Highlights

  • 300 pk in compacte wagon

  • 0-100 km/u in 5,1 seconden

  • vierwielaandrijving

Eens in de zoveel tijd verschijnen auto’s waarvan het bestaansrecht je volledig ontgaat. Niet verwonderlijk dat juist zulke auto’s de interessantste tests opleveren. Volkswagen heeft zo’n bizarre auto in zijn gamma: de Golf R Variant. Inderdaad, een stationcar-uitvoering van de allersnelste Golf. Pragmatisme vermenigvuldigd met toptechniek en indrukwekkende cijfers.  

De R-divisie is voor Volkswagen als RS voor Audi, Motorsport voor BMW en AMG voor Mercedes-Benz – de performance-tak. De ingenieurs van de sportafdeling mochten zichzelf uitleven op misschien wel de meest doorsnee Volkswagen: de Golf Variant. Het resultaat is de veruit extreemste Golf Variant ooit. Een compacte – excusez le mot – bestelauto met 300 pk, een topsnelheid van 250 km/h en een acceleratie van 0 tot 100 km/h in 5,1 seconden.

Bekijken

Het is meteen duidelijk: de Golf R Variant blaakt van het zelfvertrouwen. Met een imposante voorbumper, een veelvoud aan R-logo’s en vier uitlaten in een diffusor laat de Duitser geen twijfel bestaan over z’n potentie. Het panoramadak (1.220 euro) en matchromen spiegelkappen geven extra charisma, evenals de sprankelende Lapiz Blue-metaallak en de 962 euro kostende 19 inch Pretoria-velgen. Interessante stijlkenmerken, zoals felgekleurde puntschoenen bij een maatpak.

Op verschillende plaatsen zijn R-logo's te vinden.

De R-accenten komen smaakvol terug in het Golf-interieur, middels zachtblauw verlichte stroken in de portieren en tellernaalden in eenzelfde blauwtint. Het zijn details, die samen met een handjevol R-logo’s op bijvoorbeeld zetels en stuurwiel het Golf-interieur naar een (nog) hoger plan tillen. Volkswagen staat bekend om snaarstrak gebouwde dashboards, maar achterin hadden fraaiere kunststoffen gebruikt kunnen worden in een auto van ruim 52.000 euro. Uiteindelijk blijft ook een R natuurlijk ‘gewoon’ een Golf, die voor zijn klasse buitengewoon luxueus overkomt met nappalederen bekleding (2.836 euro) en pianolak-interieurdelen.

Zitten

Allemensen, wat een grandioze sportstoelen monteert VW in zijn Golf R. Ze zien er niet alleen fantastisch uit, maar ondersteunen het lichaam bovendien feilloos. Het schitterende sportstuur grijpt heerlijk beet en de zitpositie is gespind op ‘actief rijden’. Achterin biedt de Volkswagen minder zitruimte dan verwacht, de forse zetels ontnemen knieruimte en het panoramadak beperkt de hoofdruimte van de achterpassagiers.

En wie nooit verwachtte dat in een test van een supersnelle Golf aandacht werd besteed aan de bagageruimte, komt bedrogen uit. Juist de extra stouwruimte maakt de Golf R Variant zo veelzijdig. Een inhoud van 605 tot 1.620 liter biedt legio vervoersmogelijkheden. De achterbank kan via twee hendels eenvoudig in ongelijke delen worden neergeklapt, waardoor een vlakke laadvloer en rechthoekige bagageruimte ontstaan.   

Nóg meer uitstraling dankzij de sprankelende Lapiz Blue-metaallak.

Als blijkt dat jouw Porsche 911 zojuist verschalkt werd door een Golf Variant is het verrassingseffect compleet.

Bedienen

Iedereen vindt probleemloos zijn of haar weg in een Volkswagen. Alle knoppen zitten op een logische plek, de keuzemenu’s van de boordcomputer zijn overzichtelijk en het multimediasysteem werkt intuïtief. Het Discover Pro genaamde multimediasysteem heeft een vlijmscherp, 20,3 centimeter groot beeldscherm en een prachtige routeweergave. 

