Een lang stuk asfalt met veeleisende bochten, waar hoogteverschillen een grote rol spelen. Ik heb het niet over de Nordschleife van de Nürburgring, waar de testrijders van het Opel Performance Center (OPC) deze speciale Opel Corsa OPC Nürburgring Edition uitgebreid getest hebben, maar over de Passo dello Stelvio. Vanwege zijn lengte en hoogteverschillen is deze bergpas in de Italiaanse Alpen voor wielrenners een van de zwaarste beklimmingen, maar voor mij en de Opel Corsa OPC Nürburgring Edition een droomlocatie. In het prachtige Italië voel ik de compacte Opel aan de tand. Leuker gaat het niet worden.

Italië is het land van lekker eten, mooie vrouwen en supercar-fabrikanten én bij uitstek geschikt om deze gelimiteerde Opel Corsa OPC uit te laten. Daarvoor zijn drie redenen. De Opel Corsa is compact, met 210 pk is deze hyper-OPC krachtig en de Nürburgring Edition heeft een prachtig functionerend sperdifferentieel op de vooras. Italië heeft meer dan genoeg leuke wegen, maar de Stelviopas is er één die je gereden moet hebben. Ik raad je aan om zo rond een uur of zeven uur ‘s avonds de pas te beklimmen, voor die tijd stikt het van wielrenners die zuchtend en steunend omhoog fietsen. Al snel blijkt waartoe dit klein monstertje in staat is. Waar Ferrari’s en Pagani’s voorzichtig door smalle tunnels en bergpassen rijden, trekt het ‘Opeltje’ een lange vinger. De wegligging van deze speciale OPC is fenomenaal! Onderstuur? Ben je gek! De Opel Corsa OPC Nürburgring Edition bijt zich in elke bocht in het asfalt vast. Vol op het gas staan resulteert niet in hevig ondersturen, je voelt dat ‘ie ‘m in de bocht trekt. Geniaal.

De banden laten zich vrijwel nooit horen en het ESP – dat voor de ‘NE’ opnieuw is afgesteld – laat meer dan genoeg ruimte om te spelen. Hard ingrijpen van de elektronica voel je nauwelijks maar met het ESP uitgeschakeld wordt het leuker én spannender. Met 210 pk en 250 Nm (280 tijdens overboost) op de voorwielen is ‘torque steer’ vrijwel niet te voorkomen. Twee handen stevig aan het afgeplatte OPC-stuurwiel is een vereiste. De turn-in van de OPC is super, de besturing is soms wat aan de lichte kant maar wel heerlijk direct en scherp. Stevig zittend in de Recaro-racekuipen is het puur genieten en blaas ik over de bergweggetjes. De Nordschleife heb ik niet gemist.

Niet bluffen

Eenmaal boven is er een prachtig uitzicht op de kronkelige wegen en besneeuwde bergtoppen. De OPC krijgt zijn welverdiende pauze en staat in zijn sneeuwwitte gedaante af te koelen. Onder het mom ‘dat kan dikker’ oogt de Nürburgring Edition ten opzichte van de reguliere OPC nog indrukwekkender. De donkere 18 inch wielen zijn fraai, de voorspoiler subtiel en de centraal geplaatste uitlaat heeft plaats gemaakt voor twee uitlaten. Aan de ene kant is het prettig dat de OPC niet veel kabaal maakt als je duizenden kilometers reist, maar iets meer geluid dan het aanzuigen en afblazen van de turbo had gemogen. Het is toch knap hoe een auto die in de basis uit 2006 stamt er nog zo gelikt uitziet. Niet iedereen loopt warm voor zijn ‘bespoilering’, maar met het logo van de Nordschleife op de A-stijlen weet de kenner dat je niet bluft.

De wegligging van deze speciale OPC is fenomenaal! Onderstuur? Ben je gek! De Opel Corsa OPC Nürburgring Edition bijt zich in elke bocht in het asfalt vast.

