“Wát een cool ding!” Dat schreeuwde een Audi-rijder toen ik na het ophalen van de Kia Pro_Cee’d GT uitstapte bij een tankstation in mijn woonplaats. En exact die reactie wil Kia horen, want het bewijst dat men auto’s bouwt die niet meer uitsluitend de ratio aanspreken, maar tevens emoties losmaken. Waren Kia’s voorheen bovenal voordelige auto’s, tegenwoordig vormt design een speerpunt van het Zuid-Koreaanse merk. De Pro_Cee’d GT raakt een veelvoud aan gevoelens, want met een 204 pk sterke turbomotor en een nóg bekoorlijker charisma spreekt Kia écht serieuze taal.

“Jan, de Kia Pro_Cee’d GT is geen hot hatch à la Volkswagen Golf GTI, maar een auto zoals snellere Seats Leon en een Renault Mégane GT”. Daarmee doelt Kia’s woordvoerder op de 180 pk sterke Seat Leon 1.8 TFSI FR en de 10 pk sterkere Renault Mégane TCe 190 GT. Auto’s die vergelijkbaar presteren als deze Pro_Cee’d GT, die in 7,7 seconden naar 100 km/u sprint en 230 km/u haalt. De Kia heeft een gevoelsmatige voorsprong want de Aziaat doorbreekt de 200 pk-grens.

Prijstechnisch speelt Zuid-Korea traditiegetrouw een troef uit, met een prijs van 29.995 euro is de Pro_Cee’d GT anderhalf mille voordeliger dan de Mégane. Dat de Leon ruim 1.000 euro voordeliger is dan deze Kia maakt de Zuid-Koreaan goed met bijvoorbeeld standaard xenonverlichting en een – uitmuntend functionerend – navigatiesysteem. Maar waarom zo’n stuk over de marktpositie van deze Kia? Simpel: met zijn donkere 18 inch velgen, rode remklauwen, forse uitlaatpijpen, bumperkit en priemende led-lampen ziet de Pro_Cee’d GT eruit als een regelrechte uitdager van een Renault Mégane RS of Opel Astra OPC, maar dat is ‘ie dus nadrukkelijk niet. Anyway, dat maakt ‘m niet minder ‘in your face’.

Het interieur maakt duidelijk dat Kia met zevenmijlslaarzen richting een merk als Volkswagen sprint.

Zevenmijlslaarzen

Een portier van een auto opentrekken zegt meer dan duizend testverslagen. Deze variant op de aloude uitdrukking ‘een plaatje zegt meer dan duizend woorden’ schoot door mijn hoofd bij het openen van de Pro_Cee’d GT-deur. Die voelt uitzonderlijk stevig aan en sluit met een solide ‘baf’. Even binnenkijken geeft een zweem van luxe. Dat begint met aluminium instaplijsten en sfeervolle ambianceverlichting, maar gaat verder met een scala aan knopjes, geweldige Recaro-stoelen met leder/alcantara-bekleding en sportief-rode accenten her en der. Het dashboard is opgetrokken uit zachte, matglanzende kunststoffen en vormt een naadloos afgewerkt geheel. Aangevuld met pianolakzwarte inleglijsten en portierdelen maakt het interieur duidelijk dat Kia met zevenmijlslaarzen richting een merk als Volkswagen sprint – inmiddels is een fabrikant als Ford op dit gebied al gepasseerd. Dat onderhavige testauto hier en daar kraakt en bijgeluiden maakt komt daardoor als een donderslag bij heldere hemel; hopelijk een exemplarisch incident.

Details doen het ‘m in een niche-auto als deze en daarom zijn een veelvoud aan gestikte GT-logo’s, de gestanste Recaro-letters en het tweeledige instrumentcluster zo aantrekkelijk. Laatstgenoemde gimmick is supergeinig, want met een druk op de GT-toets verandert het instrumentarium van een ‘analoge’ naar een digitale snelheidsmeter, bijgestaan door een koppel- en turbodrukindicator.