Rijden

Porsches pesten, dat lijkt het favoriete tijdverdrijf van de Golf R. En als blijkt dat jouw 911 zojuist verschalkt werd door een Variant is het verrassingseffect helemaal compleet. Dankzij de combinatie van launch control, DSG en vierwielaandrijving spurt je (zonder wielspin) in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Geen gesjoemel, het is slechts ééntiende meer dan de fabrieksopgave. De 300 pk sterke 2,0-liter viercilinder met drukvulling beschikt al vanaf 1.500 tpm over 380 Nm trekkracht. Van een ‘gat’ in de vermogensopbouw is geen enkele sprake en als een kanonskogel accelereert de Golf R richting 200 km/h. Zelfs voorbij die snelheid is de voorwaartse drang groot en zet ‘ie uiteindelijk 268 km/h op de snelheidsmeter. In het dagelijks leven zijn vooral de tussenacceleraties bruikbaar en vermakelijk: van 80 naar 120 km/h in 3,1 seconden is een waarde die past bij sportwagens.

Het aantrekkelijkste aspect is dat iedereen hard kan met een Golf R. De 4Motion-vierwielaandrijving geeft de Golf continue grip, doordat vrijwel het volledige vermogen verdeeld kan worden tussen zowel voor- als achterwielen. Hooguit glijdt de Golf R in de bocht over zijn voorwielen naar buiten toe, maar dat is eenvoudig corrigeerbaar. Met de directe besturing dirigeer je een Golf R behendig over slingerweggetjes. Voor een ultieme rijbeleving zet je de Dynamic Drive Control in ‘race’. Het onderstel zet zich schrap, de besturing wordt vleziger en de aandrijflijn reageert feller. De zestraps DSG-automaat schakelt steeds precies zoals je wenst en houdt de turbomotor in het ideale toerengebied. Het motorgeluid wordt in deze meest dynamische stand versterkt, maar klinkt dan kunstmatig en geforceerd. Geinig zijn de plofjes en klapjes uit de uitlaatpijpen tijdens het schakelen.

De Golf R Variant heeft vijf verschillende rijmodi.

Uiteindelijk is zo’n Golf Variant ook in R-uitmonstering een gezinsauto en dan zijn een plankhard onderstel en nerveuze reacties ongewenste partners. In de ‘eco’- of ‘comfort’-modus wordt de Golf R een andere auto. Het onderstel is comfortabeler, de DSG-transmissie schakelt vlug op en in de economische rijstand gaat de motor zelfs in vrijloop zodra het gaspedaal wordt losgelaten. Een met fluwelen voet afgelegd snelwegtraject resulteerde in gemiddeld 1 op 9,7, maar gebruikmakend van Golf R-capaciteiten loopt het testverbruik op naar 1 op 8,3.

Betalen

Voor een Golf R Variant moet minimaal 51.990 euro worden overgemaakt. Voor dat bedrag kom je niets tekort, maar een verder op smaak gebrachte Golf R gaat zomaar richting de 60 mille. Onderhavige testauto staat voor 63.890 euro in de prijslijst. Directe concurrenten heeft de Golf R niet, de combinatie van 300 pk, een pak ruimte en vierwielaandrijving is uniek. Dat maakt de Golf R Variant tot een exclusieve auto en dat is ook wat waard.

Samenvatting en conclusie

Een fabuleuze turbomotor met ragfijne DSG-transmissie en een onderstel dat iedereen tot coureur transformeert, verpakt in een goedgeklede stationcar. Dat is de Volkswagen Golf R Variant. Voor deze ‘omdat het kan’-creatie vraagt Volkswagen een bom duiten, maar levert daarvoor een automobiel multitalent.

Kan je niet kiezen tussen een praktische stationwagon en een snelle hatchback? Dan biedt Volkswagen met zijn Golf R Variant een waanzinnige én capabele oplossing. Doordeweeks een zakenauto, zaterdags een gezinsauto en zondags een sportwagen.