Belangrijker zijn de technische aanpassingen. Zo heeft de Corsa OPC Nürburgring Edition een verlaagd Bilstein-sportonderstel, flinke (uitstekend presterende) Brembo-remmen en een grotere turbo. Daardoor levert de 1,6-liter een maximaal vermogen van 210 pk, maar enkel met niet in Nederland verkrijgbare benzine met octaangehalte 100. Als je ‘gewone’ brandstof tankt verlies je een pk of 5. De grotere turbo heeft als nadeel dat je een vermogensgat moet overwinnen, de Opel komt pas na de 2.000 tpm los om vanaf 2.500 tpm tot 6.500 tpm volledige turbodruk te genereren. Vooral bij krappe haarspeldbochten moet je daarmee rekening houden. Gelukkig is de gasrespons lekker gretig en als eenmaal de turbo op gang is, spurt ‘ie er als een bezetene vandoor. De opgegeven sprint van 0 naar 100 km/u in 6,8 seconden is lekker vlot en met een topsnelheid van 230 km/u was de heenreis over de Duitse Autobahn allesbehalve een straf. Misschien wel het meest opvallende is het rijcomfort, vooral omdat ik een plankharde auto verwachtte. Hoewel de kofferbak vol zat met bagage en er nauwelijks een voet tussen band en wielkast paste, bleef de hoeveelheid comfort acceptabel. Enkel in idyllische dorpjes met kinderkopjes en korte, hoge drempels word je eraan herinnerd dat je met een sterk verlaagde hot hatch op pad bent.

Rond

Of je nu de snelste Corsa koopt of een milieuvriendelijke op LPG, de rijervaring is goed voor elkaar. De ‘OPC NE’ schakelt prettig door zijn zes verzetten en het stuurwiel is lekker ver naar je toe te halen. Zo’n afgeplat stuurwiel ziet er mooi uit, maar door de vele haarspeldbochten verlang je toch naar een rond stuur. Dat pakt net wat fijner beet. Met de handen op ‘10 over 10’ doet het er niet toe, wel als je het stuur wil overpakken. Dat de Corsa al eventjes op de markt is merk je aan het interieur. De sfeer van vorige generaties Opel is aanwezig en de manier waarop het dashboardkastje sluit voelt niet bijzonder stevig aan, bovendien hangt het klepje niet mooi recht. Het optionele touchscreen navigatiesysteem oogt en werkt prima, maar is enkel te bedienen als je stilstaat en het scherm is laag geplaatst. Niet heel handig. Verder kan ik niet veel klagen over het binnenste. De Recaro-kuipjes zijn juweeltjes: ze zijn fors van formaat, bieden ontzettend veel steun en daarmee de perfecte zit. Leuk detail is dat de rugleuningen van de voorzetels zijn getooid met het Nürburgring-logo.

Zo’n afgeplat stuurwiel ziet er mooi uit, maar met haarspeldbochten verlang je naar een rond stuur

De Corsa OPC Nürburgring Edition begint bij 32.495 euro, met enkele opties komt dit exemplaar op net geen 35.000 euro. Dat is een hoop geld voor een auto uit het B-segment, maar het brandstofverbruik is oké. Gezien de rijomstandigheden zijn gemiddelde verbruikscijfers schommelend tussen de 1 op 10,5 en 1 op 11,9 best acceptabel. In Nederland en met andere omstandigheden moet 1 op 13 met gemak mogelijk zijn.

Tot in de puntjes

Het is grappig hoe sommige dingen lopen. Vooraf zwaar twijfelen of ik wel met zo’n hete hatch op reis wilde en er achteraf ontzettend blij mee zijn. Als reisauto heeft ‘ie zijn taak volbracht, als snelste Corsa ooit meer dan dat. Als het op rijden aankomt klopt alles aan de Nürburgring Edition. Het sperdifferentieel tilt de Opel naar een hoger niveau, de Corsa presteert in bochten op zijn allerbest. Van binnen merk je wellicht dat je met een ‘oudje’ op pad bent maar verder heeft de Corsa OPC geen minpunten. Hij is prijzig, maar je krijgt absoluut waar voor je geld. Met volle overtuiging durf ik te stellen dat de Corsa OPC Nürburgring Edition tot een van de leukste en beste hot hatches behoort die op dit moment te koop is – zolang de voorraad strekt. Of je nu in Nederland rijdt of Italië, de Opel zorgt voor bergen plezier.