Highlights

  • alle Volvo’s nu 2.0-motor

  • V40 D2 14% bijtelling

  • V60 CC 65 mm hoger

Sinds het Chinese Geely eigenaar is van Volvo waait er een andere wind door Zweden. Het motorenaanbod is in rap tempo vernieuwd en de CO2-grammen in hetzelfde tempo omlaag gegaan. Volvo levert enkel nog in eigen huis ontwikkelde motoren en die hebben altijd 2,0 liter inhoud. In deze test gaan we met twee Zweedse jagers op pad. De V40 D2 jaagt met z’n lage bijtelling op de gunst van de leaserijder, terwijl de nieuwe V60 Cross Country avonturiers in het vizier heeft.

Voor het derde jaar op een rij is het Volvo gelukt om de CO2-uitstoot van de V40 zodanig te verlagen dat ‘ie van 14 procent bijtelling profiteert. De importeur verzekert mij dat er voldoende productieplaatsen zijn om levering in 2015 te garanderen. De V60 Cross Country geniet eveneens fiscaal voordeel, de handgeschakelde diesels hebben 20 procent bijtelling. Voor deze test rijd ik echter de sterke T5-benzinemotor.

Bekijken

De Volvo V40 is inmiddels een bekende verschijning in het Nederlandse straatbeeld. De testauto is uitgevoerd als Ocean Race, met een diepblauwe lak en stoere, tweekleurige lichtmetalen wielen. Het interieur is met prachtig leder bekleed en voorzien van speciale Ocean Race-verwijzingen en oranje stiksels. Wil je een nog exclusievere V40, dan kun je voor een gelimiteerde Carbon Edition gaan. Die heeft een koolstofvezel dak, spiegels en instaplijsten plus zwarte wielen en raamlijsten. Daarvan worden slechts 343 exemplaren gebouwd, honderd ervan zijn voor Nederland bestemd.

Voor het derde jaar op een rij is het Volvo gelukt om de V40 van 14 procent bijtelling te laten profiteren

De V60 Cross Country is een extra stoere afgeleide van de reguliere V60. De bodemvrijheid is met maar liefst 65 mm gegroeid en hij heeft robuuste kunststof wielkastranden. Een speciale honinggraat grille en aluminium bodembescherming onderaan de voor- en achterbumper maken het avontuurlijke plaatje compleet. Het interieur van de Cross Country onderscheidt zich van de reguliere V60 met enkele unieke kleurencombinaties als bekleding en een unieke inleg van mat hout.

Zitten

In beide Volvo-modellen zit je op bovengemiddeld fijne stoelen die net als het stuurwiel uitgebreid verstelbaar zijn. In de Cross Country zit je natuurlijk wat hoger boven de weg, maar het voelt nog niet aan als een SUV. Langere personen zitten achterin de V60 het ruimst. De bagageruimte van de V40 is met 335 liter wat kleiner dan die van de concurrentie en dat geldt ook voor de V60, die met 430 liter niet eens zoveel groter is. Met neergeklapte achterbank variëren de maximale laadruimtes van 1.032 tot 1.241 liter respectievelijk.

Bedienen

De gereden Volvo’s beschikken alle twee over het Sensus-multimediasysteem dat uitgebreide functies en connectiviteit met je smartphone biedt. Puntje van kritiek is de bediening van het menu, via een op rechts geplaatst draaiknopje of wieltje op het stuurwiel. Met name bij de invoer van letters ben je lang aan het scrollen, dan is een touchscreen zoals in de nieuwe XC90 handiger. Verder is de interieurafwerking en ergonomie van beide modellen uitstekend en vrijwel identiek.

