Highlights

  • 15 procent bijtelling

  • zeven zitplaatsen

  • kan elektrisch rijden

De nieuwe Volvo XC90 heeft een razendsnelle start gemaakt, geïnteresseerden stonden in de rij om er een te bestellen. Dit jaar is ‘ie uitverkocht en de productie draait op volle toeren. Een paar maanden na de introductie van de XC90 is de belangrijkste versie voor Nederland leverbaar: de T8. Tijd om nader kennis te maken met deze krachtige stekkerhybride.

Met de nieuwe XC90 zegt Volvo dag tegen de V8 en heet de T8 welkom als nieuw topmodel. De nieuwe motorisering levert door de combinatie van een tweeliter viercilinder benzinemotor en een elektromotor maar liefst 407 pk. Daarnaast kun je ‘m ook nog in de sportief uitziende R-design variant bestellen. Dat is precies de versie die ik test.

Bekijken

De R-design uitvoering van de Volvo XC90 is altijd al populair geweest. Van de nieuwe heeft Volvo serieus werk gemaakt. Je herkent hem aan de dikkere bumpers, wielkastverbreders en aluminiumkleurige spiegelkappen. De tweekleurige 20 inch wielen zijn standaard op deze versie, voor de liefhebbers biedt Volvo tegen meerprijs (2.650 euro) nog twee inches groter aan. De nieuwe ‘Bursting Blue’-lakkleur staat ‘m erg goed en maakt sportieve totaalplaatje helemaal af.

Het interieur van de XC90 is hoogwaardig en verfijnd afgewerkt. Mooie materialen als leder en aluminium wisselen elkaar af op een fraai vormgegeven dashboard. Als R-design heeft de XC90 ook nog schitterende sportstoelen met witte stiksels, die het geheel nog wat specialer maken.

De sportstoelen zitten fantastisch.

Zitten

De sportstoelen zitten fantastisch en bieden zowel een goede steun in bochten als comfort op lange ritten. Drie separate stoelen vormen de middelste zitrij, die eveneens uitstekend zit. Hier kunnen zelfs drie lange volwassenen een comfortabele zitpositie vinden. Uniek voor deze stekkerhybride is dat ‘ie standaard zeven zitplaatsen heeft. Dat in tegenstelling tot andere hybride SUV’s, waarbij de achterste twee stoelen ingewisseld zijn voor accu’s in de vloer. De twee inklapbare zetels zitten prima, zolang je niet langer dan 1,80 meter bent.

Met vijf zitplaatsen in gebruik kun je een riante 671 liter aan bagage meenemen, waarbij je geen concessies doet vanwege het accupakket. Met beide achterste zitrijen neergeklapt kun je flink inslaan, dan beschik je over 1.899 liter bagageruimte. Reis je met zeven man, dan kun je een behoorlijke 231 liter gebruiken. Je mist ten opzichte van een ‘niet-inplugbare’ XC90 alleen het 83 liter grote opbergvak onder de laadvloer.

Bedienen

Het multimediasysteem van de XC90 is voor Volvo-rijders herkenbaar. De staande ‘tablet’ is volledig in het dashboard geïntegreerd en laat zich gemakkelijk met je vingertoppen bedienen. Net als op een smartphone zit er onderaan het scherm een homeknop, waarmee je altijd kunt terugkeren naar het hoofdmenu. Het systeem ziet er opgeruimd uit en heeft een goede ergonomie.

De Bursting Blue lakkleur staat de XC90 geweldig.

De meeste bestuurders zullen hun woon- werkverkeer gedeeltelijk of zelfs geheel elektrisch af kunnen leggen.

