Highlights

  • 313 pk plug-in hybride

  • 21 procent bijtelling

  • kan volledig elektrisch rijden

SUV’s van tegenwoordig zijn niet meer de dorstige en vervuilende bullebakken van vroeger. Neem nou de nieuwe BMW X5 xDrive 40e, die met (plug-in) hybridetechnologie uit de BMW i8 een stuk milieubewuster is. Z’n viercilinder benzinemotor is dankzij de elektropower naast spaarzaam ook 313 pk sterk. Met een prijskaartje vanaf 81 mille kost ‘ie exact hetzelfde als de eerder geteste (30d) zescilinder diesel. Welke voordelen biedt deze X5-met-stekker?

BMW introduceert een nieuwe generatie (plug-in) hybrides met drie- en viercilinder benzinemotoren. De aandrijftechnologie uit deze X5 40e vindt binnenkort ook z’n weg naar de 2 (225xe) en 3 Serie (330e). Dankzij de elektromotor biedt een plug-in hybride meer vermogen tegen een lager verbruik en krachtigere accu’s zorgen voor meer emissievrije kilometers dan bij een gewone hybride. In Nederland wordt dat uiteraard beloond met fiscaal voordeel.

Alleen het klepje verraadt dat het om een plug-in hybride gaat.

Bekijken

De nieuwe X5 ziet er compacter uit dan de vorige generaties. Met het optionele M-Pakket (4.164 euro) worden de zwarte kunststofdelen meegespoten in kleur (in dit geval ‘Alpinweiss’) en krijgt de X5 nóg meer ‘body’ en uitstraling. Vergrote luchtinlaten en 20 inch titaniumgrijze wielen (1.580 euro) maken het stoere totaalplaatje compleet. Enkel het oplaadklepje bij het linker voorportier verraadt z’n groene inborst.

Zo sportief als de buitenkant oogt, zo chique is het interieur. In de 40e krijg je dezelfde luxe en uitstraling als in de normale brandstofversies, zeker in het geval van de testauto. Het met ‘Individual’ bruinrood leder beklede meubilair (1.452 euro) en dashboard (2.616 euro) zijn een lust voor het oog. Je kijkt uit op prachtig edelhout (216 euro), hoogglans zwarte sierlijsten en keramische details op diverse bedieningselementen (587 euro). Kers op de taart is de designspeaker die verrijst op het dashboard wanneer je het Bang & Olufsen High End Surround Sound systeem inschakelt (3.694 euro). Een genot om naar te kijken en luisteren.

Zitten

Het zal geen verrassing zijn dat de X5 ook formidabel zit. De multicontourstoelen zijn in alle richtingen verstelbaar om jouw postuur optimaal te ondersteunen. De achterpassagiers beschikken over hun eigen klimaatregeling. De zit achterin blijkt niet zo volwassen als gehoopt bij dit formaat auto. De beenruimte en de lengte van de rugleuning schieten tekort voor langere passagiers.

De optionele derde zitrij en 150 liter bagageruimte zijn opgeofferd om plaats te bieden aan de extra accu’s van de elektromotor. Het overgebleven laadvolume van minimaal 500 liter is nog altijd toereikend en dankzij de vlakke vloer en tweedelige achterklep eenvoudig te beladen. Eveneens handig is de in drie delen neerklapbare achterbank, die maximaal 1.720 liter bagageruimte vrijmaakt.

De X5 heeft een prachtig afgewerkt interieur.

SUV’s van nu zijn niet meer de dorstige en vervuilende bullebakken van vroeger.

Bedienen

De ergonomie is herkenbaar voor wie al eerder in moderne BMW’s heeft gereden, met de centrale iDrive-knop op de middentunnel bedien je de meeste functies. Het centrale scherm bovenop het dashboard toont de navigatie, multimedia en een extra uitgebreide boordcomputer met energiestromen en verbruiksstatistieken. Naast het compacte automaatpookje bevinden zich de keuzetoetsen voor de diverse rijstanden. De ‘eDRIVE’-knop is uniek voor deze hybrideversie en forceert elektrisch rijden.

