en op de snelweg is het veergedrag prettig solide. De besturing is typisch Peugeot: licht en gevoelloos. Vooral in bochten is wat meer weerstand gewenst, zodat je met meer gevoel instuurt. Van het door Peugeot geclaimde dieselverbruik van 1 liter op 24,4 kilometer mag in de praktijk 10,1 kilometer worden afgetrokken. En hoewel ik een van de eerste bestuurders van dit exemplaar was, is de afwijking tussen fabrieksopgave en werkelijkheid exorbitant. De elektromotor zou voor de extreem gunstige waarde moeten zorgen, maar blijkbaar heeft dit alleen in theorie effect. Hoofdverdachte van het hoge verbruik is het extra gewicht van bijna 300 kg, daar kan geen alibi tegenop.

Voor hetzelfde geld

De vanafprijs van de Peugeot 508 RXH is stevig en het testexemplaar kost zelfs 56.180 euro. Dan komen ineens een hoop alternatieven tevoorschijn. Voor hetzelfde geld koop je een Audi A4 Allroad, Volvo XC70 of hele volle Volkswagen Passat Alltrack. Die hebben geen 20 procent bijtelling maar 25, dat dan weer wel. De Peugeot 508 RXH is een aantrekkelijk uitziende, compleet uitgeruste en technisch gezien interessante auto, die met een matige transmissie, harde vering en tegenvallend praktijkverbruik duidelijke minpunten heeft.