Het is intrigerend dat er mensen zijn die SUV’s nog steeds bestempelen als milieubelastende benzineslurpers, zonder dat ze weten wat voor techniek er schuilgaat onder de motorkap. Er was tijdens de testperiode zelfs een man die me aansprak en zei dat het asociaal is om in een grote auto als de Ford Kuga te rijden! In het geval van deze nieuwe generatie Kuga heeft deze meneer weinig recht van spreken, want dankzij voorwielaandrijving en Fords welbekende EcoBoost-motor ligt de CO2-uitstoot zelfs lager dan die van een Golf 1.4 uit 2000! De desbetreffende man is misschien niet met z’n tijd mee gegaan, Ford daarentegen wel.

De vorige Ford Kuga was in landen met bergen populair, maar in Nederland waar CO2-uitstoot een auto (fiscaal) kan maken of breken nauwelijks. De geblazen 2,5-liter vijfcilinder met 200 pk en AWD was leuk, maar z’n dorstige karakter maakte de SUV prijzig in aanschaf en om te rijden. Met de nieuwste Kuga gaat Ford wat meer ‘down to earth’ en met een 9.500 euro lagere vanafprijs is ‘ie een stuk aantrekkelijker geprijsd. Zodoende rijd je nu een Kuga 1.6 EcoBoost met 150 pk en FWD voor 32.465 euro. Dat is op z’n minst een groot voordeel te noemen ten opzichte van z’n voorganger. De SUV is qua afmetingen juist gegroeid. De wielbasis bleef gelijk, de koets werd langer. En hoewel de auto ‘en profil’ overduidelijk een evolutie is van zijn voorganger, heeft ‘ie een geheel nieuwe look gekregen. De oude Kuga vind ik nog altijd een pracht van een SUV, de nieuwste versie is vooral stoer.

Gevoel van ruimte

De 81 mm extra lengte betekent meer bagageruimte, die toch wat aan de krappe kant is bij het uitgaande model. De nieuwe generatie biedt een SUV-waardige 456 liter die met de rugleuningen plat uitbreidt naar 1.653 liter. De inhoud varieert naar gelang de stand van de rugleuning van de achterbank en de verstelbare bodemplaat in de kofferbak. Een leuke gimmick is dat de kofferklep geopend én gesloten (dat laatste is vooralsnog uniek) kan worden door je voet onder de achterbumper te houden. In theorie klinkt dat fantastisch, in de praktijk is het soms even stoeien met de sensor. Toch is het een prettig systeem als je met je handen vol boodschappen staat. In het geval van het testmodel is deze optie onderdeel van het First Edition Pack (t.w.v. 1.995), waar ook het automatisch inparkeersysteem onder valt. En zelfs bij een grote auto als deze werkt dit systeem perfect.

Het dashboard van de Kuga is er één zoals in alle huidige Fords. Het is een vrij drukke en futuristisch uitziende bedoeling, dat wel degelijk en luxe aanvoelt. Over het algemeen worden er mooie materialen gebruikt, is de afwerking uistekend en zorgt het leder (1.800 euro) voor een uitstraling die bij een auto als deze past. Maar zoals in andere Fords is het kleine navigatiescherm ook hier weer een minpunt, hoewel het systeem verder wel naar behoren werkt. Het gevoel van ruimte en de hoge zit in de fijne sportstoelen zijn zeer aangenaam.  

Er was tijdens de testperiode zelfs een man die me aansprak en zei dat het asociaal is om in een  grote auto als de Ford Kuga te rijden.

Achterin is er voldoende hoofdruimte aanwezig. Met vier grote volwassen moet je qua beenruimte een beetje passen en meten. De opklaptafeltjes snoepen wat knieruimte weg, maar voor kinderen is het uitstekend vertoeven hier. Er is bovendien genoeg plek voor bekers en ander grut.

Veel trekkracht

Het vermogen van 150 pk en 240 Nm klinkt misschien niet bijster indrukwekkend, maar de 1.6 EcoBoost levert uitstekende prestaties. Vanaf 2.000 tpm is een flinke dosis trekkracht voelbaar, gevolgd door een mooie vermogensopbouw. Dat de Kuga een geremde aanhangermassa van 2.000 kg mag trekken verbaast mij dan ook niets. De viercilinderturbo is heerlijk soepel en stil. Het bandengeruis valt mee, alleen een vervelend windgeruis rechtsvoor viel op – tijdens de eerdere persintroductie was daarvan geen sprake. Bij een normaal rijgedrag is schakelen voor de 2.000 tpm  geen enkel probleem, dan rijd je relaxed met het verkeer mee. De zesversnellingsbak schakelt soepel binnen een strak patroon. Bij 120 km/u in ‘zes’ blijft de toerenteller steken op een comfortabele 2.500 tpm. De boordcomputer bleek behoorlijk accuraat te zijn, want na het tanken kwam het gemiddelde verbruik van 1 op 12,1 overeen met de berekening. Het scherm gaf heel lang een gemiddelde aan van 1 op 14, maar het rijden door allerlei dorpjes en steden liet het verbruik uiteindelijk verder oplopen.

Om het plaatje nog fraaier te maken: de Kuga rijdt heerlijk. De SUV is ‘op z’n Fords’ geveerd, dus prettig stevig zonder echt op comfort in te leveren. Het uiterlijk suggereert misschien wat anders, maar het terrein is niet zijn natuurlijke habitat. Met voorwielaandrijving heeft ‘ie daar weinig in te brengen. De Ford voelt zich thuis op het asfalt en daar houdt ‘ie zich met zijn grote en hoge carrosserie goed staande. Duik je (te) hard een bocht in, dan kan je uiteraard niet tegen de natuurwetten vechten. Dat de koets dan doordrukt naar de buitenkant van de bocht is onvermijdelijk, bij een normaal of ‘licht sportief’ rijgedrag reageert de Kuga neutraler. De Kuga stuurt prettig, laat zich mooi een bocht in plaatsen en behoudt vrijwel altijd z’n grip. Koersvast: dat is de Ford Kuga.

Stappen vooruit

Met de moderne techniek en nette vanafprijs van de Kuga heeft Ford een ijzersterk aanbod in handen. De nieuwe Kuga is niet louter meer een SUV voor landen waar vierwielaandrijving en power gewenst zijn, deze ‘instapper’ is ook geschikt voor ons vlakke Nederland. Het is alsof de Kuga wat meer ‘down to earth’ is geworden. De Ford biedt ruimte, is praktisch en het speciale gevoel van een ‘dikke’ SUV, zonder te overdrijven. De nieuwste Kuga heeft motorisch een bescheiden stapje terug gedaan, maar als geheel ferme stappen vooruit gemaakt.