Het is vaker geschreven op deze plaats: de Nederlandse automarkt wordt gedomineerd door CO2-grammen en de bijbehorende (lage) bijtelling. Voor Seat betekende dit lange tijd dat enkel de Ibiza (ST) als Ecomotive nog lekker verkocht, maar toen kwam daar vorig jaar eindelijk de nieuwe Leon. Een fraaie auto, die op het befaamde MQB-platform staat en technisch verwant is aan de Volkswagen Golf. Met komst van de Leon Ecomotive - een dieselvariant met 14 procent bijtelling - verscheen Seat plotseling weer op de shortlist van de leaserijder. En nu is er eindelijk de praktische ST, waarmee Seat pas echt zijn gram kan halen. 85, om precies te zijn.

Wat Volkswagen met de Golf Variant BlueMotion niet lukte is Seat met de Ecomotive wel gelukt: 85 g/km CO2 en dus 14 procent bijtelling. De enige rechtstreekse concurrent binnen de Volkswagen-Groep is de Skoda Octavia Combi Greenline, die met exact dezelfde 1.6 TDI ook van bijtellingsvoordeel profiteert. Toch heeft klantenonderzoek uitgewezen dat de Seat- en Skoda-rijders duidelijk van elkaar verschillen en dus het bijt elkaar niet meteen. Waar de Octavia met name verleidt met een grote kofferruimte, daar wil Seat inspelen op leaserijders die vallen voor de looks van de Leon. En het mag gezegd worden, op de bescheiden 16 inch wielen na staat er een hele knappe station, met een sportievere lijn dan de Golf Variant en Octavia Combi hebben. De volledige LED-koplampen zijn bovendien bijzonder in deze klasse, alleen de Audi A3 heeft ze ook. Het ziet er hightech uit en geeft een mooie heldere lichtopbrengst. De Ecomotive is verder te herkennen aan een iets dichtere grill aan de voorzijde en een grotere spoiler op de achterklep.

Met 587 liter bagageruimte kan de Leon ST niet pochen met de grootste bagageruimte in z’n klasse, maar eerlijk is eerlijk: alle concurrenten zitten rond de 600 liter en die laatste paar liter geven niet de doorslag. Deze praktische Leon heeft gewoon een forse achterbak die netjes is afgewerkt en geen tildrempel heeft bij het beladen. Klap je de rugleuning plat dan ontstaat er maximaal 1.470 liter laadruimte en bovendien een vlakke laadvloer. Op de achterbank zelf is het ruimteaanbod ook heel toereikend. De knieruimte is conform z’n klasse, bovengemiddeld lange personen moet iets breder gaan zitten met de knieën langs de rugleuning van de voorstoelen, maar hoofdruimte is er volop. Wel zo prettig voor de achterpassagiers is de aanwezigheid van twee luchtroosters achterop de middenconsole en twee bekerhouders in de middenarmsteun.

Met komst van de Leon Ecomotive - een dieselvariant met 14 procent bijtelling - verschijnt Seat plotseling weer op de shortlist van de leaserijder.

Chique

Wat nog ontbreekt op de testauto zijn een 12 Volt aansluiting en extra speakers achterin. Over het audiosysteem ben ik toch al niet zo enthousiast, een upgrade is wat mij betreft zeker het overwegen waard. Gelukkig biedt de optielijst nog voldoende mogelijkheden als je bedenkt dat deze zeer complete test-Leon de showroom mag verlaten voor 30.620 euro. Voor dat bedrag krijg je toch een erg chique aangeklede en luxe auto.

Voorin neem je plaats in bijzonder fijn ondersteunende stoelen met wangen die je goed op je plaats houden. Ze zijn vrij stevig, maar op lange ritten niet oncomfortabel. De leder-Alcantara bekleding ziet er bijzonder chique uit en de afwerking van het dashboard is bijna net goed als in de Golf. Je ziet enkel op de middenconsole en rondom de knoppen van de klimaatcontrole wat hardere kunststoffen. Ook ontbreekt stoffen bekleding in het dashboardkastje en middenvakje. Dit zijn bewuste keuzes van de Volkswagen-groep om het moedermerk z’n meerwaarde te laten behouden. Desondanks steekt het Leon-dashboard van deze Style Business-uitvoering fraai in elkaar, met  chromen randjes bij de knoppen en een grote pianolak sierlijst romdom het multimedia touchscreen. Het is jammer dat de navigatie soms net iets langere laadtijden heeft dan het geduld dat je kunt opbrengen tijdens het invoeren van een bestemming. Tussen de twee ronde tellers vind je de laatste generatie boordcomputer, in kleur. Dit beeldscherm kan eveneens navigatieaanwijzingen weergeven, tripmeters tonen en zelfs de olietemperatuur, oproepenlijst en ingeplugde media laten zien. Je bedient het allemaal vanaf het stuur. Zo niet de cruise control, die een apart pookje linksonder de stuurkolom kreeg. Het hendeltje zit net iets te laag en raakt daardoor soms onbedoeld mijn linker bovenbeen.

