Highlights

  • nieuwe V8 met 510 pk

  • indrukwekkend design

  • jaagt op Porsche 911

300 SL ‘Gullwing’, CLK GTR, SLR McLaren, SLS AMG: het is slechts een handjevol exoten uit de historische renstal van Mercedes-Benz. Hoewel deze auto’s verschillen als dag en nacht, zijn het in zekere zin wel elkaars opvolgers. Daaraan voegen de Duitsers nu hun nieuwste troef toe: de AMG GT. Kleiner dan de SLS, maar met een serieus doel voor ogen: de Porsche 911 en consorten van repliek dienen. Ik krijg de sleutels in handen gedrukt en wil maar één ding: uitvinden of ‘ie dat kan.

Nee, ik loop dus niet eerst een rondje om de auto om te zien dat ‘ie mooi is. Ik start direct de koude motor in de parkeergarage van Mercedes-Benz, die als klankkast fungeert. Hierdoor klinkt het toch al machtige geluid nog imposanter. Goedemorgen!

De enorme spoiler hoort bij het Edition 1-pakket.

Bekijken

Nog voordat ik een meter gereden heb maakt de AMG GT al indruk. Van de oneindig lange motorkap tot de afgeronde, korte kont: alles ziet er fantastisch uit. De cockpit is als een kleine geschutskoepel ver naar achteren geplaatst en via ‘gewone’ portieren klim je aan boord. De (veel duurdere )SLS AMG had nog vleugeldeuren: gaver, maar minder praktisch. De gigantische spoiler achterop maakt deel uit van het inmiddels niet meer leverbare Edition 1-pakket. Gelukkig maar, die spoiler doorbreekt de sierlijke lijn van de auto.

Binnenin is alles al net zo bijzonder. Natuurlijk is de auto voorzien van het Comand Online-systeem zoals we dat kennen van Mercedes-Benz, maar zaken als ventilatieroosters zijn specifiek voor deze auto gemaakt. Ook de versnellingshendel valt op. Voor de verandering zit deze niet rechts van het stuur, maar heeft ‘ie een eigen plek gekregen achterop de middentunnel. De toegepaste materialen zijn prachtig en de keuze voor Alcantara op stoelen en stuurwiel blijkt de juiste. Ook met zweethandjes – want ja, die krijg je – biedt dit uitstekende grip.

Zitten

Zitten doe je in geweldige racekuipjes, die je perfect op je plek houden. Het stuur is uitgebreid verstelbaar, waardoor ik met mijn 1,75 meter lengte een goede zitpositie vind. Lange bestuurders vinden een minder prettige positie achter het stuur, de stoel kan niet ver genoeg naar achteren en de rechterknie toucheert het dashboard. Relevant? Nauwelijks. Formule 1-coureurs zijn immers ook niet lang. Roadtrippen met de AMG GT is zeker een optie, want de ruimte achter de grote kofferklep biedt met 285 tot 350 liter plaats aan een aantal goedgevulde weekendtassen.

Alles ziet er fantastisch uit aan de Mercedes-AMG GT.

Nee, geen schizofreen gedrag bij deze auto: dit is een sportwagen pur sang.

Bedienen

Ik klik het pookje, dat naar iets te ver naar achteren geplaatst is, in z’n 1 en schakel op de middenconsole de S+-stand in. Daarnaast zit de knop waarmee ik de versnellingsbak vastzet in de manuele stand. Vanaf nu wissel ik van verzet met de stevige (meedraaiende) schakelflippers achter het stuurwiel. De middenconsole heeft veel fysieke knoppen, waardoor je de meest essentiële zaken direct kunt instellen. Via het Comand-systeem kun je de ‘kleinere’ instellingen doen.

Rijden

Ik mag weer, de zaken zijn gedaan: tijd om te rijden! Waar ik verwachtte dat de AMG GT met standaardinstellingen zijn potentieel wel eens kon verbergen, blijkt de praktijk anders te zijn. Ook in de meest comfortabele stand is het onderstel stevig en de motor vuurklaar. Nee, geen schizofreen gedrag bij deze auto: dit is een sportwagen pur sang.

We besluiten de auto te fotograferen in de Flevopolder: ideaal voor foto’s, maar we verliezen één hoofdzaak uit het oog: bochten. Hard, verzengend hard rechtuitrijden kan prima in onze op de zee veroverde provincie maar de échte fun ontbreekt. Daarom koersen we richting Posbank, voor een wat meer uitdagend stukje asfalt. We doen een paar runs, laten de auto even rijdend afkoelen en stappen behoorlijk onder de indruk uit.

De zeventraps DCT-automaat schakelt razendsnel.

Dat de achtcilinder met twee turbo’s snel en gretig zou zijn, dat wist ik. Dat de stuurinrichting zó goed zou zijn, is een aangename verrassing. Op lage snelheid voelt ‘ie wat kunstmatig aan, maar de communicatie met de vooras is juist erg goed bij een wat hoger tempo. Het onderstel geeft geen krimp en ook de banden geven nog geen kik. Kortom: de auto kan nog veel meer aan. Koude cijfers? Van 0 naar 100 km/u ga je in 3,8 seconden en bij 310 km/u moet de begrenzer ingrijpen.

Een speciale vermelding verdient de AMG Speedshift DCT-automaat met dubbele koppeling. Commando’s die je hem via de schakelflippers geeft zet ‘ie direct om in actie en nooit stribbelt hij tegen. In stand S+ krijg je bij het op- en terugschakelen harde klappen en plofjes te horen. Zo misdadig ruig als bij een Jaguar F-Type zijn ze niet. Want hoewel de AMG behoort tot de meest brutale Duitsers: het blijft wel een Duitser…

Betalen

Je zult vast niet wakker liggen van een testverbruik van 1 op 6,8, wanneer je ook minimaal 143.000 euro kunt spenderen aan deze AMG GT. De ‘S’-versie die ik rijd is prijziger en het tijdelijk verkrijgbare ‘Edition 1’-pakket drijft de prijs met ruim 15 mille verder op. Die S-uitvoering is een upgrade van 462 naar 510 pk, grotere achterwielen en een aantal subtiele uitrustingsverschillen.

Absurde prijzen zijn het geenszins: de AMG GT is marktconform geprijsd. De Jaguar F-Type V8 kost ongeveer hetzelfde, Porsche’s wat minder vlotte 911 Carrera S is zo’n 15.000 euro goedkoper. De snellere Turbo ‘doet’ 50 mille meer.

Samenvatting & conclusie
Met de AMG GT schudt Mercedes het segment van de Porsche 911 stevig op. De sportwagen ziet er van binnen en van buiten fantastisch uit, stuurt goed en heeft een heerlijk bulderend, krachtig AMG-blok onder zijn lange motorkap. En hoewel de naam anders doet vermoeden is het een echte sportwagen, geen GT voor de lange afstand.

Waarom je ’n AMG GT koopt, in plaats van het geijkte spul? In de eerste plaats waarschijnlijk omdat je ‘m gewoon waanzinnig gaaf vindt. Het interieur behoort tot de top in zijn klasse en daarnaast, niet onbelangrijk, hij rijdt erg goed. Altijd geniet je van het prachtige achtcilindergeluid van de beresterke vierliter. De ‘hebben!-factor’ bij deze auto is enorm hoog. Dus zoek je geen GT, maar een echte sportwagen? Dan is de AMG GT iets voor jou.