In de gefacelifte nadagen van de Citroën C5 introduceren de Fransen een opgeruigde versie van de station-variant: de CrossTourer. Met stootvaste kunststof wielkastranden en aluminium skid plates voor en achter oogt deze C5 net even wat stoerder. De hydropneumatische vering zorgt naar wens voor een terreinwaardige bodemspeling van het al iets verhoogde onderstel. Toch blijkt de CrossTourer een zandkasteel op wielen, want erg ver komen we niet op het strandje van de fotolocatie. De voordelen van dit model ervaar je verrassend genoeg vooral op het asfalt.

Deze C5 CrossTourer beschikt namelijk over een zalig veercomfort. De hydropneumatiek doet qua onderstel-souplesse niets onder voor duurdere auto’s met luchtvering. Dat geldt met name als je in een rechte lijn rijdt. Het is niet verrassend dat de zeiljacht witte C5 in snel genomen bochten bijna kapseist, daar doet zelfs de Sport-stand van het onderstel weinig aan. Het is dan ook geen stuurmansauto, maar een cruiseschip voor op het asfalt. De brede banden zorgen voor veel grip op het asfalt, maar in het zand lopen we al gauw vast.

Vierwielaandrijving is niet leverbaar en met enkel voorwielaandrijving is de CrossTourer niet zo avontuurlijk als ‘ie eruit ziet. De besturing is met dank aan de 19 inch wielen (600 euro extra) zeker direct, maar biedt weinig gevoel. Er is relatief veel bandengeluid aanwezig, wat opvalt omdat de auto verder aangenaam stil is. Daarom zou ik een maatje kleiner en smaller aanbevelen, het standaard 18 inch van deze uitvoering volstaat. Het gefixeerde stuurwielhart vol knoppen is een geinig detail, maar kan wel hinderlijk zijn voor mensen die het stuur vaak overpakken aan de binnenkant. Op de snelweg reageert ‘ie tamelijk indirect en dat geeft een prettige rechtuit stabiliteit.

Strijdwagen voor Napoleon

Achterin zit je vorstelijk, ook hier voel je niets van oneffenheden in het wegdek. Helaas zijn de groteske voorzetels een flinke aanslag op de beenruimte achterin. Het maakt de C5 de ideale strijdwagen voor Napoleon, maar uit de kluiten gewassen Hollandse pubers zitten klem. Achter het stuur zou de Franse keizer enkel klagen over het harde meubilair, dat verwacht je niet van een Citroën. De massagestand op de bestuurdersstoel (niet meer dan een lendensteun die op en neer beweegt) is bijna bittere noodzaak. Met mijn 1,88 meter kan ik het stuurwiel net niet ver genoeg naar me toe halen. De stoelen omklemmen mij wel goed, maar de zitpositie is daardoor niet ideaal. Hoewel het interieur van de C5 z’n tekortkomingen kent wanen de inzittenden zich de koning te rijk.

De CrossTourer blijkt een zandkasteel op wielen, want erg ver komen we niet op het strandje van de fotolocatie

Geen optie bleef onaangevinkt op deze testauto. Het stemmig bruine leder met witte stiksels is werkelijk prachtig en de geperforeerde zitvlakken en witte strookjes onder de hoofdsteunen geven wat extra cachet. Het dashboard en de deurpanelen zijn eveneens met leder bekleed en de aluminium en pianolak sierlijsten voegen de nodige glamour toe. Alcantara hemelbekleding en een panoramisch dak vormen een fraaie overkoepeling die uitzicht en verlichting biedt. Helaas snoept de opbergruimte van de hemelverduistering wat hoofdruimte achterin weg. De weldadige aankleding heeft wel z’n prijs, het Pack Intégral kost 4.250 euro en is zeker het bestellen waard.

Bescheiden drinker

Onder de motorkap geen grote zescilinder maar een 2,2 liter kleine dieselmotor die voor mooie prestaties zorgt. Maar liefst 204 pk sterk en met een fijne trekkracht van 450 Nm bij 2.000 tpm. Er moet dan ook een 1.742 kg wegend zandkasteel in beweging worden gebracht. De diesel sleurt de CrossTourer in 8,4 seconden naar 100 km/u (één seconde sneller dan opgegeven) en haalt een top van 225 km/u. De zestrapsautomaat is nog van een oudere soort die enige slip toelaat en niet altijd schokvrij schakelt. Bij een rustige rijstijl is er weinig aan de hand, maar wie van opschieten houdt kan ‘m als onrustig ervaren. De gasrespons is vrij stroperig en loom, wat ook door het turbogat van de motor komt. Hij heeft even wat adem en toeren nodig voordat ‘ie je op een lekkere ‘duw-in-de-rug’ trakteert. De C5 is met deze 2.2 HDi prima gemotoriseerd, maar verrast vooral door een bescheiden brandstofconsumptie die schommelt tussen de 1 op 13 en 1 op 14. Keurig voor dit formaat auto en ruim 200 pk vermogen.

Een start/stop-systeem ontbreekt gek genoeg, evenals een startknop. Voor het openen van de deur en starten van de motor zou je bij een auto van bijna 60 mille een ‘slimme’ sleutel met ‘keyless entry’ mogen verwachten. Het navigatiesysteem doet eveneens verouderd aan, maar laat zich wel prettig vanaf het stuurwiel bedienen. Wat mist zijn bekerhouders (slechts één in de middenconsole) en ruime opbergvakken voorin, wat dat betreft zijn de Picasso’s van Citroën beter voorzien. Een elektrische achterklep is in deze klasse ook een onmisbare luxe geworden, die is gelukkig standaard op deze Exclusive. De klep biedt toegang tot een laadruim van 505 liter, die door de achterbank neer te klappen kan worden vergroot tot 1.462 liter. Genoeg voor een vakantie naar de Franse Alpen, maar vergeet dan niet je sneeuwkettingen mee te nemen.

Helaas snoept de opbergruimte van de hemelverduistering wat hoofdruimte achterin weg

Enkel voor de looks

Net als de Volkswagen Passat Alltrack en de Opel Insignia Country Tourer koop je deze Citroën C5 CrossTourer vooral om z’n stoere looks. De Fransman is echter enkel leverbaar met dieselmotoren en voorwielaandrijving, waardoor ‘ie geen extra terreinwaardigheid heeft en louter interessant is voor de veelrijder. Verder valt het ruimteaanbod achterin wat tegen en blijkt de C5 vanbinnen niet zo groot als gehoopt. De weldadige aankleding van de testauto en het zalige veercomfort weten het algehele testoordeel desondanks positief te kleuren, maar nuchter beschouwd voegt de CrossTourer weinig toe aan het bestaande gamma. Een conventionele C5 kan met hydropneumatische vering ook behoorlijk hoog op z’n poten worden gezet en is wel leverbaar met benzinemotoren.

Voor bijna 60 mille koop je ook een Volvo XC70 en zodoende prijst deze C5-versie zich uit de markt. Kijk je echter naar de instap-CrossTourer met de nog zuinigere 1.6 e-HDi motor, dan is de meerprijs maar 1.000 euro en kost de auto slechts 32.390 euro. Daarvoor heb je niet al die mooie opties en power, maar wel dat zalige veercomfort en die stoere looks. Dan is deze Citroën toch niet zo’n gekke aanbieding voor de Bourgondiërs onder ons.