Highlights

  • naar Europese smaak

  • fors meer leefruimte

  • vanaf 25.995 euro

Steeds meer consumenten laten de traditionele stationwagon of MPV voor wat het is. In plaats daarvan kiezen ze liever een cross-over: hoger, stoerder en vaak minstens zo praktisch. Niet voor niets hebben veel fabrikanten afgelopen jaar nieuwe modellen gelanceerd. Kia blijft niet achter en zit erbovenop met een vervolg op succesverhaal Sportage. Rond Barcelona rijd ik de eerste meters met de nieuwste generatie.

De Kia Sportage kwam in 1993 op de markt, al begon het echte succes in Nederland in 2004. De tweede generatie Sportage wist heel wat klanten te verleiden. De derde versie verscheen in 2010 en is de enige versie die zijn stijlkenmerken ‘doorgeeft’ aan zijn gloednieuwe opvolger: het onderwerp van deze test.

Bekijken
De Kia Sportage is compleet nieuw, dat valt vooral aan de voor- en achterkant op. Van opzij herken je de contouren van het vorige model, met name de kenmerkende achterste raamstijl trekt de aandacht. De forse neus vertoont trekjes van de Porsche Cayenne, met hooggeplaatste koplampen en daaronder een forse grille. Aan de achterkant verbindt een transparante rode strip beide led-achterlichten. De nieuwe Sportage ziet er, al met al, gewoon lekker uit.

Alles bij elkaar heeft Kia misschien wel het mooiste interieur in deze klasse neergezet.

De grootste verrassing zie je vooral aan de binnenzijde, want wat is dat dashboard goed gelukt! Bovenop vind je een mooie, zachte toplaag met stiksels over de hele breedte, onderop het dashboard zijn de materialen hard. Dat doet echter niets af aan de kwaliteitsindruk, want het voelt net zo goed als het oogt. Ook het van onderen afgeplatte stuurwiel, vanaf de GT-Line voorzien van geperforeerd leer, voelt goed aan. Al met al heeft Kia misschien wel het mooiste interieur in deze klasse neergezet.

Zitten
Kia sleutelde flink aan het ruimte-aanbod en creëerde fors meer leefruimte. Vooral de beenruimte achterin is riant, maar ook de hoofdruimte is erg goed. Het panoramadak dat bij sommige uitvoeringen hoort snoept wel enkele centimeters weg. De nieuwe voorstoelen zitten uitstekend. Voorin is naast stoelverwarming zelfs stoelventilatie leverbaar: een luxe die je doorgaans alleen in het hogere segment aantreft.

De kofferbak is met 503 liter iets groter dan gemiddeld, al laat concerngenoot Hyundai met de Tucson zien dat ruim 100 liter méér ook mogelijk is. Achterpassagiers kunnen de hoek van hun rugleuning verstellen voor een comfortabeler zit of juist wat meer bagageruimte. Klap je de tweedelige achterbank helemaal neer, dan ontstaat er een ruimte van 1.492 liter. Een slim handigheidje: de bagageruimteafdekking kun je opbergen in een uitsparing onder de laadvloer.

Op ergonomisch vlak hengelt Kia zo’n beetje alle haalbare punten binnen

Bedienen
Op ergonomisch vlak hengelt Kia zo’n beetje alle haalbare punten binnen. De bediening is zo logisch en eenvoudig dat je je bijna afvraagt of de Koreanen niet iets vergeten zijn. Het aanraakscherm is standaard vanaf de ComfortLine Navigator en in de meeste uitvoeringen 7 inch groot. Op de topuitvoeringen krijg je een 8 inch groot scherm, dat qua functionaliteit en bediening precies hetzelfde is. Ook vermeld ik graag dat de knoppen allemaal mooi zijn vormgegeven en goed aanvoelen. Bewonderenswaardig hoe goed de Koreanen erin geslaagd zijn om een voor de Europese smaak aantrekkelijk interieur te maken.

