Je kunt wel stellen dat Opel vriend en vijand wist te verrassen met de Insignia. De perfecte combinatie van dynamiek en zakelijkheid in een prachtig omhulsel. Z’n schoonheid toont zelfs na 5 jaar geen enkele rimpel, toch vond de Duitse autobouwer het tijd voor wat plastische chirurgie. Ook motorisch heeft Opel de boel bijgeschaafd, zodoende komt de 2.0 CDTi met 120 en 140 pk in elke carrosserievariant (weer) in aanmerking voor 20 procent bijtelling. Die sterkste test ik als vijfdeurs hatchback.

Het is gewaagd om een sterk design als de Opel Insignia hevig te verbouwen, maar in dit geval pakt het goed uit. De flink verbouwde neus oogt vertrouwd als ‘Insignia’ en komt mede door de standaard LED-dagrijverlichting in Astra GTC-stijl chique over. De instap-Edition is al behoorlijk aangekleed en op de geteste Cosmo zijn vrijwel alle hebbedingetjes, waaronder bi-xenonverlichting, standaard. Opel doet niet kinderachtig over het monteren van fatsoenlijke lichtmetalen wielen, zodoende staat ‘ie vanaf de tweede uitvoering al op 18 inch. Het zijn deze details die ervoor zorgen dat je vrijwel nooit meer een ‘karig’ ogende Insignia van na de facelift zult zien rijden – dat doet de autoliefhebber deugd.

Grondig onder handen genomen

Het design van de Cascada-achterlichten heeft zijn weg inmiddels ook naar de Insignia gevonden. Opvallend is dat een achterruitwisser voor de hatchback niet standaard geleverd wordt, al kost dat beetje gemak slechts 100 euro extra. In de praktijk waaien druppels er redelijk snel af en in combinatie met de achterruitverwarming mis je die wisser niet heel erg. Het achterwege laten van de achterste wisser is een esthetische en daarom best begrijpelijke keuze.

Opel doet niet kinderachtig over het monteren van fatsoenlijke lichtmetalen wielen.

Er zijn maar weinig autofabrikanten die bij een facelift het interieur grondig onder handen nemen, maar Opel heeft overduidelijk geluisterd naar de kritiek omtrent de ergonomie. Een belangrijk pijnpunt was de onoverzichtelijke knoppenzee, dus heeft Opel maar gelijk de hele middenconsole vernieuwd. Middels een druk op de glanzende temperatuurdisplays stel je het klimaat in en het nieuwe navigatiesysteem heeft nu een groot touchscreen. Deze ‘RF 900 navi’ heeft een gebruiksvriendelijke menustructuur en reageert een stuk vlotter dan het vorige systeem. Door middel van ‘voice control’ is een adres redelijk makkelijk in te spreken, al werkt het nooit helemaal perfect. Ook nieuw is een touchpad op de middentunnel waarmee je letters kunt ‘tekenen’. Om heel eerlijk te zijn werkt het niet heel prettig of intuïtief, bovendien is het een beetje overbodig als je al een touchscreen hebt.

Verder valt vooral op hoeveel knoppen vervangen zijn, zodoende krijg je veel meer het idee dat je in een compleet nieuwe auto rijdt. De grootste verbetering van de tellerunit is dat de boordcomputer tussen de tellers nu in kleur alle informatie toont. Naast audio-info en tripmeters, toont het ook pijlen van de navigatie. Hopelijk zien we dit binnenkort ook in andere modellen terug en neemt Opel dan eindelijk afscheid van de ouderwetse monochrome boordcomputerschermpjes. De optionele AGR-gecertificeerde comfortstoelen zitten nog steeds voortreffelijk, iets waar Opel terecht trots op mag zijn. Achterin is het voor volwassen bovendien uitstekend toeven. Wanneer ik de achterklep open en de zee aan ruimte (530 liter) en het gemak van de grote achterklep ervaar, vraag ik mij toch af waarom er nog zo weinig hatchbacks van dit formaat op de markt zijn. Het is zoveel praktischer dan een sedan en Opel bewijst dat het design er niet onder lijdt.

De 'Cascada-achterlichten' hebben hun weg gevonden naar de Opel Insignia

Kleine beetjes maken verschil

Opel heeft het motorgamma vernieuwd, met nieuwe benzinemotoren en aangepaste diesels. De 2.0 CDTi is dus niet helemaal nieuw, maar dankzij technische verberingen voor leaserijdend Nederland wel weer interessant geworden. Er zijn meerdere 20 procent bijtelling-varianten  in elke carrosserievariant. Met 140 pk en 350 Nm (tot 380 Nm in de overboost-functie) heeft de Insignia een respectabele 10,5 seconden nodig om vanuit stilstand 100 km/u te bereiken en dat is voor alledaags gebruik meer dan voldoende. Het blok heeft wel het typische ‘Opel-karakter’, wat  betekent dat ‘ie onderin echt even wakker geschud moet worden. Dat haalt wat snelheidsbeleving weg, gelukkig heeft de motor in een gunstiger toerengebied lekker veel trekkracht. Vlot optrekken gaat wel gepaard met rauw dieselgeratel, maar bij een constante snelheid is ‘ie prettig stil. De Insignia lijkt ook wel wat stiller te zijn dan voor de facelift. De handgeschakelde zesbak is helaas niet aangepast, dus die schakelt nog steeds een beetje stroef. Dit merk je voornamelijk als de mechaniek nog koud is of als je ‘m in de vijfde versnelling zet.

Andere verschillen zijn wel voelbaar, zoals die in de besturing en het onderstel. De Insignia voelt stabieler aan in bochten en communiceert beter via het stuurwiel, wat maakt dat de auto dynamischer overkomt dan voorheen. De Opel ligt lekker strak op de weg, zonder op comfort in te leveren maar je merkt nog wel dat ‘ie 1.564 kg weegt. Het is niet bijzonder hinderlijk, maar lichtvoetig is de Duitser niet. Los daarvan is het nog steeds een zeer fijne auto om mee te rijden en een prettige reisauto.  Het behaalde gemiddelde verbruik van 1 op 18,1 is netjes, al toonde de boordcomputer zich met 1 op 19,6 rooskleuriger dan de realiteit.

Goed gedaan

Soms baal ik wanneer ik de sleutels van een testauto weer  moet overhandigen aan de importeur. Dit gevoel had ik ook bij het inleveren van de vernieuwde Insignia, een teken dat ik erg tevreden ben over de auto. Niet alleen omdat het nog steeds een mooi model is waar je graag in gezien wordt, maar ook omdat het totaalplaatje gewoon klopt. Perfect is ‘ie nog niet, maar welke concurrent is dat wel? De Insignia zit uitstekend in z’n spullen, heeft een fraai en prettig functionerend interieur gekregen en een uitgebalanceerde rijdynamiek. De dieselmotor is niet erg geraffineerd, maar dankzij 20 procent bijtelling wel erg aantrekkelijk. Opel heeft veel energie in de facelift gestoken en dat heeft z’n vruchten afgeworpen – goed gedaan!