Na 5 jaar heeft Audi de Q5 een facelift gegeven en bij deze gelegenheid werd meteen een nieuwe topuitvoering geïntroduceerd: de SQ5. Curieus feit is dat het hier om een diesel gaat. Mercedes-Benz plakte ruim 10 jaar geleden al een AMG-label op een dieselgestookte C-Klasse, BMW heeft inmiddels drie M-performance dieselmodellen en dus kan Audi niet achterblijven op sportief dieselgebied. In de racerij liep Audi in 2006 met dieseltechniek voorop, toen het de 24 uren van Le Mans won met de R10 TDI. De biturbo-versie van de bekende 3.0 TDI heeft specificaties die een S-model waardig zijn: 313 pk en 650 Nm zorgen voor een ongeëvenaard brute dieselsensatie.

Al tijdens de eerste meters voel je dat de SQ5 een levendig motorkarakter heeft en vrijwel geen turbogat kent. Een agressieve dieselmotor, die bijna net zo direct reageert op je rechtervoet als een atmosferische benzinemotor. Dat hebben de ingenieurs bij Audi knap gedaan, ze hebben dan ook veel ervaring met dieseltechniek. De DSG-transmissie zou het surplus aan koppel niet overleven en daarom kiest Audi in de SQ5 voor een conventionele achttraps automaat. Deze blijkt prima op zijn taak berekend en wisselt zijdezacht en telkens op het juiste moment van verzet, zorgvuldig luisterend naar de gekozen rijstand en je rechtervoet.

Speedbootgeluid

Onder optimale condities spurt de SQ5 in 5,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. Dat duurt 0,6 seconden langer dan beloofd maar is nog altijd zeer indrukwekkend. Als de stopwatch 13 tellen aangeeft rijdt de SQ5 al 160 km/u en pas boven de 200 km/u wordt de hoge en zware SQ5 enigszins afgeremd door de natuurwetten. De snelheidsensatie is bijzonder groot en overtreft zelfs de beleving die je hebt in de krachtigere BMW M550d. De dieselmotor van de SQ5 heeft kracht tot voorbij de 5.000 tpm en telkens nadat de achtbak een versnelling opschakelt drukt een ferme duw-in-de-rug je longen tegen de rugleuning. Een opzwepend gevoel, dat elke volgende ‘trap’ nog even heftig aanvoelt. Ongeacht het toerental is de SQ5 altijd krachtig en alert. Geen wonder, met 650 Nm koppel over een bereik vanaf 1.450 tot 2.800 tpm, gevolgd door 313 pk vermogen van 3.900 tot 4.500 tpm. Met een tussenacceleratie van 80 naar 120 km/u in 3,4 tellen presteert de SQ5 op hot hatch-niveau.

Telkens nadat de achtbak een versnelling opschakelt drukt een ferme duw-in-de-rug je longen tegen de rugleuning.

Met het optionele Audi Drive Select (279 euro, altijd doen) kun je de rijkarakteristiek aanpassen aan je gemoedstoestand. Comfort, Auto, Dynamic en Efficiency geven voorgeprogrammeerde instellingen van de gasrespons, de stuurbekrachtiging, het schakelgedrag en bij deze SQ5 zelfs het motorgeluid. Deze wordt in Dynamic op artificiële wijze versterkt over de speakers, waarbij de SQ5 een speedboot-achtig geluid produceert. Voor een diesel klinkt ‘ie dan erg lekker, maar wat je hoort is natuurlijk niet ‘authentiek’.

Bruusk

Een eerste minpuntje valt op wanneer het start/stop-systeem in werking treedt. Wanneer de motor bij het loslaten van de rem weer aanslaat moet je niet te vroeg op het gas gaan, want dan grijpen motor en transmissie nogal bruusk aan. Het overkwam mij zelfs met enig geduld meerdere malen, dus vooraan bij het stoplicht kun je het start/stop-systeem beter uitschakelen.

De testauto is verder voorzien van Audi Dynamic Steering (1.399 euro) welke naast variabele bekrachtiging ook een adaptief karakter heeft. Hoewel de weerstand in de besturing vrij kunstmatig is, reageert de SQ5 superdirect op stuurcommando’s zonder nerveus te worden. Op rotondes valt op dat je niet ver hoeft in te sturen en zelden moet ‘overpakken’. Dit voegt zeker rijdynamiek toe, maar adaptieve demping (meerprijs van 1.540 euro, eveneens instelbaar via Audi Drive Select) had het plaatje compleet gemaakt. Het standaard sportonderstel is namelijk vrij hard en de SQ5 helt er nog steeds behoorlijk mee over in snelle bochten. Echt sportief wordt de SQ5 natuurlijk nooit, daarvoor is ‘ie simpelweg te hoog en met een gewicht van 1.995 kg ook te zwaar. Toch weet ‘ie vooral dat laatste, mede door die niet aflatend krachtige dieselmotor, goed te verbloemen.

Je kunt de Audi SQ5 herkennen aan dubbele uitlaateindes links en rechts en sportievere bumpers.

S-receptuur

Met de facelift is het strookje van lichtblauwe kermisbolletjes mooi strak getrokken tot twee sierlijke LED-lijnen die de koplampen als het ware omlijsten. Je kunt de SQ5 herkennen aan dubbele uitlaateindes links en rechts, aluminium spiegelkappen en sportievere bumpers en grille. Alles volgens de gangbare S-receptuur, behalve de brandstof die in de tank gaat. In het interieur blijft alles onveranderd fraai, met een fabuleuze afwerking en erg fijne sportstoelen die veel zijdelingse steun bieden. Optionele carbon-inleg (419 euro) verhoogt het sportieve gehalte binnenin. De zitpositie is top, evenals de ergonomie. Achterin is de Q5 geen ruime auto, daarom zou ik altijd een verschuifbare achterbank bestellen (279 euro), zodat je kunt kiezen tussen maximale laad- of beenruimte.

Het Bang & Olufsen geluidsysteem (974 euro) valt een beetje tegen, gezien de hoge verwachtingen bij deze klinkende naam. Zoals de importeur deze testauto samenstelde kost de SQ5 (vanaf 79.900 euro) met wat leuke en soms noodzakelijke aankleding zomaar 98.162 euro. Een flinke smak geld, maar dan heb je ook wat. Pleister op de wonde is een testverbruik van 1 op 11, alleszins redelijk gezien het prestatieniveau. Zelfs met stevig doorjakkeren wordt het nooit slechter dan 1 op 9 en dus haal je altijd nog een redelijke actieradius uit de 75 liter grote tank.

Terecht

De nieuwe biturbo TDI motor is een ontzettende vermakelijke motor die de Audi SQ5 erg goed past. Als je wilt, rijd je jezelf helemaal misselijk en het snelheidspotentieel is gevaarlijk voor je zelfbeheersing en uiteindelijk je rijbewijs. Enigszins opgelucht lever ik de sleutels in, de SQ5 heeft mijn verwachtingen overtroffen.  Zelfs het geluid is gaaf, mits de motorsound in ‘Dynamic’ staat ingesteld. De SQ5 is iets speciaals en draagt de S-badge terecht. De rijdynamiek is weliswaar een beetje kunstmatig, het rijplezier is er niet minder om. Alleen die prijs van 80 mille is even slikken, vooral na het aanvinken van de optielijst…