Even binnenkijken geeft een zweem van luxe

Sportiviteit linksom of rechtsom, een ‘warme hatch’ heeft als belangrijke eigenschap dat ‘ie dagelijks inzetbaar blijft. Daarom geldt voor deze Kia een aantal criteria. Hoe zit het bijvoorbeeld met de zitruimte en heeft deze Pro_Cee’d GT nog een beetje bagageruimte? Ondanks het strakke design zijn zowel hoofd- als beenruimte voldoende. Voorin hebben passagiers prima ruimte, hoogstens hebben langere personen hoofdruimteproblemen door het panoramadak (1.200 euro). Achterin vinden twee volwassenen onverwachts veel ruimte. Met een kofferbak van 380 liter kun je heel wat bagage meesjouwen, hoogstens is de tildrempel aan de hoge kant – hangt er toch een minpuntje aan de vormgeving. Oh ja, nog een design gerelateerd dingetje: het zicht schuin naar achteren is marginaal.

Het onbetaalbare genot van turbokoppel

Naast gebruiksgemak heeft een auto als de Pro_Cee’d GT nog iets belangrijks nodig: een mooie balans tussen comfort en dynamiek. Dat laatste wordt in de Pro_Cee’d GT vooral bepaald door het geblazen, 1,6 liter grote T-GDI-blok. Nadat een klein turbogat is overwonnen, gaat de Pro_Cee’d er met een koppel van 265 Nm bij 1.700 tpm stevig vandoor. Gedecideerd en met het genotsgevoel van turbokoppel sprint de Pro_Cee’d GT rap door richting 200 km/u, waarbij het schakelen via de precieze zesbak een extra belevingselement vormt. De versnellingen zijn kort, hetgeen voor tussenacceleraties (en zodoende op een bochtige Alpenweg) geweldig is, maar op de snelweg het toerental vervelend verhoogt. Een waarde van 3.400 tpm bij 130 km/u is niet meer van deze tijd en geeft naast motorgeluid een forse brandstofconsumptie. De verbruiksmeter wijst op de snelweg zo’n 9 l/100 km aan en gemiddeld scoorde het Zuid-Koreaanse gifkikkertje 8,8 l/100 km. Da’s simpelweg aan de hoge kant, ook voor een 204 pk sterke C-segmenter.

Zo’n gaaf aanvalstenue schept stiekem toch verwachtingen

Sowieso is geluidsdemping niet het sterkste punt van deze Kia, want ook wind- en bandengeruis zijn nadrukkelijk aanwezig. Het onderstel van de Pro_Cee’d GT is echter keurig comfortabel, hoogstens kan de demping hardheid worden verweten. Die stugheid geeft tijdens een potje sturen leuke feedback maar echt sportief wordt de Pro-Cee’d GT nooit. Natuurlijk, wie zijn best doet kan met de korte versnellingen en redelijk gevoelige – maar ook pezige – besturing met plezier over een dijkweg ‘dansen’, hoewel de Pro_Cee’d GT bochten nooit echt dynamisch induikt en afrondt. Toegegeven, Kia belooft ook geen hardcore machine, maar zo’n gaaf aanvalstenue schept stiekem toch verwachtingen.

Emoties raken

Tot slot de hamvraag: raakt de Kia Pro_Cee’d daadwerkelijk emoties? Daarop bestaat maar één antwoord: absoluut. Z’n uitstraling, sportief-luxueuze interieur en amusante 1.6 T-GDI spreken tot de verbeelding. De korte overbrengingsverhoudingen brengen spektakel, maar tevens een hoog snelwegtoerental en fikse brandstofconsumptie. Kia had meer op het gevoel mogen inspelen met het rijgedrag. Kia zegt weliswaar geen hardcore hatchback te willen bouwen, maar meer scherpte in stuur- en bochtgedrag zou geenszins misstaan. Feit blijft dat voor nog geen 30 mille een snelle, bruikbare en flitsend ogende hatchback kan worden opgehaald.