Nissans nieuwe Note lijkt op het eerste gezicht niet veel bijzonders. Het is de zoveelste compacte MPV van Japanse makelij, maar wel eentje met een paar interessante troeven. We testen de Note als luxueuze Connect Edition met ‘Safety Shield’, die veiligheidsfeatures omvat die in deze klasse niet eerder leverbaar waren. Bij de introductie eerder dit jaar reden we de fijne supercharged DIG-S versie met 98 pk, nu mag de atmosferische 1.2 zich bewijzen. Ik hoop te ervaren waar zo’n kleine auto groot in kan zijn.

De Nissan Note was in zijn eerste gedaante al een guitige auto om te zien. Niet zo’n opvallende verschijning als de gewaagde Cube, maar wel een sympathiek model. De tweede generatie heeft een wat stoerder front gekregen en oogt daardoor wat minder aandoenlijk. De achterzijde is in combinatie met de donkerrode metallic lak (590 euro extra) wel een beetje oubollig en ziet tamelijk anoniem uit. In zijn totaliteit is het nieuwe model wel een stuk hipper geworden dan z’n ietwat ‘bejaarde’ voorganger. Gelukkig is Nissan die seniorendoelgroep niet vergeten, want de hoge instap en het prettige overzicht op het verkeer bleven intact.

Veiligheidsschild

Het dashboard ziet er met zijn ronde luchtroosters en zwartglanzende afwerking best mooi uit. Het ronde knoppencluster van de temperatuursregeling doet denken aan dat van de Micra, evenals de harde materialen en de keurige afwerking. Achter het stuur van deze Connect Edition ben je verbonden met tal van comfortverhogende zaken. Klimaatregeling, een prettig en snel werkend navigatiesysteem met touch screen, regensensor, fatsoenlijke audio en cruise control met stuurwielbediening – voor 16.490 euro zit het er allemaal op. Voor 900 euro meerprijs bestelde de importeur het AVM parkeersysteem en het Nissan Safety Shield. De camera’s van de ‘Around View Monitor’ tonen de ruimte rondom de auto en maken (de terecht afwezige) parkeersensoren overbodig. Inparkeren wordt met deze visuele ondersteuning een fluitje van een cent, je kunt zelfs de camera inzoomen op de stoeprand voor het behoud van je (op deze uitvoering standaard) 15 inch lichtmetalen wielen.

De camera’s van de ‘Around View Monitor’ maken parkeersensoren overbodig.

Met het ‘Safety Shield’ gaat Nissan nog een stukje verder. Rijstrook- en dodehoekdetectie zijn veiligheidsopties die voor deze klasse uniek zijn. Fijne aanvullingen, want de Note stuurt behoorlijk direct en op de snelweg raak je daardoor wat makkelijker uit koers. Harde piepjes zorgen ervoor dat je netjes binnen de lijntjes blijft kleuren of richting aangeeft wanneer je van rijbaan wisselt. Tegelijkertijd houdt de Nissan auto’s in je dode hoek in de gaten. Dit soort actieve veiligheidssystemen hebben zeker meerwaarde in de dagelijkse rijpraktijk, maar als je alle piepjes beu bent kan je het veiligheidsschild met een druk op de knop uitschakelen.

Naast bijzondere optiemogelijkheden, heeft de testauto ook enkele uitrustingsmissers. Zo ontbreekt een diepteverstelling van het stuur, zodat ik met mijn 1,88 meter lange postuur de bestuurdersstoel iets omhoog moet zetten voor een acceptabele zitpositie. De bijrijder heeft niet eens hoogteverstelling en het is vooral de mooi omklemmende rugleuning die je goed op je plaats houdt. De zittingen staan eigenlijk wat te ver voorover gekanteld en bieden weinig zijdelingse steun. Een absolute aanrader is het op de testauto ontbrekende ‘Family Pack’, welke een derde hoofdsteun achter, middenarmsteunen voor en achter, privacy glass, een verschuifbare achterbank en een flexibel ‘karakuriboard’ voor de bagageruimte toevoegt. Dat biedt voor 600 euro een hoop extra comfort en gemak, terwijl de 411 liter grote bagageruimte nog flexibeler te gebruiken en uit te breiden is.

De Note stuurt behoorlijk direct

Schoorvoetend versnellen

Achterin de Note doet de been- en hoofdruimte niet onder voor die van een vijfdeurs Volkswagen Golf – wat een ruimtewonder! Met een bescheiden wagenlengte van 4,10 meter kunnen vier volwassenen uitstekend zitten. Het gewicht van slechts 1.036 kg komt hooguit tot uiting in de ietwat blikkerige deuren, maar iedere gram telt en dat is natuurlijk gunstig voor de wegenbelasting, de prestaties en het verbruik. Met de 1.2 DIG-S turbomotor is de Note prima gemotoriseerd, maar de 80 pk sterke driecilinder zonder supercharger mist echt een beetje pit. Het is een heel gehoorzaam motortje, maar niet meer dan dat. Het voldoet, maar blijf je onder de 4.000 tpm dan komt ‘ie schoorvoetend vooruit. Pas boven dat toerental ontwaar je enige serieuze versnelling en dan roffelt de driepitter er lustig op los. Het motorgeluid klinkt verrassend leuk maar het ten gehore brengen is soms bittere noodzaak.

Je kunt tot diep in het rood doortrekken en de fabrieksopgave van 13,7 seconden naar de 100 km/u blijkt bescheiden. Met weinig moeite klok ik de Note in 12,5 tel naar 100 km/u GPS-snelheid, terwijl de teller al op 107 km/u staat. Daarmee lijkt deze Note best vlot, maar niemand zal hem zo ver doortrekken in toeren. Als je normaal rijdt zijn het vooral de tussenacceleraties in de vierde en vijfde versnelling die tergend langzaam gaan. Rustige rijders komen niets tekort, maar persoonlijk offer ik graag wat uitrusting op voor de 1.750 euro duurdere DIG-S motorvariant, die met zijn compressor onderin kopperrijker is. Ondanks dat de soepel schakelende vijfbak de motor bij 120 km/u al 3.400 tpm laat draaien, is het op de snelweg prima uit te houden. Onder de 4.000 tpm blijft de motor voldoende op de achtergrond en ook andere rijgeluiden zijn niet storend aanwezig. Met een testverbruik van 1 op 15 kom je niet in de buurt van de opgegeven 1 op 21,3, maar rijd je nog altijd voordelig ruim 550 kilometer op een volle tank.

Het rijgedrag van de Note is verder veilig en vertrouwd. De besturing biedt nog aardig wat gevoel en voldoende weerstand en directheid. Op de snelweg moet je soms corrigeren, maar zo nerveus als sommige andere compacte MPV’s reageert gelukkig ‘ie niet. In bochten helt de Note door zijn hogere zwaartepunt meer op één oor dan de Micra, maar storend wordt het niet en onderstuur blijft lang uit.

Positieve noten

Hoewel de Note geen hartendief is voor autoliefhebbers, bevat dit testverslag veel positieve noten. De Note biedt befaamde Japanse kwaliteit voor een Koreaanse prijs, met interessante optiemogelijkheden. Nissan lokt je met een vanafprijs van 13.490 euro (Visia) naar de showroom, maar wie zijn hoofd koel wil houden (met airconditioning) betaalt minimaal 15 mille voor de Acenta. De testauto kost inclusief opties net geen 18 mille en is daarmee een mooie aanbieding. En zo vecht Nissan mee om de gunst van de particuliere koper die veel voor weinig wil. Met een beperkt budget zul je vooral een keuze tussen uitrusting of vermogen – voor beide valt wat te zeggen.