Highlights

  • tweede generatie X1

  • meer interieurruimte

  • voor- en vierwielaandrijving

BMW introduceert de tweede generatie X1 en dat is wederom een cross-over. In de autopapieren staat ‘ie als stationwagon geregistreerd, maar hij heeft de looks van een compacte SUV. Met z’n stoere neus verwar je hem zomaar met de grotere X3 en X5, terwijl ‘ie technisch verwant is aan de 2 Serie Active Tourer. Biedt de BMW X1 de ideale kruising van alles in één?

De BMW X1 staat op hetzelfde platform als de 2 Serie Active Tourer en heeft daarom ook voorwielaandrijving. Voor de conservatieve BMW-liefhebber is dat ondenkbaar, die zweert bij achterwielaandrijving. Om nog even te wennen aan het idee heeft de hier gereden xDrive20d als compromis vierwielaandrijving.

Bekijken

De nieuwe BMW X1 heeft een stoere SUV-uitstraling en is 5 centimeter hoger dan zijn voorganger. De neus heeft veel weg van die van z’n grotere broers, maar de achterzijde ziet er - oneerbiedig gezegd – meer uit als een platgeslagen 2 Serie Active Tourer. Het ontwerp als geheel is zeker geslaagd. Zwarte kunststof wielkastranden en aluminium beschermlijsten aan de onderzijde van de carrosserie geven de X1 een ruige off-road-look.

Vanaf de bestuurderstoel kijk je uit over een prachtig afgewerkt en verfijnd interieur. De testauto is voorzien van een stemmig roodbruin interieur, met hoogglans zwarte sierlijsten. De lederen bekleding van het meubilair is voorzien van fraaie witte stiksels, die ook terugkeren op de middentunnel en deurpanelen. De deurgrepen en het stuurwiel zijn afgewerkt met geborsteld aluminium. Het optionele panoramadak laat (indien gewenst) lekker veel licht en frisse lucht door, het kan namelijk ver open.

De tafeltjes klappen omhoog. Slim, zo gaat er geen beenruimte verloren.

Zitten

De sportstoelen (optie) zijn uitgebreid verstelbaar en aan te passen aan elk postuur. De zijdelingse steun kan strakker of losser worden gezet en de zitting heeft een verlengbaar uiteinde. Desondanks is de zitpositie nog niet optimaal. De voorstoelen blijken op lange ritten vrij hard en het stuurwiel staat een tikkeltje (naar links) uit het midden. Het zal niet iedereen opvallen, maar met beide handen aan het stuur is je rechterarm iets verder gestrekt dan je linkerarm.

Achterin is de beenruimte merkbaar toegenomen en dankzij uitsparingen in de rugleuning van de voorstoelen kan ik mijn knieën goed kwijt. Met mijn 1,88 meter lichaamslengte is dat een aangename verrassing. Ook de hoofdruimte is riant. De optionele klaptafeltjes zitten niet in de weg doordat ze omhoog klappen, en ze zijn ook nog eens in hoogte verstelbaar.

De kofferbak is bovengemiddeld groot en groeide met 85 liter naar een respectabele 505 liter. Voor nog meer bagageruimte kun je de zitting van de achterbank in twee ongelijke delen naar voren schuiven, of de rugleuning in drie delen neerklappen. Dit creëert een vlakke laadvloer met maximaal 1.550 liter ruimte.

Zwarte wielkastranden en aluminium inzetstukken geven de X1 een off-road-look.

 Nog steeds zet BMW de maatstaf op het gebied van stuurgevoel en -precisie.

Bedienen

De bediening van de X1 is vertrouwd als je bekend bent met recente BMW’s. De centraal op de middentunnel geplaatste iDrive-knop biedt toegang tot alle menu’s, die worden weergegeven op het scherm bovenaan het dashboard. Vanwege het beperkte zicht door de kleine achterruit zijn de parkeersensoren en achteruitrijdcamera welkome opties. Het navigatiesysteem houdt dankzij de internetverbinding z’n kaarten automatisch up-to-date.

Rijden

Onder de motorkap van deze X1 ligt een bijzonder prettige en sterke aandrijflijn. De xDrive20d levert 190 pk en perst 400 Nm trekkracht uit een tweeliter turbodieselmotor. Dankzij de vierwielaandrijving kom je altijd lekker weg bij het stoplicht, als het moet sprint de SUV in 8,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Dat is 1,2 seconden trager dan beloofd, maar het voelt rap genoeg. Al bij 1.500 tpm voel je de trekkracht pieken en bij lage snelheid hoor je zelfs een turbofluitje inclusief afblaasgeluid als je het gaspedaal weer loslaat.

Dankzij het hoge koppel kan de schokvrije en onmerkbaar schakelende achttrapsautomaat het toerental lekker laag houden. Je kunt de rijdynamiek beïnvloeden met diverse rijstanden: Sport, Comfort en EcoPro. Keerzijde van het zuinigste schakelprogramma is dat je bij hele lage toerentallen toch wat lichte trillingen in je stuurwiel en pedalen voelt. Bij een stationair draaiende motor voel je die resonanties ook, gelukkig treedt het start/stop-systeem dan meestal in werking. De efficiëntie en souplesse van de xDrive20d betaalt zich terug aan de dieselpomp. Het testverbruik van 1 op 15 is voor een wat hoger model met automaat en vierwielaandrijving echt keurig te noemen.

De X1 biedt een sportieve en BMW-waardige rijbeleving. Nog steeds zet BMW de maatstaf op het gebied van stuurgevoel en -precisie. De vierwielaandrijving doet niets af aan de beleving en zorgt er juist voor dat de X1 nog meer in snel genomen bochten kleeft. Daarbij helt ‘ie amper over. Het onderstel biedt tegelijkertijd voldoende comfort aan alle inzittenden en deint soepel na over drempels. Enkel korte oneffenheden komen iets harder door.

De testauto is volgehangen met mooie opties.

Betalen

De riant met opties volgehangen testauto kost net iets meer dan 70 mille: een fors bedrag. Kun je prima uit de voeten met voorwielaandrijving, minder pk’s en wat minder luxe? Vanaf 37.317 euro is er de sDrive18i met een 136 pk sterke benzinemotor. Voor 1.346 euro meer rijd je de in de sDrive16d met 116 pk sterke dieselmotor de showroom uit. In beide gevallen is de nieuwe X1 enkele duizenden euro’s voordeliger dan voorheen. Qua leasebedrag is de X1 wat duurder dan de kleinere Mercedes-Benz GLA en iets voordeliger dan een vergelijkbare Audi Q3.

Samenvatting en conclusie

De nieuwe X1 is groter en ruimer, maar ook lichter en zuiniger geworden. In praktisch opzicht overtreft de X1 de verwachtingen, met meer binnenruimte en flexibiliteit dan voorheen. De zitpositie is niet optimaal, maar de rijdynamiek is van hoog niveau. Dat geldt ook voor de prachtige interieurafwerking.  

De nieuwe BMW X1 kruist meerdere wegen, wensen en modellen in één auto. Al met al biedt ‘ie een geslaagde mix van zeer goede rijeigenschappen en praktische binnenruimte - en dat in een stoere verpakking. De lagere aanschafprijs en gebruikskosten maken het totaalplaatje nog aantrekkelijker.