De Seat Ibiza is al jarenlang het bestverkochte model van het Spaanse merk en met de komst van de BPM- en wegenbelastingvrije E-Ecomotive-uitvoering steeg de verkoop in ons land explosief. Meer dan 90 procent van de nieuw verkochte Nederlandse Ibiza’s heeft zo’n zuinige dieselmotor en sinds 2,5 jaar biedt Seat – naast hatchbacks – een stationwagon aan, genaamd ST. Meteen eiste deze carrosserievariant een belangrijk deel van de Ibiza-verkopen op. Om bij de tijd te blijven was een update onvermijdelijk en dus voelen we de vernieuwde Ibiza, uiteraard in zijn populairste configuratie, aan de tand.

Seat profileert zich als sportief merk binnen de Volkswagen-groep. Met de Ibiza ST laat het merk dat duidelijk zien, hij is in vergelijking met zijn neefje – de Skoda Fabia Combi – speels vormgegeven. De lage, aflopende daklijn zorgt dat het model lijkt op een lifestyle-combi. Bij de update kreeg vooral het front een frissere uitstraling. Zo heeft de neus nu agressiever ogende koplampen met een donkere behuizing. Wanneer je voor xenon-koplampen kiest, krijg je er een rij met ledjes bij. Het design van de voorbumper is gewijzigd, waardoor nu ook de standaard versies een stuk sportiever ogen.

Hoekige vormen

In het interieur van de Ibiza blijven de wijzigingen beperkt tot andere tellers en een groter dashboardkastje. Dat eerste zorgt voor een betere afleesbaarheid en het laatste was hard nodig, want voorheen kon je in het handschoenenvak niets kwijt. Nu is er in ieder geval ruimte voor wat losse spullen die anders door het interieur zouden slingeren. De opzet van het dashboard bleef intact en het interieur ziet er nog altijd prima uit. Het materiaalgebruik blijft voor verbetering vatbaar, de meeste panelen voelen hard aan en zijn krasgevoelig.

Je hebt steeds het gevoel dat een potentere krachtbron de leuk rijdende Ibiza veel goeds zou doen.

Door de hoekige vormen is de kofferbak praktisch, maar een stukje kleiner dan die van de Fabia Combi. De Ibiza ST moet het met 430 liter doen, terwijl de Skoda Fabia Combi 505 liter bagageruimte heeft. Mocht je ruimte tekort komen, dan gooi je in een handomdraai de achterbank omlaag. De bank is in twee delen neerklapbaar, maar zal de laadvloer nooit volledig vlak maken – er blijft altijd een kleine drempel. Het ruimteaanbod is voor dit formaat auto keurig, met een beetje inschikken kunnen vier mensen meereizen. De stoelen zitten opvallend prettig.

Komt niet tot z’n recht

De Ibiza E-Ecomotive is het zuinigheidswonder van de Seat-range en volgens de fabriek moet je gemiddeld 29,4 kilometer op één liter diesel kunnen rijden. In theorie een fantastische waarde, helaas word je in de praktijk weer ‘ns teleurgesteld. Met een rustige rijstijl haalde ik 1 op 19,8, maar dat was ‘vechten’. Een fraai verbruiksresultaat is alleen met een overdreven fluwelen voetje mogelijk, een meer representatieve rijstijl resulteerde in 1 op 16,4. Dat komt vooral omdat je met deze 1.2 driecilinder dieselmotor behoorlijk gas moet geven om met het verkeer mee te komen. Hij voelt dan weliswaar adequaat aan, maar dat gaat direct ten koste van het verbruik. Onder de 2.000 tpm resoneert het blok behoorlijk en gedraagt ‘ie zich als een ongeblazen, koppelarme benzinemotor. Eenmaal op kruissnelheid en met ingeschakelde cruise control gaat het prima, de motor is dan redelijk stil. Voorwaarde is wel dat je niet harder dan 110 km/u rijdt, omdat het gemiddelde verbruik daarboven aanzienlijk stijgt.

De Ibiza is een fijne auto om mee te rijden, de Ibiza stuurt direct. Hierdoor kun je in combinatie met het sportief afgestelde onderstel best vlot door bochten. Enige beperking zijn de ecobanden, die voor minder grip zorgen. Het schakelen gaat soepel en je zult niet snel in het verkeerde verzet belanden. De bediening van de pedalen is erg licht en daardoor gevoelloos. Je hebt steeds het gevoel dat een potentere krachtbron de leuk rijdende Ibiza veel goeds zou doen. Als E-Ecomotive komt de Spanjaard niet zo tot zijn recht.

Opschieten

De vernieuwde Seat Ibiza ST ziet er weer up-to-date uit. Het nieuwe front staat ‘m goed, zelfs de E-Ecomotive ziet er sportief uit. Seat had echter meer aandacht aan de techniek en het interieur moeten besteden. De toegepaste kunststoffen van het dashboard zijn onder de maat en de 1.2 TDI moet hard werken om de Ibiza in gang te krijgen. Daardoor neemt het verbruik direct fors toe, waardoor de rooskleurige fabrieksopgave bij lange na niet gehaald wordt. Gelukkig blijven particuliere consumenten volgend jaar profiteren van wegenbelastingvrijstelling. Wie z’n Ibiza E-Ecomotive nog dit jaar registreert, geniet van 14 procent bijtelling.