De volledige LED-koplampen van de Seat Leon zijn bijzonder in deze klasse.

Bijzonder zuinig

Met 14 procent bijtelling over een relatief lage cataloguswaarde wordt de Leon ST als Ecomotive wel erg aantrekkelijk. Voor wat betreft motorkracht hoef je gelukkig geen concessies te doen, want de bekende 1.6 TDI is met 110 pk voldoende krachtig. Bovendien is de motor lekker soepel, vanaf 1.500 tpm beschik je al over de maximale trekkracht van 250 Nm. Enige punt van aandacht tijdens het rijden zijn de lange versnellingen. Wie echt zuinig wil rijden schakelt bij 20 km/u naar twee, bij 50 km/u naar vier en bij 80 km/u naar de zesde versnelling. Toch kun je beter iets verder doortrekken in toeren, anders valt de motor bijna dood. Beneden de 1.300 tpm gebeurt er namelijk bijzonder weinig en wil je even vlot versnellen, dan is terugschakelen een betere zet dan gas geven. Met name in stadsverkeer op lagere snelheden, tussen de 20 en 35 km/u in de tweede versnelling, mis je soms even de reactiesnelheid en pit die je verwacht. Als de 1.6 TDI eenmaal wakker is dan gaat ‘ie wel rap vooruit, maar het is toch een puntje om rekening mee te houden. Verder laat ‘ie tijdens optrekken soms rauwe dieselklanken horen, maar op constante snelheid is ‘ie mooi stil (met amper 2.000 tpm op snelwegtempo) en bovendien zuinig.

Voor wat betreft motorkracht hoef je gelukkig geen concessies te doen.

Bijzonder zuinig zelfs, daarmee verrast de Leon. De fabrieksopgave van 1 op 31,3 is natuurlijk een fabeltje, maar ik scoorde moeiteloos scoorde ik een testgemiddelde van 1 op 20. Zelfs met stadsverkeer, een snelwegtempo van regelmatig 130 km/u en geen overdreven zuinig rijstijl heeft deze Ecomotive een bijzonder bescheiden brandstofconsumptie. Dat zorgt ook voor een forse actieradius, die met een tankinhoud van 50 liter richting de 1.000 km gaat. Een sprintje van 0 naar 100 km/u kost minder dan 11 tellen en de met de GPS geverifieerde top van 200 km/u is verder niets om je voor te schamen met je bijtellingsvriendelijke ecodiesel. Wil ‘ie ook nog een beetje de bocht om? Jazeker, de Leon stuurt opvallend fijn. prettig zwaar en direct zelfs. Het onderstel kent een stevige afstemming en het overhellen blijft beperkt. Met een leeggewicht van 1.180 kg is de Leon ook als ruime ST nog een relatief lichte auto en dat zie je in positieve zin terug in de rijeigenschappen en het verbruik.

Aansprekend totaalplaatje

De Seat Leon Ecomotive blijkt ook (en vooral) als ST een erg aantrekkelijke aanbieding, want het bijtellingsvoordeel komt niet alleen van de lage CO2-uitstoot. De gunstige cataloguswaarde en lage optieprijzen houden deze complete station rond de 30 mille. Wie niet van tanken houdt, maar wel van doorrijden is prima bedeeld met deze Ecomotive – mits je niet te vroeg opschakelt. Dat de fabrieksopgave bij lange na niet gehaald wordt is geen uitzondering, maar het gemak waarmee je 1 op 20 of beter rijdt is dat wel. Zelfs een particuliere veelrijder zou zich geen buil kunnen vallen aan deze spaarzame Spanjaard. Tegelijkertijd verleidt en onderscheidt de Seat zich met aansprekende looks, een goede rijdynamiek en een groot ruimteaanbod. Het kan bijna niet anders dan dat deze Leon ST met de Ecomotive niet alleen z’n gram haalt op papier, maar ook in de leasestatistieken succes gaat boeken.