Highlights

  • nieuwe naam
  • vijf zitplaatsen
  • gunstig geprijsd

Al decennialang is de Suzuki Alto een begrip. De kleine Japanner was altijd een van de goedkoopste auto’s van Nederland, zowel qua aanschafprijs als gebruikskosten. Inderdaad, wás. Maar geen nood. Want de Alto mag dan verleden tijd zijn, de Celerio neemt het stokje over. En dat is een soort van Alto 2.0, want de voordelen zijn gebleven.

Ondanks herhaaldelijke verzoeken om de vertrouwde naam Alto in Europa te continueren bleef men in Japan onverbiddelijk: de Celerio is volgens Suzuki dermate volwassener dat een nieuwe naam voor Suzuki’s kleinste model gerechtvaardigd is. De Celerio groeit ten opzichte van de Alto en heeft een volwassenere uitstraling, terwijl de vlijmscherpe aanschafprijs is gebleven.  

Het dashboard heeft een brede opzet.

Bekijken

Met het stoere, toegeknepen neusje heeft de Celerio duidelijk een eigen gezicht. Met een beetje shoppen in de accessoirebrochure geef je de auto een persoonlijk tintje. Een leuk setje lichtmetalen wielen, een sportieve achterspoiler en een verchroomd uitlaatsierstuk kosten niet de wereld, maar geven de Celerio net wat meer uitstraling – zoals de testauto bewijst.

Vanbinnen ziet de Celerio er alleraardigst uit. Het dashboard heeft een overzichtelijke opzet en komt groots over, mede door de volledig doorlopende middenconsole. De toegepaste materialen en bijbehorende kwaliteitsbeleving zijn niet helemaal op het niveau van dat van concurrerende stadsauto's. Handig zijn de vele bakjes, vakjes en bekerhouders: sleutels, flesjes en smartphones vinden probleemloos een plekje.     

Zitten

Het onderdeel 'zitten' biedt een prachtpodium voor de Celerio om te scoren, want je kunt in deze auto probleemloos met vier volwassenen op pad. Daarbij hoeft niet eens echt te worden ingeschikt: zelfs langere mensen kunnen hun benen en hoofd goed kwijt. Op de achterbank kan ook nog een derde persoon zitten, daarvoor zijn een derde hoofdsteun en driepuntsgordel aanwezig – veel andere stadsauto’s hebben slechts twee zitplaatsen achterin. De voorstoelen zijn weliswaar niet al te breed, maar zitten alleraardigst. Vermeldenswaardig is het instapcomfort: via vier wijd openslaande, grote portieren stap je gemakkelijk in en uit de Celerio.

De kofferruimte meet 254 liter en da’s groot voor deze klasse. Zonder mankeren passen er meerdere boodschappenkratjes achterin, zonder dat daarvoor de achterbank moet worden neergeklapt. Dat zie je wel eens anders in dit segment. Vanzelfsprekend is de achterbank neerklapbaar, vanaf het tweede uitrustingsniveau (de Comfort) zelfs in ongelijke delen. Een vlakke laadvloer ontstaat er dan niet, gelukkig maakt de lage tildrempel een hoop goed – daarvan heb je immers alle dagen profijt. 

Je geeft de Celerio een eigen tintje door te shoppen in de accessoirebrochure.

De Suzuki Celerio rijdt exact zoals je verwacht van een compacte stadsauto: licht en gemakkelijk

Bedienen

Vanaf de Comfort-uitvoering is de Celerio voorzien van een Radio/CD-/MP3-speler met Bluetooth, USB en stuurwielbediening voor de telefoonfuncties. Dat systeem functioneert intuïtief en uit de speakers komt een redelijk geluid. Wie een navigatiesysteem wenst kan via de dealer een aftermarket-installatie laten inbouwen, maar de Suzuki-verdeler levert evengoed een TomTom. Die is niet alleen voordeliger, maar doorgaans ook eenvoudiger te bedienen.      

Rijden

De Suzuki Celerio rijdt exact zoals je verwacht van een compacte stadsauto: licht en gemakkelijk. De koppeling voelt vaag, maar de vijfbak schakelt zoals het een Japanner betaamt: trefzeker. En dat komt goed uit, want de 1,0-liter motor heeft ’t wel eens nodig om een verzetje lager te gaan – bij een inhaalactie bijvoorbeeld. Voor de rest komt de Celerio met 68 pk en 90 Nm behoorlijk in beweging, zeker als er toeren worden gemaakt. De lange versnellingen zorgen voor een keurig testverbruik van slechts 1 op 18,6. En zo’n transmissie heeft nog een prettige bijkomstigheid: op snelwegtempo draait de Celerio zo’n 3.000 tpm en dat is heel netjes. Omdat de Celerio behoorlijk stil is en het onderstel soepel staat afgestemd verlopen snelwegritten comfortabel. De besturing voelt, zelfs voor een stadsauto, vaag aan en is uitzonderlijk licht. Dat laatste is vooral prettig in de stad. Het maakt de Celerio zeer wendbaar, hoewel de koets best veel overhelt in de bocht. Het hoekige uiterlijk en het forse raamoppervlak maken ‘m wel lekker overzichtelijk.     

De mistlichten zijn onderdeel van de Exclusive-uitvoering.

Betalen

Vergeet de 9.990 euro kostende Economy en besteed 1.000 euro meer aan de Comfort-uitvoering. Onder meer airconditioning, elektrisch bedienbare ruiten voor, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, een neerklapbare achterbank, audio-installatie en zelfs gordijnairbags maken deze uitvoering zijn meerprijs dubbel en dwars waard. Voor nog eens 1.000 euro extra staat de hier geteste Exclusive klaar. Met lichtmetalen velgen, elektrische ramen achter en mistlampen is die topuitvoering riant uitgerust. De testauto is bovendien voorzien van zo’n 2.500 euro aan losse opties. Naast metallic lak (330 euro) ontving de test-Celerio andere lichtmetalen velgen, een achterspoiler, dorpelverbreders en nog wat kleinigheden. Maar hoe je het ook wendt of keert: de Celerio is enkele honderden euro’s voordeliger dan zijn klasgenoten.      

Samenvatting en conclusie

De Alto 2.0 draagt terecht een nieuwe naam, want de Celerio stijgt duidelijk uit boven z’n voorganger, vooral qua ruimte. De binnenruimte is namelijk riant, zowel voor inzittenden als bagage. Rijden doet de Celerio naar behoren. Vering en demping zijn soepel en de bediening van zowel transmissie als besturing is prettig licht. De motor mist wat pit onderin, maar lange bakverhoudingen maken de Celerio wel stil en zuinig. De kwaliteitsbeleving van het interieur is minder goed, maar met de rijke uitrusting en strakke prijsstelling zet Suzuki een interessante nieuwkomer neer.

De nieuwe Celerio staat terecht een treetje hoger dan de Alto. Als je veel ruimte en waar voor je geld wilt, dan ben je bij de Celerio aan het juiste adres. Zo houd je - ten opzichte van andere stadsauto’s - een mooi bedrag op zak en heb je bovendien een vijfde zitplaats achter de hand.