Highlights

  • 7 procent bijtelling
  • GTI-looks
  • deels emissievrij rijden 

Met de komst van de Volkswagen Golf GTE worden de voordelen van de volledig elektrische e-Golf en de sportieve GTI gecombineerd in één auto. De GTE is een zogenaamde plug-in hybride die zowel elektrisch als op benzine kan rijden. Hij heeft sportieve looks, 204 pk, slechts 7 procent bijtelling en kost net geen 38 mille.

Het succes van de stekkerhybride in Nederland krijgt dit jaar een nieuwe dimensie met de Volkswagen Golf GTE. Dankzij z’n stroomimpuls kan deze Golf namelijk emissievrij en fluisterstil rondrijden. Als de benzinemotor bijschakelt toont de GTE naar wens ook z’n sportieve kant. Een groene GTI met meerdere gezichten.

Bekijken

De testauto refereert overduidelijk aan de Golf GTI. De GTE heeft in plaats van een rood een blauw lijntje dat doorloopt van de grille in de koplampen. Het 18 inch lichtmetaal (942 euro), de ‘deep blue’ parelmoerlak (2.356 euro) en blauwe remklauwen maken het sportieve plaatje compleet. De dubbele uitlaat en GTE-logo’s mogen gezien worden en dat geldt ook voor de hightech full LED-koplampen, die standaard worden meegeleverd. De GTE is verder te herkennen aan z’n opvallende LED-markering in de voorbumper. De stekkeraansluiting zit vernuftig achter het VW-logo in de neus verstopt.

De blauwe stiksels zijn een bijzonder detail in het Golf GTE-interieur.

Zitten

In het interieur van de GTE vind je opnieuw verwijzingen naar de GTI, zoals het typische ruitjespatroon op de heerlijk ondersteunende sportstoelen. Blauwe stiksels op stuurwiel en de automaatpook zorgen voor een opvallend accent. Zwarte hemelbekleding geeft een geborgen gevoel en zoals in iedere andere Golf is de rijpositie uitstekend in te stellen. De beenruimte achter valt eveneens in positieve zin op. Qua bagageruimte lever je ruim 100 liter in ten behoeve van de elektromotor, maar de overgebleven 272 liter zijn goed bruikbaar en de achterbank blijft neerklapbaar. Afwerking en materiaalgebruik in het interieur zijn zeer hoogwaardig, de Golf is op dit gebied de maatstaf in z’n klasse.

Bedienen

Wie het Executive Plus pakket bestelt (een fraaie upgrade van 1.915 euro) beschikt over een groot touchscreen voor multimedia en navigatie. Het is een prettig werkend systeem met spraakbediening, internetfunctionaliteit, USB en aux-aansluitingen en zelfs een harde schijf voor navigatiekaarten en muziek. Het systeem is gelinkt aan de standaard aanwezige boordcomputer, die in kleur tussen de tellers wordt weergegeven. Zo kun je bijvoorbeeld de navigatie tussen je tellers en de aandrijfschema’s op het grote scherm bekijken, of andersom.

De analoge toerenteller is verkleind naar formaatje koelvloeistofmeter (die is komen te vervallen) en daarboven is een grote powermeter gekomen. Deze laat zien of je energie regenereert tijdens remmen of hoeveel procent van de elektropower je aanspreekt. Boven de 100 procent kan de meter nog uitslaan naar het Boost-gebied. Dat gebeurt wanneer je volgas geeft en de elektro- en benzinemotor gelijktijdig aan het werk zet.

Ruitjesbekleding mag niet ontbreken in deze 'groene GTI'.

Het blijft lekker om een stevig potje te sturen met de GTE. Emissievrij als het kan en snel als het moet.

Rijden

Tijd om de GTE eens lekker de sporen te geven. Onder de motorkap geen dikke tweeliter GTI-motor, maar een ‘bescheiden’ 1.4 TSI die van zichzelf 150 pk en 250 Nm sterk is. Gecombineerd met de 102 pk sterke elektromotor beschik je over maximaal 204 pk en een pittige 350 Nm trekkracht. Hiermee komt de GTE tot aansprekende prestaties, zo sprint ‘ie in slechts 7,6 seconden van 0 naar 100 km/u. Met alleen de elektromotor kun je trouwens ook prima uit de voeten, tot maximaal 130 km/u. De zestraps DSG-transmissie voel je altijd lichtjes schakelen, ook wanneer je elektrisch rond zoeft.

In de GTE kun je kiezen uit diverse rijmodi. Met een volle accu kun je volledig elektrisch rijden in de E-mode of de acculading handhaven in ‘Battery Hold’. De reguliere rijmodus is Hybrid Auto en met Battery Charge kan je een lege accu al rijdend opladen. De laatste en leukste rijstand heeft een eigen fysieke knop en heet heel toepasselijk ‘GTE’. In deze stand hangt de Golf lekker aan het gas, klinkt het motorgeluid (over de speakers) een stuk zwaarder en is er een duidelijke trekkracht-boost voelbaar als je het gaspedaal vloert.

Hoewel de 18 inch wielen fantastisch staan, doen ze enigszins afbreuk aan het rijcomfort. De test-Golf is vrij stug en vereist door de brede banden de nodige stuurcorrecties op snelwegtempo. Dat kan op langere ritten gaan vervelen. De besturing is daarentegen erg fijn en voldoende direct, met eerst een vrij lichte weerstand en naar mate je verder instuurt toenemende tegendruk. Dat de GTE flink wat accu’s meedraagt merk je in scherpere en snel genomen bochten, maar het blijft hoe dan ook lekker om een stevig potje te sturen met de GTE. Emissievrij als het kan en snel als het moet.

Het brandstofverbruik staat of valt met je oplaadgedrag.

Betalen

Wie z’n GTE vaak inplugt, kan er behoorlijk zuinig mee rijden. In de praktijk haal ik een elektrische range van ongeveer 25 kilometer, alvorens de benzinemotor aanslaat. Bij een reguliere laadpaal zijn de accu’s binnen 2,5 uur weer vol. Over een afstand van 238 kilometer met tussendoor twee laadbeurten scoorde ik een testgemiddelde van 1 op 16,5. Wie zuiniger dan 1 op 20 wil rijden moet minimaal twee keer per 100 kilometer laden. Het verbruik staat en valt met je oplaadgedrag en -gelegenheid.

De Golf GTE is voor zakelijke rijders erg aantrekkelijk. Standaard is de uitrusting al zeer compleet en met slechts 7 procent bijtelling, over een vanafprijs van 37.950 euro, vallen de maandelijkse lasten te overzien.

Samenvatting en conclusie

De plug-in hybride Golf GTE is een auto met veel voordelen en weinig concessies. De neerklapbare achterbank bleef behouden en de bagageruimte is nog steeds prima bruikbaar. In de GTE-stand rijdt en klinkt ‘ie lekker sportief, terwijl je er ook volledig elektrisch en emissievrij mee kunt rijden. Wie ‘m vaak inplugt kan trots vertellen over het lage verbruik van z’n 204 pk sterke Golf.

De Golf GTE is niet alleen qua naam, maar ook prestaties en rijervaring een geslaagde kruising van de volledig elektrische e-Golf en de sportieve Golf GTI. Met recht een groene GTI die zich van een milieuvriendelijke en sportieve kant kan laten zien. Een mooie combinatie die met slechts 7 procent bijtelling gretig aftrek zal vinden bij de leaserijder.