Rijden
Waar de naam ‘Sportage’ in het verleden niet direct aansloot bij het weggedrag van de auto, is dat bij de nieuwste variant wél het geval. Dat een SUV nooit een sportwagen wordt weten we al, toch heeft Kia qua weggedrag de juiste keuzes gemaakt. De balans in het onderstel is namelijk erg goed. Vering en demping zijn heel mooi in balans en zorgen voor een stevig, maar tegelijkertijd comfortabel rijgedrag. Op deinen of waggelen zal je de Sportage nooit betrappen, zelfs overhellen blijft uitstekend binnen de perken.

Op de bochtige weggetjes rond Barcelona verrast de Kia nog wel het meest. Hij blijft heel lang stabiel en van onderstuur is eigenlijk geen sprake. De besturing zelf heeft een aangename zwaarte en geeft voldoende feedback over de stand van de voorwielen en de ondergrond. De nieuwe DCT-automaat met dubbele koppeling gedraagt zich daarbij voorspelbaar, al reageert hij soms wat twijfelachtig bij het wegrijden. Da’s dan weer minder sportief.

De bagageruimteafdekking kun je opbergen onder de laadvloer

Wel is de nieuwe 1.6 T-GDi een erg fijne krachtbron. Met zijn 177 pk maakt ‘ie de Sportage nooit echt snel, maar met een sprint van 0 naar 100 km/u in 9,1 seconde en een top van 201 km/u is ‘ie vlot genoeg. Ook doet hij zijn werk in aangename stilte, zowel tijdens accelereren als op constante snelheid. Kia geeft een gemiddeld verbruik op van 1 op 13,3, maar tijdens mooie testroutes in de bergen lees ik een testverbruik van 1 op 10,5 af. In Nederland moet dat nog iets beter kunnen.

Betalen
Instappen in de Sportage kan vanaf 25.995 euro. Voor dat bedrag krijg je de welbekende 1.6 GDi-motor met 132 pk. Een interessante optie is de 2.000 euro duurdere ComfortLine Navigator met onder andere cruise control en het navigatiesysteem. Jammer is het dat de gereden 1.6 T-GDi met 177 pk alleen als luxe GT-Line First Edition of GT-PlusLine gekozen kan worden, waardoor de vanafprijs met 35.995 euro wat hoger ligt. De 7DCT-automaat kan alleen besteld worden in combinatie met vierwielaandrijving, de hier geteste versie is er dus vanaf 40.995 euro. Dieselen kan met de 37.495 euro kostende 1.7 CRDi, die altijd als goed uitgeruste DynamicPlusLine of ExecutiveLine de showroom verlaat.

Topmodel is de 2,0 liter dieselmotor met 185 pk. Met z’n automatische transmissie, vierwielaandrijving en het enig verkrijgbare uitrustingsniveau ExecutiveLine loopt de prijs op tot een hele forse 59.995 euro. Leaserijders hebben dan weer geluk: voor hen is de Sportage momenteel de voordeligste in zijn klasse. Ten opzichte van bijvoorbeeld een Volkswagen Tiguan is de ‘instapper’ bijna 80 euro per maand voordeliger. Door de vrij grote sprongen in de prijslijst loopt die prijs wel snel op naarmate je meer uitrusting en/of vermogen verlangt.

Voor leaserijders is de Sportage momenteel de voordeligste in zijn klasse

Samenvatting en conclusie
Kia heeft erg haar best gedaan op de nieuwe Sportage en dat voel je. Niet alleen is het interieur verfijnd, vooral het onderstel is verrassend mooi uitgebalanceerd. Ook biedt de auto veel ruimte, vooral aan achterpassagiers. Nadeel is de beperkte flexibiliteit als het gaat om optiekeuzes en het feit dat de nieuwe, fijne 1.6 T-GDi pas bij de hogere uitrustingsniveaus leverbaar is.

Dat laat onverlet dat Kia een bijzonder goede auto heeft neergezet die zich niet meer zoals voorheen enkel op prijs, maar juist meer op kwaliteit onderscheidt. Koop of lease je een nieuwe Kia Sportage, dan ben je verzekerd van een van de beste spelers in zijn klasse. Eéntje die zijn naam nu eer aandoet.