Het is interessant om te zien in welk tempo hybridetechniek haar opmars heeft gemaakt. Nog geen 10 jaar geleden speelde deze 100 jaar oude technologie nog nauwelijks een rol, maar dankzij de Toyota Prius en het toegenomen maatschappelijke milieubewustzijn staan hybride-auto’s definitief op de kaart. Het bleef niet beperkt tot modale voertuigen, met de Lexus GS 450h was de zogenaamde power hybrid geboren. De Duitse merken keken eerst de kat uit de boom, maar hebben hun portofolio inmiddels aangevuld met krachtige en efficiënte hybride’s. Audi heeft inmiddels drie van zulke auto’s in het gamma, wij pakken voor deze test de Audi A6 Hybrid erbij. Alles over de zin en onzin van deze milieubewuste A6.

In vogelvlucht ga ik door de specificaties heen. Onder de motorkap ligt de welbekende 2.0 TFSI, die 180 pk levert. Dankzij hybridetechniek komt het systeemvermogen op 245 pk – een forse stijging. Het maximale koppel van 350 Nm is gestegen naar 480 Nm, voldoende om de 1.845 kg wegende sedan vanuit stilstand in 7,5 seconden 100 km/u te laten aantikken en ongegeneerd naar 240 km/u door te stuiven. Rap? Ja. Verpletterend? Nee. Niets ten nadele van de Audi A6 Hybrid, het verlangen naar meer is slechts gebaseerd op het feit dat BMW, Lexus en Infiniti hun hybrides van beduidend meer vermogen voorzien. ‘En waar blijft de Mercedes-Benz E300 BlueTEC Hybrid in dit verhaal?’, zul je denken. Nou, dat is in de basis een dieselauto en dus moeilijk vergelijkbaar. De A6 Hybrid mag een kleine 10.000 euro voordeliger zijn dan de BMW ActiveHybrid 5 en Infiniti M35h, het is Lexus die de boel op scherp zet met haar GS 450h. De Japanner is nog een fractie goedkoper dan de A6 Hybrid en heeft een dikke V6, die gecombineerd met de elektromotor een allerminst kinderachtige 345 pk levert.


Op bepaalde momenten wordt het wel pijnlijk duidelijk dat de Audi enkel voorwielaangedreven is.

Terug naar de Audi. Het behoeft weinig uitleg dat het geleverde vermogen van de A6 Hybrid voor een krachtige acceleratie zorgt. Een toerenteller ontbreekt, in plaats daarvan schiet de ‘powermeter’ volledig naar ‘max’, treedt zonder horten of stoten de hybridetechniek in werking en wordt het vermogen krachtig en soepel opgebouwd. Omdat de brandstofmotor zoveel mogelijk wordt ontlast en daardoor regelmatig uitschakelt, heeft het systeem bij plotseling volgas wel bedenktijd nodig. De techniek moet op dan even wakker worden, wat bijna doet denken aan een turbogat. Het gaspedaal gedoseerd indrukken resulteert in een fijnere acceleratie. Op bepaalde momenten wordt het wel pijnlijk duidelijk dat de Audi enkel voorwielaangedreven is. De voorbanden willen wel eens doorspinnen en dat past niet bij een representatieve zakensedan.

Een grotere rol spelen

Hoewel deze A6 een ‘power hybrid’ is, blijkt het vooral een fijne reisauto waarmee je het liefst rustig rijdt. Het is veel interessanter om te ervaren hoe de elektromotor tot jouw dienst staat. Bij een krachtige acceleratie heeft ‘ie slechts een beperkte ondersteunende functie, bij normaal rijgedrag speelt de elektrische aandrijving een veel grotere rol. Als de lithium-ion-accu voldoende is geladen zal de A6 Hybrid de 2.0 TFSI zoveel mogelijk ontzien en steunen op de elektromotor. De A6 Hybrid is een full hybrid, tot 60 km/u kan de Audi volledig elektrisch en dus emissievrij rijden. Tweemaal lukte dat zelfs tot 80 km/u.

Helaas is de in de kofferbak geplaatste accu na enkele minuten weer leeg en is het wachten tot ‘ie voldoende is bijgeladen. Dan zal de elektromotor weer zo spoedig mogelijk de aandrijving overnemen. De overgang naar benzine of elektriciteit is licht voelbaar, maar nauwelijks storend. De Audi heeft een automaat met acht versnellingen, die een mooi samenspel met de aandrijflijn vormt. Een punt van kritiek is de manier waarop de hybride remt. Wanneer je tot stilstand afremt, lijk je het rempedaal goed te doseren, maar het laatste stukje moet je soms bijremmen. Dat komt omdat het remmende koppel van de elektromotor toeneemt zodra de bak terugschakelt, wat enigszins nukkig gaat. Vloeiend afremmen bleek een flinke uitdaging. Positieve noten voor het start/-stopsysteem en auto hold (dus de voet kan van het rempedaal als je stil staat), die uitstekend samenwerken.

