Highlights

  • ruimste auto in segment

  • ook met 20% bijtelling

  • ontwerp met rechte lijnen

Wie wel eens achterin een Skoda Superb heeft gezeten wil nooit meer anders. Alleen in een Mercedes-Benz S-Klasse ben je beter af, maar die is bijna drie keer zo duur. De nieuwe Superb doet hetzelfde kunstje nog een keer: heel veel ruimte voor een relatief bescheiden prijs. Maar dat is niet de enige troef van de Superb, Skoda begrijpt heel goed dat de lat in het zakelijke middensegment op alle gebieden hoog ligt. Tijdens de koninginnenrit wordt het kaf van het koren gescheiden.

Skoda heeft als sponsor van de Tour de France al heel wat auto’s de koninginnenrit zien voltooien. Ook de nieuwe Superb heeft zich op de zwaarste bergetappes al bewezen. Mooi natuurlijk, maar hier in Nederland hebben we geen bergen. Wel nuchterheid. En laat dat nou net een van de sterkste eigenschappen van Skoda zijn.

In de voorportieren zit een paraplu.

Bekijken

De ontwerper van de nieuwe Superb staat op en gaat naar bed met zijn liniaal. Veel lijnen die bij andere auto’s zijn gebogen, zijn bij de Superb kaarsrecht. Het geeft de auto een eigen gezicht, terwijl hij tegelijkertijd overduidelijk lid is van de Volkswagen-familie. De ingenieuze, tweedelige achterklep is komen te vervallen. Kon je aan de koffietafel over de vorige Superb nog een al dan niet interessante discussie opzetten of het nu een hatchback of een sedan is, de nieuwe is gewoon een hatchback.

Het interieur is doelmatig. De knoppen voelen degelijk aan en de pasvorm van de diverse kunststofdelen is op Volkswagen-niveau. Om het nog mooier te maken: de stoelbekleding heeft een ‘diamantpatroon’ en in de voorportieren heeft Skoda paraplu’s aangebracht – zei er iemand Rolls-Royce? Ondanks dat geeft de Superb je geen echt gevoel van luxe, daarvoor zijn de toegepaste kunststoffen en de vormgeving te eenvoudig.

Zitten

Ik begin achterin, want de passagier is koning(in) in de Superb. Vooral de enorme hoeveelheid beenruimte is uniek. De Superb overtreft hiermee niet alleen alle andere auto’s in zijn segment, maar ook die in het segment daarboven. De hoofdruimte is eveneens overvloedig en datzelfde kan ik zeggen van de ruimte in de kofferbak. Mocht je aan 625 liter niet genoeg hebben dan kan de achterbankleuning met hendels omlaag geklapt worden. Ook niet genoeg? Weet dan dat er ook een Superb Combi is met 660 tot bijna 2.000 liter laadruimte. Who needs a van?

Voorin zit je ook prima, op uitgebreid verstelbare en goed ondersteunende stoelen. Voor elk postuur is er een goede zitpositie.

Ook aan de voorkant van de Skoda Super zijn scherpe lijnen te vinden.

De stoelbekleding heeft een ‘diamantpatroon’ en in de voorportieren heeft Skoda paraplu’s aangebracht – zei er iemand Rolls-Royce? 

Bedienen

Wie wel eens in een Skoda/Seat/Volkswagen heeft gezeten vindt snel zijn weg in de Superb. Ook  iedereen die niet eerder een Volkswagen-product reed, trouwens. Er zijn vrij veel knoppen, maar ze zijn duidelijk geclusterd. Het aanraakscherm werkt snel, logisch en heeft mooie graphics.

De test-Superb heeft een hele rits aan hypermoderne snufjes. Het is een van de eerste auto’s die beschikt over Android Auto (van Google) en Apple Carplay, software waarmee verregaande integratie van je smartphone mogelijk is. Skoda is zelfs eerder dan Google zelf, want de bijbehorende applicatie moet voor de Nederlandse markt nog uitgerold worden. Het aantal bruikbare apps is nog beperkt, maar dat zal waarschijnlijk snel veranderen.

