Highlights

  • sportief weggedrag
  • ook met 20% bijtelling
  • luxe opties

De compleet nieuwe Mazda 2 heeft dezelfde, scherpe designtaal en lichtgewicht techniek als zijn grote broers, de 3 en 6. Daarmee houdt het niet op, want de 2 biedt aankledingsmogelijkheden die in dit segment bijzonder zijn. Rond Barcelona test ik hoe de nieuweling rijdt. 

De nieuwe Mazda 2 is de verfrissende keuze in het drukbevolkte compacte segment. “De ontwerpers keken goed naar de concurrentie… en kozen vervolgens voor een totaal andere weg”, zo lees ik in de persinformatie. Dat laat onverlet dat de rijbeleving, prestaties en interieurruimte beter zijn dan van het model dat hij opvolgt.

Bekijken

Direct in het oog springt de nieuwe grille die Mazda’s familiegezicht kenmerkt. De 2 kijkt vanaf uitrustingsniveau TS+ fris uit zijn ogen, door full-LED koplampen. Een unieke optie in deze klasse! Ook opvallend is de vrij lange motorkap, die het uiterlijk dynamischer maakt.

Doe je de deur open, dan valt je oog op een sportief dashboard. De toplaag daarvan ziet er zacht uit, maar is dat in werkelijkheid niet. Afhankelijk van de uitvoering is de dashboardbrede sierlijst uitgevoerd in carbonlook of kunstleder, waarvan vooral die laatste luxe oogt. Wat opvalt zijn de verfijnd uitgevoerde bedieningselementen. Met name de ‘joystick’ voor het navigatiesysteem voelt erg degelijk aan.

Achterin de Mazda 2 heb je genoeg hoofdruimte.

Zitten

Vind je een goede zitpositie belangrijk (en wie vindt dat niet?), dan helpt de Mazda 2 je met een in hoogte én diepte verstelbaar stuur. De stoelen zijn sportief van snit, waardoor ook niet al te brede mensen goed omklemd worden. De zitting is voor langere personen wel aan de korte kant.

Achterin is de hoofdruimte goed, de beenruimte laat te wensen over. De inhoud van de bagageruimte is met 280 liter gemiddeld voor dit segment, maar houd rekening met de forse tildrempel – de keerzijde van een vlot gelijnd achterste.

Bedienen

Op het dashboard prijkt vanaf de TS+-uitvoering een 7 inch kleurenscherm met een opvallend bedieningsconcept. Afhankelijk van of je rijdt of stilstaat werkt het touchscreen respectievelijk niet en wel. Dat vindt Mazda veiliger. Tijdens het rijden gebruik je de fijne bedieningseenheid op de middentunnel, die een paar sneltoetsen en een joystick biedt. Al snel ken je de toetsen uit je hoofd en werkt het bijna nog fijner dan het aanraakscherm.

Op de testauto is er zelfs een head-up display aanwezig, ook dat is uniek voor deze klasse. Deze laat niet alleen de snelheid zien, maar toont ook navigatieaanwijzingen. Een andere nuttige veiligheidsvoorziening is de dodehoekdetectie. 

De nieuwe Mazda 2 heeft verfrissende looks.

 ‘Rightsizing’ in plaats downsizing lijkt de Japanners efficiënter

Rijden

Wat rijden betreft bewandelt Mazda ook zijn eigen weg, de nieuwe 2 is namelijk sportief georiënteerd. Dat maakt hem niet oncomfortabel, al zijn vering en demping een stukje strakker afgesteld dan gebruikelijk in deze klasse. Het snelwegcomfort is uitstekend. De 115 pk sterke 1,5-liter benzinemotor draait bij 120 km/u 3.000 tpm in ‘zes’, de 90 (en 75) pk sterke varianten hebben een vijfbak en draaien bij die snelheid een keurige 2.600 tpm. Naast motorgeluid blijven ook andere rijgeluiden goed op de achtergrond.

Op de bochtige wegen rond Barcelona, waar we de eerste kilometers maken, excelleert het onderstel. Overhellen blijft binnen de perken, terwijl de ingezette koers lang wordt vastgehouden. Gripverlies treedt pas na stevig ‘pushen’ op en ook wanneer je plots het gas lift in de bocht reageert de Mazda gemoedelijk.

De bocht uit accelereren gaat al even gemoedelijk, daar is de Skyactiv-motor mede verantwoordelijk voor. In tegenstelling tot die van een felle turbomotor is de krachtsopbouw namelijk mooi lineair, waardoor je vloeiender optrekt. Toch mis je wel de souplesse van een moderne turbomotor, het maximumkoppel van 148 Nm piekt pas bij 4.000 tpm.  Dat betekent dat je beneden de 2.000 tpm terug moet schakelen om een beetje vlot vooruit te komen. ‘Ouderwets’ toeren maken, luidt het devies. En dat past dan wel weer bij een sportieve rijstijl.

Het stuurwiel biedt niet erg veel weerstand, maar reageert wel direct op je stuurinput waardoor het lekker bochten nemen is. Knap is daarbij dat de auto ook op hogere snelheden koersvast blijft en dat de besturing niet overgevoelig reageert.

De head-up display is een van de bijzondere opties.

Betalen

Mazda kiest bewust niet voor kleine turbomotoren, maar voor grotere exemplaren met een hogere compressie. Die ‘rightsizing’ in plaats downsizing lijkt de Japanners efficiënter en ik moet ze nageven: dat concept lijkt goed te werken. Na een behoorlijk stevige rit door de bergen en over de snelweg geeft de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 1 op 15,8 aan. In ons vlakke landje moet dat eenvoudig nog een stuk beter kunnen.

Met een vanafprijs van 14.490 euro lokt Mazda je de showroom in. Dan krijg je basisuitvoering S, die redelijk ‘in de spullen zit’ maar airco kost 1.000 euro extra. Tip: voor nog eens 750 euro extra rijd je de TS met daarin airco, cruise control en nog wat andere goodies.

Voor leaserijders is er de speciaal samengestelde Skylease GT. Die kost 18.990 euro, met 90 pk sterke 1.5 en de bijzonder complete GT-M-uitrusting die is aangevuld met allerhande veiligheidsopties. Als toetje betaal je over elke Mazda 2, met uitzondering van de krachtigste 115 pk-uitvoering, 20 procent bijtelling. Een zuinige dieselmotor zal het gamma later completeren.

Samenvatting en conclusie

Met de nieuwe 2 biedt Mazda een verfrissend alternatief in het compacte segment. Deze Japanner biedt bovengemiddeld veel rijplezier, maar blinkt niet uit in ruimte-aanbod. Ook heeft de Mazda een goede dosis ‘street credibility’: hij ziet er dynamisch uit en het interieur straalt kwaliteit uit. De Skyactiv-motoren zijn soepel, stil en zuinig maar voor de beste prestaties moet je wel veel toeren maken.

De optelsom van bovengenoemde maakt van de nieuwe Mazda een prettige kameraad. Een auto die je niet zozeer koopt om je vrienden veel plaats te bieden, maar om lekker zelf mee op pad te gaan. Het rijgedrag is namelijk zowel op bochtige bergweggetjes als op de snelweg plezierig. Houd je van nét even wat anders, dan moet je eens met de Mazda 2 gaan rijden.