Rijden

In eerdere tests heeft de V40 zich al bewezen als een auto met fijne rijdynamiek. Op de 17 inch Ocean Race wielen en het standaard onderstel veert ‘ie aangenaam soepel en stuurt hij scherp genoeg door bochten. Het grote nieuws bevindt zich onder de motorkap, de D2 groeide van 1,6 liter motorinhoud naar een tweeliter. Met 120 pk is de vermogenstoename van 5 pk bescheiden, de winst zit ‘m vooral in de soepelheid en het koppel onderin. Met name bij toerentallen vlak boven stationair pakt de D2 zonder morren en typische dieseldreun op. Vanaf 1.500 tpm komt de turbo er lekker in en voel je de trekkracht (280 Nm) in je rug duwen. De handgeschakelde zesbak schakelt daarbij soepel en trefzeker. Caravanbezitters mogen zelfs tot 1.500 kg aanhaken. Verder is de nieuwe D2 een lekker stille motor die weinig toeren maakt en zelfs bij 130 km/u nog 1 op 20 rijdt.

In de V60 Cross Country zit je wat hoger boven de weg, maar net niet als in een SUV

De V60 Cross Country rijdt ondanks de toegenomen rijhoogte bijna net zo strak als de reguliere V60. Wie een extra comfortabele veerkarakteristiek verwacht kan beter een XC70 nemen. Deze Cross Country is namelijk best stevig geveerd, op drempels deint ‘ie amper na. Echte jagers zullen in het bos trouwens niet ver komen, vierwielaandrijving is vooralsnog niet leverbaar. De T5 staat anders dan vroeger niet voor een vijf- maar viercilinder die net als bij de V40 2,0 liter groot is. Het mooie motorgeluid van toen ontbreekt, maar hij is evengoed pijlsnel. Indien gewenst spurt ‘ie van 0 naar 100 km/u in slechts 6,6 seconden. De vloeiend schakelende achttraps automaat reageert uitstekend op het gaspedaal en brengt de rust snel terug - en het verbruik omlaag. Je rijdt gemakkelijk beter dan 1 op 10 en dat is netjes voor zo’n krachtige auto.

Betalen

De vanafprijs van de V40 D2 is 25.995 euro en de geteste Ocean Race kost net geen 35.000 euro. Voor een nog sportievere look was er al de R-Design, maar Volvo voegt nog twee nieuwe uitvoeringen toe. Een aantrekkelijk geprijsde Business Sport met standaard navigatie, xenon en lichtmetalen wielen voor net geen 30 mille (3.110 euro klantvoordeel). De V40 Carbon Edition-diesel is enkel als 190 pk sterke D4 met automaat leverbaar en kost 42.495 euro.

Het mooie motorgeluid van de T5-vijfcilinder ontbreekt, maar de V60 T5 viercilinder is evengoed pijlsnel

De V60 Cross Country is leverbaar vanaf 40.495 euro en de handgeschakelde D3 en verschillende D4-uitvoeringen hebben 20 procent bijtelling. De enige benzinemotor is de geteste T5 met 245 pk en die is er enkel met automaat vanaf 47.195 euro. De complete Summum-uitvoering op de foto’s komt inclusief opties uit op 63.630 euro. Veel geld, maar in vergelijkbare uitvoeringen kost de Cross Country slechts 3.500 euro meer dan de reguliere V60.

Samenvatting en conclusie

De V40 D2 rijdt met z’n vergrote motorinhoud nu nog soepeler. Het verbruik is bijzonder gunstig en dat wordt beloond met fiscaal voordeel. De rijdynamiek van de V40 is aangenaam, hij schakelt en stuurt trefzeker. De keuze in uitvoeringen en aankleding is nog verder uitgebreid.

De V60 Cross Country rijdt verrassend strak en veert net zo stevig als een reguliere V60. Vierwielaandrijving is niet leverbaar, hij onderscheidt zich vooral qua uiterlijk en aankleding. De T5-motor maakt ‘m vliegensvlug en is gekoppeld aan een vloeiend schakelende achttraps automaat.

De belangrijkste overeenkomst tussen deze V40 en V60 Cross Country is het nieuwe Volvo-hart, in de vorm van in Zweden ontwikkelde tweeliter motoren. Het maakt de V40 D2 extra soepel en zuinig, terwijl de V60 Cross Country vooral snel is. Jaag je op de laagste bijtelling dan is de V40 D2 met 14 procent een bijzonder aantrekkelijke auto. Avonturiers hebben aan de stoere V60 Cross Country echt iets speciaals.