Skoda heeft op veiligheid niet bezuinigd. Er zijn veel pro-actieve systemen beschikbaar op de Superb en die werken bijna allemaal naar behoren. Front Assist waarschuwt voor een naderende aanrijding en maakt indien nodig zelf een noodstop. Dit systeem kan nog wel wat finetuning gebruiken, de waarschuwingen zijn bij een enigszins offensieve rijstijl voorbarig en de Superb maakte zelfs een noodstop terwijl de potentieel gevaarlijke auto al was afgeslagen. Ook de dodehoekdetector staat wel erg ‘veilig’ afgesteld, maar een knipperend lampje is wat makkelijker te negeren dan een ongevraagde noodstop.

Rijden

De testauto heeft een 1.4 TSI-benzinemotor met 150 pk. Bij lage belasting schakelt de motor twee cilinders uit om brandstof te besparen. Dat is waarneembaar met een schokje en het oplichtende eco-lampje op de boordcomputer. De TSI-motor is een fijne. Hij is lekker krachtig over een breed toerengebied, zolang dat maar boven de 1.750 tpm is. Het testverbruik ligt rond de 1 op 12. De zesversnellingsbak schakelt probleemloos en licht, termen die ook opgaan voor de bediening van de koppeling.

De 19 inch wielen op de testauto zorgen voor veel grip.

De besturing is prettig afgesteld voor dagelijks gebruik. Ook bij sportiever rijden heeft de Superb zijn bestuurder nog wel iets te bieden, maar het is goed om te weten dat de installatie bij snelle stuurbewegingen en richting de gripgrens snel scherpte verliest. Het onderstel is bijzonder goed, de Superb is comfortabel en blijft stabiel in bochten. Op een klaverblad is de auto tot verrassende dingen in staat, mede door de relatief lichte en stijve koets. Een welkome optie is Dynamic Chassis Control met diverse rijstanden, die invloed hebben op onder andere de dempers, de besturing en het motorgeluid. De sportstand biedt daarbij de beste combinatie van op elkaar afgestemde eigenschappen. In de normale stand – die je krijgt als je het systeem niet bestelt – heeft de Superb de neiging om een beetje te gaan deinen. Dit heeft verder weinig invloed op de stabiliteit, maar de auto voelt hierdoor wel ‘week’ aan. De sportstand bewijst dat dit niet nodig is, want ook die biedt voldoende veercomfort.

Betalen

Zowel de lease- als de catalogusprijzen liggen op of net onder het niveau van dat van zijn belangrijkste concurrenten. Er zijn diverse dieselversies met 20 procent bijtelling, maar de hatchback is voor dit jaar al zo goed als uitverkocht. Enkele dieseluitvoeringen zijn in 2016 met 21 procent bijtelling te krijgen. De Superb zoals je die op de foto’s ziet kost ruim 39.000 euro.

Samenvatting en conclusie

De nieuwe Skoda Superb heeft een strak gelijnd ontwerp en een doelmatig, eenvoudig te bedienen dashboard met moderne snufjes. De ruimte achterin en in de kofferbak is als vanouds enorm en ook voorin zit je prima. De Superb rijdt probleemloos, de besturing is prettig en het onderstel biedt comfort en een vleugje dynamiek. Om het beste eruit te halen dien je Dynamic Chassis Control als optie aan te kruisen bij het bestellen. De meerprijs van 950 euro kan de Superb makkelijk hebben door zijn scherpe prijsstelling.

Rationeel gezien is de Skoda Superb de beste keus in zijn segment. Hij scoort op alle belangrijke gebieden goed en dan met name op het onderdeel ‘ruimte achterin’. Daar zit je werkelijk als een vorst. De term koninginnenrit slaat wat mij betreft dan ook niet op een zware wieleretappe, maar op de rit die je als passagier achterin de Superb mag maken.