Even onderuit. Het zachte leder drukt subtiel tegen je aan. Langzaam vouwt de stoel je lichaam in de relax-positie. Je benen komen omhoog, een voetenbankje klapt uit en je hoofd landt zachtjes in de fijnste hoofdsteun die je ooit voelde. Dit is beter dan thuis. Even de temperatuur instellen voor een aangenaam klimaat. Afstandsbediening erbij, dvd-tje erin en genieten maar. Waar is de champagne? Oh, en de chauffeur? Ja, zo’n feest is het niet. De chauffeur heeft Mercedes-Benz er niet bij geleverd. De nieuwe S-Klasse stelt je elke dag voor een dilemma: rechtsachter instappen of linksvoor? In deze test probeer ik erachter te komen wat de beste zitplaats in het vlaggenschip van Mercedes-Benz is. Het draait allemaal om keuzes maken: hot stone massage of een filmpje kijken? It’s a tough job…

De komst van een nieuwe S-Klasse van Mercedes-Benz is altijd een bijzonder moment. Het is de ultieme auto van ‘Das Haus’, de vleesgeworden vertaling van de slogan ‘Das Beste oder nichts’. Het betekent de introductie van een reeks innovaties die in de komende jaren worden overgenomen in andere auto’s. Het is de ultieme limousine voor de rijken der aarde die zich laten vervoeren in plaats van zelf achter het stuur te kruipen. En dus zijn de verwachtingen bij de nieuwe S-Klasse hooggespannen, want deze auto moet niet alleen een voorbeeld voor alle Mercedessen zijn maar eigenlijk voor álle auto’s.  

Voorsprong door techniek?

Dat begint natuurlijk met een keur aan nieuwe technieken, al is de voorsprong van de S-Klasse op dat gebied niet meer zo groot als een aantal jaar geleden. Dat komt omdat de ontwikkelingen elkaar razendsnel opvolgen en sneller hun weg vinden naar meer betaalbare modellen. Bovendien bewijzen niet alle systemen altijd hun nut, maar dat maakt ze niet minder interessant. Voorsprong door techniek is alles maar waar Audi er met de slogan vandoor gaat, is alle eer voor Mercedes-Benz.

De actieve spoorassistent herkent nu ook tegemoetkomend verkeer en werkt dus ook op eenbaanswegen. Het systeem stuurt je bij het onbedoeld overschrijden van de wegbelijning weer terug je eigen rijbaan in. Het is een mooi systeem dat adequaat ingrijpt, maar dat heeft ook een nadeel. De rijstroken in Nederland zijn smal en de auto is breed, dus de kans dat je wel eens onschuldig ‘een lijntje’ meepakt is groot. Dat wordt dus direct afgestraft door de Mercedes.

De S-Klasse moet de vleesgeworden vertaling van de slogan ‘Das Beste oder nichts’ zijn. 

Een ander nieuw systeem is de stuurassistent (voluit: Distronic Plus met stuurassistent en Stop&Go Pilot), waarmee de S-Klasse semi-autonoom rijdt. De cruise control regelt bij lage snelheden – bijvoorbeeld in de file – automatisch de afstand tot je voorganger, terwijl de auto zichzelf binnen de lijnen houdt. Denk niet dat je rustig een krantje kunt gaan lezen, want dan krijg je de melding ‘handen aan het stuur houden’. Boven de 60 km/u werkt het systeem meer als stuurhulp en voel je het stuurwiel meewerken in flauwe bochten.

De cruise control houdt zoals gezegd automatisch afstand, op zich niets nieuws maar de smalle rijstroken in ons land zorgen wederom voor complicaties. Distronic houdt te pas en onpas in, omdat auto’s op de naastgelegen rijstroken soms ook als voorliggers worden ‘herkend’. Erg hinderlijk, ook voor de auto’s die achter je rijden. Hierdoor is de cruise control op veel wegen in Nederland nauwelijks bruikbaar.