Rijden

Met z’n in 3 uur opgeladen accupakket rijdt deze stekker-X5 in de praktijk 20 tot 25 kilometer emissievrij. Volledig elektrisch is de X5 fluisterstil en op lage snelheden is ‘ie vlot genoeg: van 0 naar 80 km/u kan in 12,5 seconden. Daarna heb je meer geduld nodig, tot 125 km/u kan je elektrisch rijden. Voor langere ritten en op hogere snelheden slaat de tweeliter viercilinder turbomotor aan, zonder dat je daar iets van voelt. De benzinemotor is van zichzelf al 245 pk sterk, maar gecombineerd met de elektromotor (113 pk en 250 Nm) beschik je over maximaal 313 pk en 450 Nm. Daarmee presteert deze X5 als een dikke zescilinder: ik klok ‘m van 0 naar 100 km/u in 7,2 seconden, dichtbij de fabrieksopgave.

Het samenspel tussen beide motoren verloopt voorbeeldig en de achttrapsautomaat wisselt al net zo vloeiend van verzet. Zo verfijnd rijden z’n Europese hybride-concurrenten niet. De combinatie van turbo- en elektrokoppel geeft deze X5 het krachtige en laagtoerige rijkarakter van een sterke dieselmotor. Je beschikt over enorm veel souplesse en trekkracht. Trek je een keer hard op dan klinkt de viercilinder nog best sportief. Dankzij de xDrive-vierwielaandrijving kan de X5 z’n vermogen altijd goed kwijt.

De rijstanden stel je in met knoppen naast de automaatpook.

De testauto weegt met 2.205 kg zo’n 200 kg meer dan de zescilinder X5’s, maar dat merk je amper in het rijgedrag. In de EcoPro- en Comfort-standen rijdt deze BMW zo gemoedelijk en comfortabel als een grote Mercedes-Benz, met een achteras die tamelijk soft is vergeleken met de voorwielophanging. De X5 stuurt fijn en met meer gevoel en precisie dan de gemiddelde Benz. Ondanks z’n sportieve looks en merk-DNA nodigt deze X5 niet echt uit tot een actieve rijstijl. Het rustige rijden is gunstig voor het verbruik, maar z’n gewicht en beperkte elektrische range spelen ‘m parten. Met 65 liter benzine en acht keer volledig opladen kwam ik 754 kilometer ver. Het testgemiddelde van 1 op 11,6 is acceptabel, maar het kan beter. Laad je de accu’s twee keer per 100 kilometer op, dan zou een benzineverbruik van 1 op 17 haalbaar moeten zijn.

Betalen

Met een prijskaartje van 81.000 euro is deze fiscaalvriendelijke X5 40e hybrideversie in alle opzichten een aantrekkelijk alternatief voor de zescilinder benzine- (35i) en dieselvariant (30d). De opvallendste standaardvoorzieningen zijn de met je smartphone programmeerbare standkachel, het uitgebreide navigatiesysteem en de instelbare demping met luchtvering op de achteras. Deze testauto is behoorlijk luxe aangekleed en kost 113.115 euro. De leaseprijs zit qua maandbedrag tussen de voordeligere Volvo XC90 T8 en duurdere Mercedes-Benz GLE 500e in. Zakelijke rijders betalen in 2016 21 procent bijtelling.

Samenvatting en conclusie

De X5 xDrive40e is een comfortabel rijdende SUV die zowel snel als zuinig kan rijden. De elektro- en benzinemotor werken naadloos samen en bewaren de rust aan boord. De derde zitrij en 150 liter bagageruimte zijn opgeofferd voor het accupakket, dat goed is voor 25 emissievrije kilometers per oplaadbeurt. Verschillende rijstanden en talrijke opties brengen deze X5 verder op smaak.

Het stekkervoordeel van de BMW X5 xDrive40e zit ‘m, naast de lagere bijtelling, vooral in de rust aan boord, minder luchtvervuiling en extra trekkracht. Regelmatig opladen wordt beloond met een laag brandstofverbruik waar geen vergelijkbaar presterende diesel tegenop kan.