Highlights

  • nieuwe stadsauto van Opel

  • Vijf échte zitplaatsen

  • nieuwe driecilindermotor

Succesvolle Duitse prijsvechters met namen bestaande uit vier letters: daar ken ik er al twee van. Toen ik op de autosalon van Genève in maart plaatsnam in Opels nieuwste had ik het vermoeden dat Karl wel eens de derde succesformule zou kunnen worden. Inmiddels staat de auto daadwerkelijk in de showroom: overstijgt de Karl het niveau van de gemiddelde boodschappenauto?

Voor de duidelijkheid: de Opel Karl opereert in het stadsautosegment en concurreert onder andere met de Volkswagen Up, Citroën C1, Toyota Aygo, Kia Picanto en Hyundai i10. Met de Karl zet Opel hoog in en hoopt het merk al deze auto’s naar de kroon te kunnen steken.

Bekijken

Direct valt op dat de Karl vrij groot oogt. Je zou ‘m eenvoudig een segment hoger inschatten, totdat je hem naast bijvoorbeeld een Corsa ziet staan. Leuke details zijn de verspringende lijnen in de zijkant, terwijl de neus juist meer lijkt op die van een Opel van de vorige generatie. Karl valt met z’n looks niet op tussen zijn concurrenten, maar doet er ook niet voor onder.

Dat beeld verandert wanneer ik de deur opentrek en plaatsneem. Deze Opel heeft namelijk een keurig verzorgd dashboard. Kale stukken blik zoals je bij vele concurrenten vindt zijn er niet, waardoor het geheel zeer volwassen aandoet. De precisie waarmee de deurpanelen aansluiten op het dashboard doet zelfs twee klassen hoger aan: netjes hoor! 

Achterin veel ruimte én drie driepuntsgordels.

Zitten

De zitpositie in de Karl is prima voor elkaar, mede omdat het stuur in hoogte verstelbaar is. De stoelzittingen vóór zijn wat aan de korte kant, zodat er kostbare centimeters worden gewonnen voor de passagiers achterin. Daar is de Karl namelijk behoorlijk ruim en bovendien zijn er drie driepuntsgordels. Dat zie je nog wel eens anders in dit segment. Drie kinderen kunnen daardoor goed en veilig zitten, volwassenen ook - zolang het er niet meer dan twee zijn en de reis niet al te lang duurt.

De kofferruimte is met 215 liter van gemiddeld formaat en kan een boodschappenkrat huisvesten. Daarnaast blijft er ruimte over voor wat losse tassen. Moet er meer mee, dan zijn de achterbankleuning en -zitting om te klappen waardoor er een volledig vlakke laadvloer ontstaat. Er ontstaat dan 1.013 liter laadruimte, dus er kan dan behoorlijk wat mee.

Bedienen

Als je al eens in een moderne Opel hebt gereden, dan gaat de bediening in de Karl even gemakkelijk. De knoppen en bedieningshendels komen allemaal uit de hoger gepositioneerde Opels. Dat betekent logisch geplaatste en degelijk aanvoelende knoppen. Ook is er plaats voor al het kleine grut dat je vaak bij je hebt, dankzij de vele bakjes en vakjes.

De gereden Cosmo-uitvoering is erg riant uitgerust met onder meer volautomatische klimaatregeling en stoelverwarming. Dat was Opel niet genoeg: deze Karl beschikt zelfs over stuurverwarming, wat best prettig kan zijn in de winter.

De Karl oogt als een auto uit een hoger segment.

De Karl beschikt zelfs over stuurverwarming, wat best prettig kan zijn in de winter.

Rijden

De Opel Karl is altijd voorzien van de nieuwe 1,0 liter driecilinder benzinemotor met 75 pk. Na het starten valt op dat het blok erg rustig loopt en weinig trillingen doorgeeft aan het interieur. Bij accelereren klinkt de motor nauwelijks als een driecilinder en pas bij veel hogere toerentallen geeft hij iets van zijn ware aard prijs. Tot ongeveer 80 km/u kom je met deze motor goed met het verkeer mee, daarboven moet je voor een vlotte inhaalactie één of twee versnellingen terugschakelen. De éénliter maakt van de Karl zeker geen snelheidsmonster, maar het is wel een verfijnd ding.

Bij een snelwegtempo van 120 km/u draait de éénliter 3.800 tpm. Een opvallend feit, maar je merkt er weinig van – ook niet aan het verbruik. Veel testkilometers vonden plaats op de snelweg, zo nu en dan zelfs met forse tegenwind, maar het testverbruik kwam evengoed nog uit op  1 op 17,3. De behoorlijk nauwkeurige boordcomputer liet na een aantal representatieve stads- en buitenwegritten ruim 1 op 21 noteren, wat erg netjes is.

Het onderstel maakt een gedegen indruk door de vrij stevige vering. Je kunt met de Karl in de stad zelfs écht leuk rijden. De straffe demping van de achteras heeft als gevolg dat je (bijvoorbeeld) het afrijden van verkeersdrempels goed voelt. Daar staat tegenover dat de auto ook met volle bepakking een goed contact met de weg houdt.

De directe en vrij lichte besturing communiceert voldoende over wat de voorwielen doen. Voor keren en inparkeren is er de ‘city’-stand waarmee de bekrachtiging nog wat sterker wordt. De directe besturing zorgt ervoor dat een kleine beweging voldoende is om van koers te wisselen. Dat maakt de Karl op de snelweg zo nu en dan wat nerveus maar al met al doet de Karl heel volwassen aan, waardoor ook langere ritten geen enkel probleem zijn.

Automatische klimaatregeling is standaard op de Cosmo-uitvoering.

Betalen

De Opel Karl is er vanaf 10.595 euro voor uitrustingsniveau Selection. Daarmee is hij concurrerend geprijsd. Altijd standaard zijn cruise control, centrale deurvergrendeling en Hill Start Assist. Wil je airconditioning en een radio (met stuurbediening), dan moet je 1.000 euro bijleggen voor de Edition. Tot slot is er de Cosmo, zoals je op de foto’s ziet. Die is voorzien van onder meer 15 inch lichtmetalen wielen, automatische klimaatregeling en getinte ruiten. Dat tilt de aanschafprijs naar een nog steeds nette 13.095 euro. De zakelijke rijder profiteert van 20 procent bijtelling.

Samenvatting en conclusie

Met de Karl doet Opel een poging om het segment van kleine auto’s te veroveren. Daarin staat Karl zijn mannetje, want zowel qua rijgedrag als ruimte-aanbod heeft hij weinig concurrentie. Het interieur verdient een speciale vermelding, want dat steekt erg goed in elkaar. De enige motor waarmee de Karl leverbaar is doet zijn werk keurig op de achtergrond en voldoet prima in stedelijk gebied. Daarbuiten moet je al snel een versnelling terugschakelen en wat meer geduld hebben.

Of Karl daadwerkelijk in het rijtje Duitse succesformules Aldi en Lidl genoemd mag worden zal de toekomst uitwijzen, maar met de aanbieding van Opel zit het in elk geval wel goed. Koop je er eentje, dan zet je daarmee geen ‘boodschappenkarl’ op de stoep, maar een bijzonder volwassen kleine auto die tot de top van zijn segment behoort.