Andere veiligheidssystemen, zoals het Pre Safe crashsysteem en de kruispuntassistent – die aanrijdingen met kruisend verkeer voorkomt – heb ik gelukkig niet kunnen testen. Wel merk je bij een noodstop dat de S-Klasse de veiligheidsgordel strakker aantrekt, een nuttige bijdrage aan de veiligheid. De verkeersbordenlezer doet z’n werk goed en hetzelfde geldt voor het adaptieve groot licht.

Borreltafel

Mooi, al die actieve veiligheidssystemen. Doet het ook goed aan de borreltafel. Maar waar gaat het echt om? Comfort, uitstraling? Van beide biedt de S-Klasse genoeg. Waar je de buitenkant van de S-Klasse nog kunt omschrijven als ‘bescheiden’, daar is het interieur weelderig. Het breed opgezette dashboard heeft vloeiende vormen, fraai hout, een écht klokje, aluminium schakelaars, twee enorme beeldschermen en het mooiste knuffelleer dat je kunt bedenken, afgewerkt met stiksels in ruitpatroon. De lichte, beige kleur in de testauto draagt voor belangrijk deel bij aan de voorname uitstraling maar blijkt ook erg besmettelijk. Je wilt liever een minder vlekgevoelig kleurtje? Uiteraard kan je het geheel naar eigen smaak aankleden. Als het donker is licht er stijlvolle led-sfeerverlichting op, die in zeven kleuren is in te stellen.

De verlengde uitvoering van de Mercedes-Benz S-Klasse biedt zeeën van ruimte aan passagiers.

Zitten in de S-Klasse doe je op zachte fauteuils, met het woord ‘stoel’ doe je de zetel waar je op zit tekort. Ze zijn op alle mogelijke manieren in te stellen, zowel voorin als achterin. Er zijn zes verschillende massagestanden (optie), waarvan twee volgens het hot stone-principe, met warme kussentjes die zich opblazen in de rugleuning. Je moet ervan houden, een échte massage wordt het nooit maar ontspannend werkt het zeker. Een actieve zithouding ga je niet vinden in de S-Klasse, daarvoor zit je te hoog en kan het stuur niet ver genoeg naar je toe gehaald worden. Maar waar heb ik het over? Dit is een ontspan-auto. En ontspannen doe je natuurlijk het beste achterin. De bijrijdersstoel kan helemaal naar voren worden geschoven, zodat meneer (m/v) de directeur achterin onderuit kan zitten, met zijn benen languit. Voor die positie moet je niet langer zijn dan ongeveer 1,80 meter. Als je in een normale zithouding plaatsneemt dan is er hoofd- en beenruimte te over in deze verlengde uitvoering van de S-Klasse. Het instellen en terugzetten van de relax-stand gaat wat omslachtig, gelukkig zijn er geheugenstanden.

Koelkastje

In de test-S-Klasse kunnen drie personen achterin zitten, al is de middelste zitplaats meer een noodzitje. Je kunt ook twee losse zetels krijgen met een vaste middentunnel, waarin vliegtuigtafeltjes verborgen zitten. En bestel dan meteen een koelkastje, waarin je de champagne koud kunt zetten. Het kan zo gek en duur als je wilt. Om een indicatie te geven: op de testauto zit een slordige 40.000 euro aan opties. Dat is dus nog zónder die koelkast…

De S-Klasse is zo’n auto waarin je geniet zonder een meter erin te rijden.

Het dashboard ziet er opgeruimd uit, iets wat mogelijk is omdat de bediening van de meeste functies via een 31,2 centimeter groot breedbeeldscherm verloopt. Met een draaiknop op de middentunnel wandel je door de menu’s heen, iets dat redelijk intuïtief werkt. Het Comand-systeem heeft fraaie graphics maar is soms wel een beetje traag. De navigatiekaarten zijn niet zo mooi als je zou verwachten maar de aanwijzingen zijn helder. Boven de draai/drukknop zweeft een soort brug – hoe lang blijft dat beige leder mooi als je hand er altijd op rust? – met een klepje, waaronder numerieke (snel)toetsen verstopt zitten. Deze kan je zelf voorprogrammeren, erg handig. Dan moet je wel weer keuzes maken: zal ik de hot stone-massage op toets 1 zetten of toch de intensiteit van de geurdispenser? Life is all about choices. 

