Highlights

  • groter en toch lichter

  • 4 cilinders, 8 versnellingen

  • optioneel met luchtvering

Liefhebbers kijken al jarenlang verheugd uit naar de nieuwe generatie Volvo XC90 en nu staat ‘ie dan echt in de showroom. Werkelijk alles is veranderd om de XC90 lichter, ruimer en efficiënter te maken. Voorzien van de laatste aandrijf- en veiligheidstechnologie is de Zweedse SUV helemaal klaar voor een nieuw tijdperk. Is de nieuwe XC90 het wachten waard geweest?

De XC90 is nu al ongekend populair, want de productieplaatsen voor 2015 zijn reeds vergeven. De 1.927 ‘First Editions’ die wereldwijd online konden worden besteld waren zelfs binnen 47 uur verkocht. In Nederland zorgt vooral de T8 Plug-in Hybrid met zijn 7 procent bijtelling voor veel orders. Een rijtest van de 407 pk sterke stekkerhybride volgt later, de hier geteste XC90 is een D5 dieselversie met vier cilinders. Want ook dat is groot nieuws: elke XC90 heeft vanaf nu altijd een viercilinder onder de kap. 

Bekijken

Van een afstandje herken je nog iets van de oude XC90, van dichtbij is alles anders. De grote grille met rechtopstaande spijlen is terug van weggeweest en wordt geflankeerd door T-vormige led-profielen in de koplampen. Deze meest luxueuze ‘Inscription’-uitvoering is aan de onderzijde voorzien van RVS-afwerklijsten en bodembescherming. De testauto lijkt met z’n gladde, grijsmetallic koetswerk meer voor de stadsjungle gebouwd. De 20 inch wielen vullen de wielkasten mooi op en passen goed bij de gedistingeerde uitstraling van de XC90.

Het interieur van de nieuwe XC90 evenaart het niveau van dat van duurdere concurrenten en is met oog voor detail afgewerkt. Prachtige aluminium sierlijsten, zachte materialen en fraaie stiksels op de lederen dashboard- en deurbekleding creëren een chique ambiance aan boord.

De stoelen zijn te verschuiven voor meer been- of juist bagageruimte.

Zitten

Het zitmeubilair van de testauto is met prachtig amberbruin nappaleder bekleed. De stoelen zien er niet alleen mooi uit, ze zitten ook uitstekend en zijn uitgebreid verstelbaar. Achterin is het ruimteaanbod verrassend goed en toont de XC90 zich een echte zevenpersoons familieauto. De stoelen op de tweede zitrij maken middels een speciale instapstand ruimte voor de toegang naar de derde zitrij. Daarnaast kunnen de zitplaatsen individueel worden verschoven voor meer been- of juist bagageruimte. De derde zitrij is prima geschikt voor wie niet bovengemiddeld lang is en beschikt zelfs over eigen bekerhouders, opbergvakjes en leeslampjes. Passagiers op de tweede zitrij hebben het nog beter voor elkaar met een eigen klimaatregeling en stoelverwarming.

Met alle stoelen omhoog beschik je over 314 liter bagageruimte, waarvan 83 liter in een vak onder de laadvloer. Wanneer de tweede zitrij netjes rechtop staat kun je de achterste twee stoelen met een hendel in een handomdraai neerklappen en heb je 671 liter bagageruimte. Met alle stoelen neergeklapt ontstaat er een mooie vlakke laadruimte van 1.899 liter.

Bedienen

Modern en volgens de laatste mode zijn de volledig digitale tellers, die worden ondersteund door een haarscherp head-up display in de voorruit. De meeste functionaliteiten zijn geïntegreerd in het verticale touchscreen midden op het dashboard. Je bedient het als een tablet en het systeem reageert uitstekend op je vingertoppen. De intelligente spraakbediening is een leuke gadget. Als je bijvoorbeeld zegt “Ik heb het koud” dan gaat de verwarming een graadje hoger. Heb je de menustructuur eenmaal door, dan is de ergonomie uitstekend. Daarnaast zijn er voor essentiële functies ook fysieke knoppen aanwezig.