Rijden

Met een gecombineerd vermogen van 407 pk en 640 Nm koppel is de T8 niet alleen de krachtigste, maar in potentie ook de zuinigste XC90. Hij is goed voor een sprint van 0 tot 100 km/u in 5,9 seconden en een topsnelheid van 230 km/u. Bijzonder aan deze grote SUV is dat je ‘m ook volledig elektrisch kunt rijden tot 125 km/u, al blijkt de opgegeven range van 40 kilometer niet haalbaar. Als je rustig aan doet en lagere snelheden rijdt, dan kom je in de praktijk ongeveer 30 kilometer ver. Gezien zijn formaat en gewicht is dat een keurige score, die ervoor zorgt dat de meeste eigenaren hun woon- werkverkeer (gedeeltelijk of zelfs geheel) elektrisch af kunnen leggen. Opladen duurt aan een publieke laadpaal iets meer dan 2,5 uur en via het stopcontact thuis zo’n 4,5 uur. Rijd je uitsluitend in de hybridemodus zonder de accu op te laden, dan moet je rekening houden met een benzineverbruik van 1 op 8,5. Ook bij deze stekkerhybride geldt: hoe meer je ‘m oplaadt, hoe beter je verbruik is. Stel dat je per 100 kilometer twee keer volledig oplaadt, dan hoef je slechts voor 40 kilometer benzine te tanken. Dat resulteert in een mooi verbruik van 1 op 21,3.

Je kunt in de T8 de ‘Drive Mode’ in zeven standen instellen. Hiervan zijn er drie specifiek voor de hybride: Save, Pure en Hybrid. In de eerste stand spaar en laad je de accu voor later gebruik in bijvoorbeeld stadsverkeer, in de Pure-stand rijd je uitsluitend op de elektromotor - mits je accu voldoende opgeladen is. ‘Hybrid’ is de prettigste stand voor dagelijks gebruik, de aandrijflijn zorgt dan voor een mooie balans tussen prestaties en efficiëntie. Daarnaast kun je kiezen voor permanente vierwielaandrijving en een ‘off-road’-stand. De optionele luchtvering (2.610 euro) is een absolute aanrader, het onderstel past zich samen met de rijstanden aan naar je keuze. Je hebt nadrukkelijk meer veercomfort terwijl de koets in bochten opvallend vlak blijft. De besturing is licht en direct, waardoor je de XC90 soepel door het stadsverkeer loodst. Nog een leuk voordeel is dat de T8 2.250 kg mag trekken, waardoor je toch nog een serieuze caravan kunt aankoppelen.

De samenwerking tussen de benzine- en elektromotor gaat meestal vloeiend, tenzij je het gaspedaal in de ‘Hybrid’-stand stevig intrapt. Dan is er wel eens een schokje voelbaar. Daarnaast voel je de achttrapsautomaat licht overschakelen in de meest sportieve ‘Power’-stand. Rijd je rustig en efficiënt, dan is de XC90 T8 een heerlijke cruiser.

De XC90 T8 in R-Design-uitvoering is er vanaf iets minder dan 82.000 euro.

Betalen

De XC90 T8 is er vanaf 77.995 euro. Je krijgt hiervoor de Momentum-uitvoering die standaard al riant is uitgerust. Zo heeft iedere XC90 lederen bekleding, zeven zitplaatsen en 19 inch wielen. Wil je de sportieve R-design? Dan kun je vanaf 81.795 euro je slag slaan. Kleed je ‘m vervolgens zo rijkelijk aan als de testauto, dan ben je 98.590 euro lichter. Over die catalogusprijzen betaal je in 2016 (voor dit jaar is de auto uitverkocht) 15 procent bijtelling. Een uniek aanbod, want de hybride SUV’s van concurrerende merken zitten een bijtellingsklasse hoger. Je leasebudget moet minimaal 1.000 euro per maand zijn (5 jaar, 20.000 km per jaar). Daarmee is de Volvo XC90 T8 zo’n 150 tot 200 euro bereikbaarder dan een vergelijkbare Mercedes-Benz GLE of BMW X5.

Samenvatting en conclusie

De nieuwe XC90 T8 is een scherp geprijsde SUV die van groot fiscaal voordeel geniet. Daarnaast biedt hij twee zitplaatsen meer dan z’n inplugbare concurrenten. De aandrijflijn overtuigt bij ‘relaxt’ gebruik en de elektrische (praktijk)range is met 30 kilometer keurig, waardoor je woon-werkverkeer (gedeeltelijk) emissievrij kunt afleggen.

Wil je de komende 5 jaar een grote SUV met 15 procent bijtelling rijden? Dan doet Volvo met de nieuwe XC90 T8 een heel aantrekkelijke aanbieding. Hij rijdt lekker, ziet er goed uit en is ook nog eens leverbaar in de sportieve ‘R-design’-uitvoering. Vaarwel V8, welkom T8!