Genieten zonder te rijden

De S-Klasse is zo’n auto waarin je geniet zonder een meter erin te rijden. Maar laat ik het moment van starten niet langer uitstellen, het is tijd om de daarvoor bedoelde startknop in te drukken. Beschaafd komt de drieliter zescilinder dieselmotor tot leven. Een vermogen van 258 pk in combinatie met een koppel van 620 Nm is genoeg om de S-Klasse behoorlijk vlot van zijn plek te laten vertrekken. Het is een fijne motor, die vanaf 1.600 tpm begint te trekken aan de S-Klasse. Als er al sprake is van een turbogat dan maskeert de automatische transmissie dat wel. Overigens kan die versnellingsbak – die je bedient via een wat ouderwets aandoende hendel aan de stuurkolom – nog wel wat verfijning gebruiken. Zolang je keurig doet wat ‘ie verwacht is er niets aan de hand en gaat het schakelen zijdezacht, maar als je een keer tussentijds accelereert dan volgen er een denkmoment en een schok. In de sportstand is dat iets beter en dat lijkt dan ook een fijnere keuze te zijn. Zelf schakelen kan ook, via de enigszins sportief aandoende flippers. Het werkt redelijk, maar hállo… dit is een S-Klasse hoor. Die láát je voor je schakelen.

Wat moet je verder zeggen over het rijgedrag van de S-Klasse? Comfort, dat is waar het om draait. Sportieve aspiraties anders dan in rechte lijn mag je thuis laten. Het absorptievermogen van de luchtvering is indrukwekkend, al kan zelfs dit comfortabele onderstel niet maskeren dat er 275/40/19-banden onder de auto zitten. Met name korte hobbels worden daardoor nog wel eens harder doorgegeven dan je verwacht. Wellicht dat Magic Body Control – een optie van ruim 5.000 euro – dat laatste ‘probleem’ verhelpt. Dit systeem scant de weg en past het onderstel daarop aan.

Ontspannen

Het veercomfort in combinatie met de serene rust zorgt voor een zeer ontspannen gevoel. Probeer dat niet te verstoren door ‘even lekker een bochtje te pakken’, want dat wordt niet gewaardeerd. De bijna 1.900 kilo’s verplaatsen zich dan nadrukkelijk naar de buitenkant van de bocht, ook als de luchtvering in standje S(port) staat. De besturing is volledig op comfort ingericht maar wel voldoende zwaar en daardoor prettig in gebruik. De enige vorm van communicatie die jou als bestuurder via het stuurwiel bereikt is een bestraffende trilling als je ‘onbedoeld’ een doorbroken streep overschrijdt.

Ik stipte het al even aan: op de testauto zit een slordige 40.000 euro aan opties. Het kan nog gekker, zonder al teveel moeite kruis je de nieuwwaarde van een Volkswagen Golf aan in de bijna zestig pagina’s tellende prijslijst. De testauto kost bijna 140.000 euro, de vanafprijs van de S-Klasse bedraagt 94.650 euro. Dat is in lijn met concurrenten als de Audi A8 en BMW 7 serie.  

Beste plaats

Het is duidelijk. De beste plaats in de Mercedes-Benz S-Klasse is rechts achterin. Het veercomfort, de heerlijke stoelen, de aangename luxe, de veiligheid en de rust in het interieur zijn de belangrijkste pluspunten van de nieuwe S-Klasse en daarvan geniet iedereen in de auto. De chauffeur heeft geen al te zware baan, de S-Klasse probeert hem te ondersteunen met comfortabele rij-eigenschappen en een hele rits aan actieve veiligheidssystemen. Leuk speelgoed met een serieuze ondertoon, maar de toegevoegde waarde is niet in alle gevallen bewezen. Toch heeft de S-Klasse deze innovaties nodig om zich (wederom) te mogen kronen tot koning van de limousines. Voorsprong is alles, maar toch:  het fantastische comfort maakt de S-Klasse tot meest geschikte auto voor mensen die zich graag láten rijden.