De A6 ‘power hybrid’ blijkt vooral een fijne reisauto

Comfortabel

De rijervaring in de A6 is meer dan uitstekend. De auto is heerlijk stil, bij snel accelereren laat ‘ie slechts een licht sportieve sound horen. Door een redelijk zachte vering en lichte besturing wordt het comfort er enkel beter op. Door middel van Audi Drive Select kan bij deze A6 gekozen worden voor een automatische, comfortabele of dynamische stand, waarbij de versnellingsbak, stuurbekrachtiging en gordelspanners worden aangepast. In de Individual-stand stel je alles naar eigen smaak in. In de eerder geteste A6 3.0 TFSI met 20 inch wielen, sportonderstel en luchtvering past een zwaardere besturing , in deze meer comfortabele uitvoering stoort juist de kunstmatig aanvoelende weerstand in het stuurwiel. Ergo: lekker in de comfort- of autostand laten staan. De wegligging is voor zo’n grote en relatief zware koets met voorwielaandrijving meer dan uitstekend. De A6 ligt als een blok op de weg en filtert oneffenheden mooi glad, enkel bij drempels voel je dat de achteras voelbaar steviger is gedempt.

Duidelijkheid ten top

Via het grote multimediascherm in het midden van het dashboard of het scherm tussen de tellers houd je de techniek nauwlettend in de gaten. Een actueel brandstofverbruik wordt helaas niet weergegeven, maar grafieken met daarop verbruiksmetingen en het aantal keer dat de accu zich heeft opgeladen zijn wel te zien. Het uiteindelijk behaalde brandstofverbruik blijkt echter weinig indrukwekkend. Met een normale rijstijl en inachtneming van de maximum toegestane snelheid reed ik gemiddeld 1 op 12,1. Netjes, maar niet bijzonder. Kanttekening: met veel snelwegkilometers heeft elektromotor natuurlijk niet veel te vertellen. Met een stevigere rijstijl stijgt het verbruik niet extreem: onder de 1 op 10 kom je nauwelijks. Zou je puur gaan voor een zo goed mogelijk brandstofverbruik, dan is 1 op 14 het maximaal haalbare.

Het binnenste van de A6 is prachtig afgewerkt en voorzien van beeldschone materialen

Het binnenste van de A6 ziet er simpelweg fantastisch uit, is prachtig afgewerkt en voorzien van beeldschone materialen. Stap in de A6 en alles zit exact waar je het verwacht en laat zich formidabel bedienen. De manier waarop het navigatiesysteem werkt en je kunt overschakelen tussen allerlei informatievoorzieningen tussen de tellers werkt doeltreffend – duidelijker wordt het eigenlijk niet. Er is overduidelijk met veel precisie en vakwerk aan de A6 gewerkt. In tegenstelling tot die van de BMW ActiveHybrid 5 kan de achterbank van de A6 Hybrid wel omlaag. Uiteraard is door de plaatsing van de accu minder bagageruimte voorhanden, de capaciteit is gekrompen van 530 liter naar een nog steeds bruikbare 375 liter (even groot als de BMW). Voor je medepassagiers is er in ieder geval altijd voldoende bewegingsvrijheid – de hoeveelheid been- en hoofdruimte is riant.

Hamvraag

Afgezien van de dosering bij het remmen en de korte bedenkpauze bij volgas, over de techniek niets dan lof. De aandrijving presteert naar behoren en hoewel de brandstofconsumptie niet bijzonder laag is, doen de concurrenten het niet veel beter – al bieden die wel meer vermogen. Dus in hoeverre voegt de Audi A6 Hybrid daadwerkelijk iets toe, naast gewoon een fijne A6 te zijn? Minder CO2-uitstoot per kilometer en dus een lagere prijs en/of lage bijtelling zouden argumenten zijn, maar beide zijn op de A6 nauwelijks toepasbaar. Sterker nog, met een vanafprijs van 63.490 euro (inclusief opties kost dit exemplaar zo’n 80.000 euro) is de voorwielaangedreven A6 Hybrid slechts 3.500 euro goedkoper dan de eveneens 245 pk sterke 3.0 TDI mét quattro. Als je kijkt naar de benzinemotoren dan liggen vermogen en prijs exact tussen de 2.8 FSI quattro en de uiterst krachtige 3.0 TFSI quattro in. Met 145 g/km stoot ‘ie slechts marginaal minder uit dan de andere motoren en van bijtellingsvoordeel is dan ook geen sprake. Ben je als veelrijder beter af met de A6 Hybrid dan met een benzine- of diesel-A6? Nee. Is de A6 Hybrid een prettige auto? Absoluut. Onzinnig wil ik de A6 Hybrid niet noemen, enigszins overbodig wel. Het psychologische effect van hybride-logo’s speelt eigenlijk de grootste aankooprol.