Highlights

  • Bijna 10 cm langer
  • Altijd met dieselmotor
  • standaard zevenzits

De nieuwe Kia Sorento is geen echte SUV meer. Volgens Kia dan, want het model dat het merk destijds bij ons op de kaart zette is geëvolueerd tot cross-over. Dat is een hippe term voor een auto die groter is dan ooit tevoren. Hier lees je hoe de derde generatie Sorento in de praktijk bevalt.

Zo'n 13 jaar geleden was het dringen geblazen bij de Kia-dealer voor de eerste generatie Sorento. En niet voor niets, want deze SUV was in alles een aantrekkelijke aanbieding. Inmiddels zijn we toe aan de derde generatie, die weer een beetje beter is geworden.

Bekijken

Cross-over klinkt mooi, maar als je de auto voor je ziet dan lijkt het nog steeds 'gewoon' een SUV. De Sorento is breed, hoog en vooral lang - zelfs 9,5 centimeter langer dan het model dat hij opvolgt. De vloeiende vormen van de neus zijn helemaal nieuw, maar dankzij de grote grille oogt het geheel alsnog onverzettelijk.

Van binnen is de grootste slag geslagen. Het dashboardontwerp is volledig nieuw en fraaie, zachte materialen overheersen hier. Bovenop vind je zelfs stiksels in een lederachtig materiaal, dat goed oogt. Het belangrijkste: hoe en waar ik ook rijd, rammeltjes heb ik niet gehoord. Zwartlederen bekleding op de stoelen is overigens standaard op elke Sorento, wat bijdraagt aan het luxegevoel vanbinnen.

De Kia Sorento wordt standaard geleverd met zeven zitplaatsen.

Zitten

De stoelen in de Sorento zorgen voor een aangename verrassing. Hoewel ze in eerste instantie vrij hard aanvoelen, blijken ze bij lange ritten goed te ondersteunen. Op de gereden Executive Line is zelfs de zitting van de bestuurderstoel te verlengen, dus samen met het goed verstelbare stuurwiel vind je die goede zitpositie wel.

De achterbank kan tevens verhuurd worden als balzaal. Zowel been- als hoofdruimte zijn hier riant aanwezig. Aan het uitzicht naar boven is gedacht, op elke Sorento is een panoramadak standaard. Dat geldt ook voor de twee eenvoudig op te klappen achterste stoeltjes, de Kia heeft standaard zeven zitplaatsen. De bewegingsvrijheid op de achterste stoelen is groter dan in een zevenzits MPV, alleen instappen blijft een uitdaging. In de praktijk zullen vooral kinderen hier plaatsnemen.

Leg je de achterste twee zitplaatsen plat, dan ontstaat er een flinke bagageruimte van 605 liter. Door die ruimte valt pas op dat een bagagenet of handig indeelsysteem ontbreekt, waardoor je bagage al snel van links naar rechts slingert. Verhuizen? Dan klap je de driedelige achterbank om. De Sorento vertoont met deze praktische eigenschappen behoorlijk wat MPV-trekjes.

De nieuwe Kia Sorento heeft een fraai en luxe interieur.

De achterbank kan tevens verhuurd worden als balzaal. Zowel been- als hoofdruimte zijn hier riant aanwezig. 

Bedienen

In de middenconsole prijkt prominent het 8 inch navigatiesysteem dat we ook uit andere Kia's kennen. Het is een grafisch geslaagd en intuïtief werkend systeem met een snel reagerend touchscreen. Dat staat in schril contrast tot de lange tijd die het systeem neemt om routes te (her)berekenen. 

Het 8 inch beeldscherm maakt onderdeel uit van de ExecutiveLine-uitvoering, op de DynamicLine vind je eenzelfde systeem met een 7 inch scherm. Dat betekent dat navigatie, Bluetooth-telefonie, audiostreaming en zelfs een achteruitrijdcamera standaard zijn. Op de duurste versie is een 'around view monitor' standaard, net als een hele trits veiligheidssystemen die je bedient via het knoppencluster links van het stuur.

Rijden

Onder de kap ligt altijd een 2,2-liter dieselmotor met 200 pk, een andere motor is niet leverbaar. Het meest indrukwekkende aan deze machine is het koppel van 441 Nm, dat al bij 1.750 tpm beschikbaar is. Niet alleen op papier zorgt dat voor een vlotte rijbeleving, ook in de praktijk blijkt dat. De bergachtige wegen rondom Barcelona worden probleemloos bestegen en de zestrapsautomaat schakelt al snel op naar een hoger verzet.

De wijze waarop de bak terugschakelt is helaas niet altijd even subtiel. Een rustige rijstijl past hem het best, want daarbij schakelt hij soepel en nagenoeg schokvrij. Wil je zelf schakelen, dan biedt de DynamicLine een handgeschakelde zesbak waarmee je ook nog eens 2.500 kg mag trekken. De automaat heeft een trekgewicht van 2.000 kilogram.

Het onderstel heeft twee kanten. In bochten blijft de Sorento opvallend stabiel, maar door de daarvoor benodigde, stevige vering voel je korte oneffenheden net iets beter dan wenselijk. De algehele rijbeleving blijft comfortabel, mede dankzij de welhaast Amerikaans-soepele demping. De koets deint graag na het nemen van een drempel.

De automaat is het overwegen waard.

Betalen

Kia biedt een overzichtelijke prijslijst aan voor de Sorento, waarop maar één motor en twee uitrustingsniveaus prijken. Naast de standaarduitvoering DynamicLine (48.995 euro) is er de ExecutiveLine, die voor precies 12.000 euro moderne veiligheidsopties, xenonverlichting, 19 inch wielen, LED-achterlichten en een automatische transmissie toevoegt aan de uitrusting. Behalve metallic lak zijn er geen losse opties leverbaar.

Een automaat (meerprijs 4.000 euro op de DynamicLine) is zeker het overwegen waard, want die past goed bij deze auto en het motorkarakter van de diesel. Met automaat bedroeg het afgelezen testverbruik 1 op 11, in de bergen rondom Barcelona. Op onze eigen, vlakke wegen is een gunstiger verbruik eenvoudig haalbaar.

Samenvatting en conclusie

De nieuwe Kia Sorento ziet er nog steeds uit als een SUV, maar dankzij de standaard zeven zitplaatsen kan hij ook zijn cross-over-aspiraties waarmaken. Daarnaast biedt ‘ie een bijzonder rijke standaarduitrusting die zijn wat hogere vanafprijs eenvoudig compenseert. De rijbeleving is overwegend comfortabel en de Kia leent zich dan ook voornamelijk voor lange ritten.

Onder de streep is de Kia Sorento in zijn derde gedaante weer verbeterd. Zijn belangrijkste troeven zijn een beresterke dieselmotor, rijke standaarduitrusting en wederom fraaie looks. De beperkte keuzemogelijkheden en het ontbreken van benzine-uitvoeringen zorgen ervoor dat de Sorento in een hoger segment opereert. Het is dan ook niet meer de auto die bij Kia de kar moet trekken, maar die dat wel als beste kan.