Wie oh wie wordt in 2014 bijtellingskampioen? Uiterlijk, luxe en comfort doen er nauwelijks meer toe, zolang de leaseauto maar een lage bijtelling heeft. Althans, zo lijkt het. De maximale CO2-uitstootgrens is voor 2014 opnieuw aangescherpt en zodoende mogen diesels slechts 85 g/km uitstoten in plaats van 88 g/km (2013) om in de felbegeerde 14 procent bijtellingcategorie te vallen. Seat heeft zijn zaakjes op orde, de Leon 1.6 TDI zal namelijk als vijfdeurs hatchback, driedeurs SC én praktische ST profiteren van 14 procent bijtelling. Nog zonder een meter te hebben gereden kan ik zeggen dat deze auto een succes wordt.

Seat heeft voor de Leon Ecomotive geen revolutionaire techniek uit de goochelhoed getoverd, maar de vertrouwde 1.6 TDI dieselmotor gebruikt. Dit dieselblok kennen we al uit bijvoorbeeld de Skoda Octavia (Combi) Greenline, die ook fiscaal aantrekkelijk blijft in 2014. De test-Seat Leon is er nog één van dit jaar (met 88 g/km CO2-uitstoot – goed genoeg voor 14 procent bijtelling in 2013) maar verder identiek aan die jij en ik nu kunnen bestellen (met 85 g/km) voor volgend jaar. In het Ecomotive-pakket zitten onder andere een deels gesloten grille, een verder afgevlakte bodemsectie en de toevoeging van een dakspoiler.

Het testmodel is een rijk aangeklede Limited Edition II met een navigatiesysteem, volledig met leder beklede sportstoelen, full led-verlichting, climate control en nog veel meer. De prijs van 25.900 euro is een goede aanbieding als je kijkt naar hoe compleet de auto is, de evenmin karige Limited Edition I is er vanaf 22.950 euro (SC). De lichtmetalen wielen zijn slechts 16 inch groot, omwille van de CO2-uitstoot.

De 1.6 TDI past uitstekend bij de Leon.

Fijn maar rumoerig

Klinkt goed tot nu toe, of niet? Nou, het wordt nog beter, want de 1.6 TDI past uitstekend bij de Leon. Met 110 pk en 250 Nm heb je genoeg vermogen om mee te komen in alledaags verkeer. De vierpitter komt bij 1.500 tpm lekker los en reageert vlot op het gaspedaal. Maar ook onder dat toerental is de 1.6 nog best soepel. In vergelijking met de Volkswagen Golf met dezelfde motor valt op dat ‘ie in de Seat rumoeriger is. De TDI klinkt niet vervelend, maar er zijn concurrenten die dit beter voor elkaar hebben. De geluidsisolatie is op zich goed maar z’n duurdere broeder is stiller. Dat verschil is vast niet per ongeluk ontstaan. De verder fijne motor wordt gekoppeld aan een typisch Duits schakelende zesbak; ietwat hakerig maar wel met voldoende gevoel en trefzeker. De goede versnellingsbakverhoudingen in combinatie met voldoende trekkracht maken de Leon altijd klaar voor een prettige duw in de rug. De Seat rijdt dan ook moeiteloos sneller dan de Nederlandse maximumsnelheid – om maar aan te geven dat je niet met een uitgeknepen motorvariant te maken hebt.

Hoewel Seat ons een prachtig gemiddeld verbruik van bijna 1 op 30 belooft, kwam ik met een gezonde combinatie van stads- en snelwegverkeer niet verder dan 1 op 18,1. Netjes, als je bedenkt dat het koude weer en de maagdelijke kilometerstand niet in z’n voordeel werkten.

Met 16 inch wielen en winterbanden voel je dat de Leon – ten opzichte van de eerder geteste FR met 18 inch wielen – iets inlevert op dynamisch vlak, maar nog steeds blijft het een prettige auto om in te rijden. Hij heeft een relatief korte stuuruitslag en biedt voldoende stuurgevoel om lekker te toeren over dijkweggetjes. De sportstoelen houden je bovendien prima op je plaats en het sportonderstel laat de Spanjaard goed aan het asfalt kleven. Oncomfortabel wordt de Leon gelukkig nooit, dus hoe dan ook rijd je in relatief comfort van A naar B.

Je voelt je bovendien gauw thuis in de Leon. Het dashboard oogt wat sober maar werkt doeltreffend. Perfect passend bij de smaak van de gemiddelde zakelijke rijder, zou je kunnen zeggen. Ten opzichte van de duurdere Golf lever je in op materiaalsoorten en gordelverstelling, maar al met al heeft de Seat een dashboard dat netjes oogt. Aan de afwerking en de bij Volkswagen geleende bedieningsknoppen ligt het in ieder geval niet. Het bedieningsgemak is groot en het navigatiesysteem met touchscreen en swipe-mogelijkheden werkt intuïtief. Achterin biedt de Leon voldoende hoofd- en beenruimte en de kofferbak is met 380 liter ruim bemeten. De diepe bak heeft – letterlijk – groot voordeel maar daar staat een vrij hoge tildrempel tegenover. De Leon heeft alle benodigde ingrediënten voor een zakelijke maar ook praktische gezinshatchback.

Wachten op de ST

Waarschijnlijk was je al van de Leon Ecomotive overtuigd bij het lezen van de woorden ‘14 procent bijtelling’ en in dit geval krijg je er ook nog een fijn rijdende auto bij. Je hebt misschien niet de luxe uitstraling van een Volkswagen Golf maar toch doet Seat het wat betreft ruimte, afwerking en materiaalkeuzes netjes. Alles oogt prima, helemaal als je beseft dat je ruim onder de 30.000 euro al een complete Leon hebt. Zijn toekomstig succes hoeft ‘ie niet enkel te danken aan z’n lage uitstoot en de bijbehorende fiscale voordelen. Maar eerlijk is eerlijk: de echte doorbraak moet nog komen. Die komt wanneer de Leon ST Ecomotive wordt geleverd. Uiteraard gaan wij die nog aan de tand voelen, maar hij is nu al te bestellen.