Lederen bekleding, zeven zitplaatsen en een automatische transmissie zijn altijd standaard

Rijden

Volvo maakt een gewaagde keuze door de nieuwe XC90 enkel aan te bieden met viercilindermotoren. De hier geteste D5 AWD met 225 pk 470 Nm trekkracht is de sterkste diesel in het assortiment. Ten opzichte van de vorige is de D5 meer dan 100 kg lichter en sprint daardoor sneller van 0 naar 100 km/u. Ik meet 8,9 seconden – 1,1 seconde trager dan beloofd, maar rap genoeg. De vloeiend schakelende achttrapsautomaat houdt de twinturbomotor altijd in het juiste toerenbereik voor een gretige gasrespons. Tot de wettelijk toegestane snelheden voelt deze D5 dan ook vlot aan, maar op de Autobahn moet ‘ie z’n meerdere erkennen in de krachtigere zescilinders van de concurrentie. In Nederland dus geen gemis. Wat wel mist is die karakteristieke vijfcilinderroffel en het algehele rijgevoel en –geluid van een motor met meer dan vier cilinders. De tweeliter diesel klinkt redelijk geciviliseerd, maar weinig inspirerend. Op constante snelheid blijft het mooi stil aan boord en pas bij 140 km/u draait de motor 2.000 tpm.

De testauto is voorzien van luchtvering (niet leverbaar op de vorige) en dat tilt de rijdynamiek duidelijk naar een hoger plan. Je kunt kiezen tussen verschillende rijstanden (dynamisch, comfortabel en off-road). De rijhoogte is variabel maar in alle gevallen blijft het comfort behouden. De wegligging blijkt daardoor eveneens verrassend goed, in bochten blijft de koets van de XC90 redelijk vlak. Het compacte stuurwiel reageert aangenaam licht en direct, maar relaxed rechtuit vindt ‘ie toch het allerfijnst.

Je kunt het zo gek maken als je wilt met al die fraaie opties in de prijslijst.

Betalen

Volgens de Europese verbruikscyclus zou deze XC90 een gemiddeld verbruik van 1 op 17,2 halen. Ik realiseerde testgemiddelden van 1 op 11 en 1 op 12,6. Het financiële voordeel van een cilinder minder blijft daarmee beperkt tot fiscaal voordeel – je betaalt minder BPM.

Met een vanafprijs van 68.995 euro is de nieuwe XC90 scherp in de markt gezet en compleet uitgerust. Zo zijn lederen bekleding, zeven zitplaatsen, 19 inch lichtmetalen wielen en een automatische transmissie altijd standaard. De meeste concurrenten zijn in basis al duizenden euro’s duurder, vaak zonder die genoemde opties. Toch blijft er nog genoeg te wensen over, de optielijst is uitgebreid en verleidelijk. Dat heeft uiteraard een prijskaartje, de geteste ‘Inscription’ kost inclusief alle extra’s ruim 100.000 euro.

Samenvatting en conclusie

De nieuwe XC90 is lichter, sneller, groter, ruimer en sterker dan z’n voorganger. De nieuwe D5-motor is krachtig genoeg, maar klinkt niet meer zo karakteristiek als vroeger. Het luchtgeveerde onderstel en de prettig directe besturing hebben de rijdynamiek naar een hoger plan getild en de interieurafwerking kan zich meten met die van duurdere concurrenten. De flexibele bagage- en passagiersruimte maken de XC90 tot een ideale familieauto.

Het moge duidelijk zijn: de nieuwe Volvo XC90 is het wachten waard. Wie hem ‘zonder proefrit’ besteld heeft kan gerust zijn, de XC90 is een bijzonder verfijnde en doordachte SUV. Modern, boordevol technologie, ruimte voor zeven en een typisch Scandinavisch karakter. Een nieuw tijdperk breekt aan, maar de populariteit van de XC90 is als vanouds: enorm.