Zoekend naar een compacte stadsauto en dan de Nissan Micra vergeten. Een scenario dat niet onwaarschijnlijk is. Je komt simpelweg om in de keuzes. Ga je voor een überkleintje als de Volkswagen Up! of toch een klasse hoger shoppen en uitkomen bij een standaard keuze als de Polo? Ooit was de Micra een hartstikke populair model, maar door veel – nieuwe – concurrenten is het niet meer de eerste auto die bij je opkomt. Terecht of onterecht? In z’n vernieuwd jasje test ik dat.

Nissan heeft het snoezige neusje aan de kant geschoven en er een markanter front op gezet. Helemaal in ‘Juke’-stijl. Het misstaat de Nissan Micra niet, al lijken de koplampen wel verdacht veel op die van de Toyota Aygo. Of ‘ie met een iets minder ‘vrouwelijk’ uiterlijk je prompt van je stokje laat gaan is nog maar de vraag, in de basis is het nog steeds geen ‘coole’ auto. De kleine Nissan past in ieder geval wel weer mooi bij de rest van de familie. Aan de achterzijde vallen vooral de vernieuwde achterlichten met led-technologie op.

Niet voor lange bestuurders

De Micra opereert aan de onderzijde van het B-segment en dat betekent dat er op zaken als afwerking en stuur en- stoelverstelling is bezuinigd. Anderzijds heeft de Japanner genoeg ruimte voor vier volwassenen (zonder veel in te hoeven schikken) en in deze Connect Edition luxedingen als een (nieuw en zeer fijn) touchscreen navigatiesysteem, cruise control, regensensor, parkeersensoren en volautomatische airconditioning. Als bovengemiddeld lang persoon zit ik helaas niet echt goed. Dan merk je dat de Micra vooral voor kleinere mensen is gebouwd. Ik zit wel lekker hoog, zoals in een Hyundai i10, maar daardoor zit de binnenspiegel voor mij vrij laag en moet ik opvallend veel mijn hoofd en nek bewegen om alles goed te kunnen zien. Mede doordat het stuurwiel niet in diepte verstelbaar is en de zitting enkel kan kantelen is de zitpositie niet optimaal. Niet per se vervelend, want de stoelen zitten best lekker en de gefixeerde armsteun is bijzonder prettig. Een kleiner persoon zit prima.

Het bagageruim is met 265 liter niet bijzonder groot, maar voldoende voor de wekelijkse boodschappen of een weekendje naar een vriendin. Behalve de leuning van de achterste zitrij (in delen) is ook de zitting naar voren te klappen, zodoende kun je indien nodig toch aardig wat spullen meenemen. Bovenop de rugleuningen komen de hendels als een kuikentje dat net uit een ei is gebarsten uit de bekleding. Dat oogt nogal goedkoop. Het dashboard komt dankzij de hoogglans zwarte inleg wel wat luxer over dan voor de facelift, toen het interieur helemaal saai grijs was. Uitermate ‘spannend’ detail: de ronde luchtroosters in het midden zijn nu rechthoekig!

Dat moet er vast grappig uit zien; een auto waarin je grootmoeder niet zou misstaan die je plots zoek rijdt

Geweldig!

Nissan levert de Micra met een 1.2 benzinemotor (80 pk) en deze 1.2 DIG-S met 98 pk. Je kunt je afvragen waarom Nissan die eerste nog levert, want de DIG-S stoot met 95 g/km maar liefst 20 g/km minder uit dan de 1.2 en daardoor bedraagt het prijsverschil slechts 605 euro! Enkel het standaard Visia-uitrustingsniveau kent een groter prijsverschil, maar dan heeft de DIG-S wél airconditioning. Die 605 euro is hoe dan ook elke cent waard. De driepitter heeft een mechanische compressor, die zodra de motor aan het werk gaat ook direct meedoet. Het resultaat is een ontzettend levendig motorblok, dat pittige prestaties levert. 11,3 seconden naar de 100 km/u klinkt natuurlijk niet heel bijzonder, maar in dit 960 kg wegend autootje voelt ’t best vlot. Bij een rustige rijstijl kun je zonder moeite in lage toerentallen soepeltjes met het overige verkeer meerijden, voor wat meer tempo zul je boven de 3.000 tpm moeten gaan. Dat moet er vast grappig uit zien; een auto waarin je grootmoeder niet zou misstaan die je plots zoek rijdt. Geweldig!

Comfortabel

De DIG-S is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak of aan een traploze CVT-automaat. Voor 14 procent bijtelling (alleen dit jaar nog, in Visia-uitvoering) moet je de handbak hebben en dat is geen straf. Schakelen gaat soepel maar wel wat gevoelloos. Neemt niet weg dat het een makkelijk te bedienen pook is en in tegenstelling tot sommige andere kleintjes bieden de pedalen een perfecte tegendruk. Typisch Japans, dus buitengewoon prettig. Het gemiddelde verbruik van 1 op 14,9 is redelijk netjes, maar een grotere Mazda 6 op benzine doet dat ook met gemak. Bovendien geeft de boordcomputer een veel optimistischer 1 op 17,8 aan!

Regelmatig gaat de cruise control uit omdat de ‘cancel’-knop prominent op het stuur zit

Kijkend naar de doelgroep was het verstandig van Nissan om de Micra comfortabel en de besturing licht af te stellen. Dat maakt ‘m een opvallend fijne reisauto, al hadden de Japanners er slim aan gedaan om de ‘cancel’-knop van de cruise control minder prominent op het stuur te plaatsen. Regelmatig zet ik de cruise control per ongeluk uit. Afijn, rijden in de Micra bevalt verder uitstekend. Bochten neemt ‘ie zonder morren en hij houdt behoorlijk lang z’n grip vast. De Micra is ook weer niet een echte bochtenridder, daarvoor helt ‘ie net wat teveel over en bieden de stoelen te weinig zijdelingse steun. Maar dat is net zoiets als een rallyparcours afleggen met een stadsbus. Gewoon lekker rondtuffen, daar is de kleine Nissan perfect voor. En dat doet ‘ie maar al te graag. De zeer korte draaicirkel maakt ‘m bovendien lekker wendbaar in de stad.

Geven en nemen

De Micra met 1.2 is er vanaf 10.950 euro maar dan heb je zoals gezegd geen airco. Met deze motor moet je minstens 12.250 euro neerleggen en daarmee is ‘ie enkele duizenden euro’s goedkoper dan de gevestigde orde in het B-segment. Daarvoor krijg je wel een motor die de concurrentie het nakijken geeft wat betreft plezier en prestaties, maar een perfecte zitpositie zit er voor mij niet in. Het is bij de Micra een kwestie geven en nemen. Het model biedt veel luxe en genoeg ruimte voor vier personen maar je levert in op materialen en afwerking. De gemiddelde leaserijder (of –rijdster) laat een auto die aan de onderkant van het B-segment bungelt al gauw links liggen, particulieren daarentegen zullen eerder warm lopen voor de Micra. Toch moet ik concluderen dat de Nissan Micra het – ondanks de facelift – vooral moet hebben van z’n fantastische motor. Daarmee blinkt ‘ie echt uit.