Highlights

  • tweede generatie Optima

  • later als plug-in hybride

  • ook wagon op komst

In Nederland zie je de vorige generatie van de Kia Optima regelmatig rijden maar toch is dat niet het grootste succes van dit model. Met de Optima bewees Kia namelijk definitief dat het prima zakensedans kan bouwen en als je daarin slaagt als autobouwer, dan kan je alles. Op die stevige basis bouwt Kia met de tweede generatie voort. Op z’n Duits, dus vooral met ‘feinschleifen’.

Het goede behouden en de rest nog beter maken. Dat was de opdracht die de engineers en ontwerpers van Kia kregen toen ze de tweede generatie Optima mochten ontwikkelen. Want waarom iets dat goed is teveel veranderen? Je houdt klanten in het conservatieve segment van de zakensedans te vriend door te consolideren, niet door steeds te veranderen. Die ‘wetten’ zijn ook in Zuid-Korea doorgedrongen.

Bekijken

Over het design kan ik kort zijn: de nieuwe Optima leunt sterk op de eerste generatie. De kenmerkende chromen strip die vanaf de zijspiegel naar de achterruit loopt is gebleven en daarmee is het nieuwe model direct herkenbaar als Optima. De lichtunits, de grille, de vouwen en lijnen: allemaal zijn ze vernieuwd, maar niet wezenlijk veranderd.

Het dashboard is veel breder van opzet dan voorheen en vooral doelmatig vormgegeven. De knoppen voelen stevig aan en de hoogglans zwarte panelen zorgen voor een chic tintje, maar de algehele uitstraling en verfijning passen meer bij een auto van een segment lager.  

Luxe: stoelverwarming én -ventilatie.

Zitten

De test-Optima is voorzien van stoelverwarming en -ventilatie, wat een luxe! De stoelen zelf zijn breed en comfortabel, maar missen wat profiel waardoor je er in de bocht bijna uitrolt. Instellen gaat eenvoudig en je vindt snel een goede zitpositie, die wat hoger is dan gemiddeld in een zakensedan. Ben je langer dan 1,90 meter? Dan is het raadzaam om het mooie panoramadak niet aan te kruisen op de optielijst, omdat het plafond dan wel heel dicht bij komt. Achterin heeft Kia twee slimme uitsparingen in het plafond gemaakt, zodat passagiers met een lengte tot 1,85 hier prima kunnen zitten. Ze houden dan nog heel veel ruimte over voor hun knieën, want de beenruimte is enorm.

De inhoud van de bagageruimte is met 510 liter voldoende, de afwerking van de kofferbak is dat niet. Dit heeft bijvoorbeeld als nadeel dat de beugels van de achterklep je bagage kunnen pletten, omdat ze niet zijn weggewerkt. Ook is er geen skiluik, maar de achterbank kan wel in twee delen omlaag geklapt worden voor het vervoer van lange voorwerpen. Als je nog meer ruimte nodig hebt, dan is wachten op de Optima Wagon die later dit jaar verschijnt wellicht een optie.

Bedienen

Kia heeft de Optima van diverse fijne snufjes voorzien. Zo is het mogelijk om je (daarvoor geschikte) telefoon draadloos op te laden, door deze eenvoudig op een rubberen matje bij de pook neer te leggen. De 360 graden-camera is ook handig, zelf parkeren was nog nooit zo eenvoudig. Het navigatiesysteem, Bluetooth bellen en muziek streamen: het werkt allemaal probleemloos. Het beeldscherm op de middenconsole is deels via aanraking te bedienen, de hoofdfuncties moet je aanroepen met knoppen onder de ventilatieroosters.

De nieuwe Optima heeft een herkenbaar design.

Als Kia had opgegeven dat de CRDi-motor 160 pk in plaats van 141 pk heeft dan had ik het ook geloofd.

De Optima is uitgerust met diverse rijhulpjes. Eén daarvan is een systeem dat de auto met stuurcorrecties binnen de lijnen houdt. Werkt prima, maar het is geen speelgoed. Na een paar keer ‘spelen’ is het genoeg geweest en word je vriendelijk doch dringend verzocht om je handen aan het stuur te houden. De cruise control in de geteste Optima is adaptief, de afstand tot je voorganger is in te stellen in vier standen – variërend van veel afstand tot heel veel afstand. Wel zo veilig, maar ik mis de stand ‘uitschakelen’. Dan is er nog het dodehoeksysteem, dat ervoor zorgt dat je nooit meer een aanrijding zal hebben bij het wisselen van rijstrook. Toch is het systeem meer storend dan helpend door de enorme marges die worden aangehouden.

Rijden

Als je nu een nieuwe Optima koopt of leaset, dan hoef je geen motor te kiezen. Later verschijnen er meer motorversies, waaronder een plug-in hybride. Tot die tijd is de 1.7 CRDi-diesel een prima optie. Hoewel de Optima ruim 1.500 kilogram weegt heeft de 141 pk sterke motor geen enkele moeite met de auto. Sterker nog, als Kia had opgegeven dat de CRDi-motor 160 pk heeft dan had ik het ook geloofd. De motor pakt soepel op, ook onder het piekmoment bij 1.750 tpm. De soepel schakelende automaat houdt de motor steeds in het ideale toerengebied. In de sportstand is de DCT-versnellingsbak nog iets alerter, maar voor dagelijks gebruik is dat zeker niet nodig. Het enige smetje op de fijne aandrijflijn is het traag werkende start/stop-systeem. Met 6,7 l/100 km (1 op 14,9) is het testverbruik netjes.

De besturing van de Optima is prettig licht, werkt redelijk precies en ondanks de winterbanden (die ten opzichte van zomerbanden ‘informatie’ wegfilteren) voel je als bestuurder goed wat de voorwielen doen. De sedan heeft een stabiele wegligging en helt vooral in grote bochten nauwelijks over. Uitwijkmanoeuvres zijn minder zijn ding, maar daar heb je niet dagelijks mee te maken. Iets dat je wel elke dag ervaart is het prettige veercomfort van de Optima.

De 360 graden-camera is een handige extra.

Betalen     

De Optima is de goedkoopste auto in zijn segment, de vanafprijs van net geen 30.000 euro voor de 1.7 CRDI-motoruitvoering ligt 1.000 tot bijna 8.000 euro lager dan die van vergelijkbare motorversies van zijn concurrenten. De keus is zoals gezegd vooralsnog beperkt maar de standaarduitrusting is riant. Onder andere een navigatiesysteem, automatische klimaatregeling, cruise control, een regensensor, een rijbaanassistent en 17 inch lichtmetalen wielen zijn aanwezig op de basisversie. Het zal je niet verbazen dat ook de leaseprijzen van de Optima (tientallen euro’s) lager zijn dan die van zijn concurrenten, de bijtelling is overigens altijd 25 procent.

Samenvatting en conclusie

De Optima maakt indruk met zijn comfortabele rij-eigenschappen, fijne zeventraps automaat en beschaafde dieselmotor. Ook biedt de middenklasser bovengemiddeld veel beenruimte achterin en dat voor een prijs die tot vele duizenden euro’s lager ligt dan bij de concurrenten. Voor niets gaat de zon op, dus de uitstraling en verfijning van het interieur passen bij de lagere prijs van de Optima.

Kia doet heel veel dingen op z’n Duits, in positieve zin. Het fijnslijpen van het concept Optima werpt z’n vruchten af, de Kia is een zeer aantrekkelijke aanbieding in zijn segment. Want één ding is lekker Koreaans gebleven en dat is de prijs.