Highlights

  • vierde generatie Jazz

  • ook met CVT-automaat

  • slimme achterbank

Honda komt met een compleet nieuwe Jazz op de markt. De muzikale noot in Honda’s gamma is al jaren koploper in de betrouwbaarheidslijsten, betere (gratis) publiciteit kan een automerk zich niet wensen. Toch zie je de Jazz niet op elke straathoek. Kan de vierde generatie Honda Jazz daar verandering in brengen?

De Honda Jazz doet het vooral goed bij de particuliere kopers, die voor zekerheid en lage kosten kiezen. Daarmee heeft Honda een trouwe klantenkring opgebouwd. Met de nieuwe Jazz wil Honda nog meer mensen verleiden, onder andere door de auto te leveren in diverse opvallende kleuren. Ik ga op pad met een diepblauwe 1.3 Elegance met CVT-automaat voor een uitgebreide kennismaking.

Bekijken

De nieuwe Honda Jazz valt veel meer op dan zijn voorganger. Het neusje kreeg een grote grille, zoals de Honda CR-V die ook heeft, en is daarmee een stuk uitgesprokener. De verticale led-strips accentueren de bumperhoeken en flinke inhammen geven ‘m een sportieve aanblik. De hoge achterlichten lopen helemaal door van de zijkant tot aan de achterspoiler. Het testexemplaar heeft een fraaie en tegelijkertijd ingetogen kleur, maar je kunt de nieuwe Jazz ook in knalgeel of oranje bestellen. Als de zon schijnt doet de blauwtint daar weinig voor onder: dan verschijnt er een mooie paarse gloed.

Het dashboard van de Jazz ziet er bijzonder goed uit. Een strook kunstleer siert de toplaag aan de bijrijderskant en samen met de aluminiumkleurige inleg en hoogglans zwarte middenconsole vormt dat een mooi geheel. De gebruikte materialen voelen stevig en degelijk: als je er goed op past dan ziet het er over 20 jaar nog steeds zo uit.

Achterin biedt de Jazz veel ruimte op de Magic Seats

Zitten

Zo compact als de Jazz van buiten oogt, zo ruim is ‘ie vanbinnen. Zowel voor- als achterin kun je goed zitten en kom je aan hoofd- en beenruimte niets te kort. De stoelen zitten prima en bieden voldoende steun voor langere ritten. Huidige Jazz-rijders kennen de Magic Seats. Daarvan kun je de zitting omhoog klappen om grote, staande voorwerpen te vervoeren. Klap je de rugleuning van de achterbank neer dan beweegt de zitting mee naar beneden. Daardoor ontstaat er een vlakke laadruimte van maar liefst 1.320 liter. Met de achterbank omhoog houd je een keurige 354 liter bagageruimte over, die door de hoekige vorm praktisch in gebruik is.

Bedienen

De Jazz is voorzien van een nieuw multimediasysteem dat in samenwerking met elektronicafabrikant Garmin is ontwikkeld. Je bedient via het aanraakscherm en alle functies zijn gemakkelijk te vinden. Een route stel je vliegensvlug in en je kunt al je favoriete muziek via Bluetooth, AUX of USB afspelen.

Rijden

De 1.3 benzinemotor in de Jazz levert 102 pk vermogen en 123 Nm koppel. Standaard wordt deze motor geleverd met een handgeschakelde zesbak, maar de testauto beschikt over een CVT-automaat. Honda verwacht meer dan de helft van de Jazz-en met deze versnellingsbak te verkopen en dat is niet onrealistisch, gezien de geringe meerprijs. Het grote voordeel van deze transmissie is dat ‘ie schokvrij versnelt, terwijl de traploze overbrenging het brandstofverbruik reduceert. Sterker nog, dankzij de CVT-automaat is de Jazz - op papier - zuiniger dan de handgeschakelde versie. In de praktijk reed ik moeiteloos 1 op 20, wat een uitstekende waarde is.

De hoge achterlichten lopen door van de zijkant tot aan de achterspoiler.

De Jazz rijdt als een klasse groter.

Standaard staat de Jazz in de Eco-stand, die de rijbeleving niet altijd ten goede komt. Je moet het gaspedaal fors induwen om met het verkeer mee te komen. Schakel je de Eco-stand uit, dan wordt de gasrespons iets beter. In de stad voldoet deze aandrijflijn prima en rijdt de Jazz soepel en comfortabel. Bij het invoegen of inhalen op de snelweg laat de CVT-automaat de motor loeien.

Naast de Eco en normale stand is er ook nog een sportstand, die het beste uit de motor haalt doordat de automaat het hogere toerenbereik gebruikt. De 1.3-motor is dan ook een echt ‘toerenblok’ en heeft een heel andere karakter dan de koppelrijke turbomotoren van sommige concurrenten. Deze hoeven minder hard te werken om te versnellen maar verbruiken doorgaans wel meer brandstof. Op constante snelheid blijft het verder mooi stil aan boord. Honda’s aandrijflijn blinkt vooral uit in efficiëntie en is met name gericht op comfortabele stadsritten.

De besturing van de Jazz is prettig direct en daarmee een tikkeltje sportief. In combinatie met het mooi uitgebalanceerde onderstel is de rijbeleving dik in orde. De Jazz rijdt als een klasse groter. De hoogte van de auto weet Honda goed te verbloemen, want ondanks het hogere zwaartepunt blijft het overhellen van de koets keurig binnen de perken. Aan actieve veiligheid is ook gedacht: de Jazz  waarschuwt wanneer je de rijstrook dreigt te verlaten of in geval van een mogelijke botsing.

Het navigatiesysteem heeft een meerprijs van 700 euro.

Betalen

Je koopt de Honda Jazz vanaf 17.850 euro, daarvoor krijg je een handgeschakelde 1.3 Trend-uitvoering. De meerprijs van de CVT-automaat bedraagt slechts 350 euro. Het middelste uitrustingsniveau is de ‘Comfort’, waarvan Honda verwacht de meeste te gaan verkopen. Deze is precies 1.000 euro duurder dan de instapversie. Wil je de meest complete Elegance-uitvoering met automaat zoals ik ‘m reed? Dan kost ‘ie 21.480 euro. Je hoeft dan alleen nog het navigatiesysteem à 700 euro aan te vinken en je hebt een bijzonder complete auto.

Samenvatting en conclusie

De nieuwe Honda Jazz is een praktische en ruime auto die je breed kunt inzetten. De aandrijflijn met CVT-automaat werkt soepel en probleemloos in de stad, maar komt minder goed tot zijn recht op de snelweg. Daarnaast neemt de Jazz weinig brandstof tot zich en is hij degelijk gebouwd.

Zorgeloos rijden in een compacte, maar ruime en praktische auto: dat kan met de Honda Jazz. Wanneer je de auto vooral in de stad gebruikt is de CVT-automaat een goede optie, anders kun je beter voor de handgeschakelde zesbak kiezen. Het goede onderstel en de prettige besturing krijg je altijd. En bestel hem in één van die frisse nieuwe kleuren, daarmee onderscheidt de nieuwe Jazz zich ook qua uiterlijk positief.